Na taj potez su se dve države odlučile iz čisto ekonomskih razloga, budući da će razvoj novog aviona nesumnjivo koštati na desetine milijardi dolara.
Amerikanci su na razvoj i proizvodnju svoja dva višenamenska borbena aviona pete generacije, F-22 Raptor i F-35 JSF, potrošili 66,7 milijardi dolara, odnosno 405,6 milijardi.
Takve resurse ove dve zemlje same za sebe, pa čak i zajednički, teško mogu odvojiti za jedan vojni projekt.
Očekuje se da vodeću ulogu u projektu preuzme Francuska, konkretno kompanija "Dašault", koja proizvodi odlični, iako skupi, borbeni avion 4++ generacije - Dašault Rafale.
S druge strane, nemački doprinos biće u finansiranju projekta i naknadnoj kupovini većeg broja novih aviona.
Sličan projekt Nemačka i Francuska već imaju u pogledu razvoja novog tenka, uz to da će u tom slučaju Nemačka imati vodeću ulogu u razvoju.
Očekivano, detalji o novom projektu slabo su poznati, ali nekoliko se stvari ipak može pretpostaviti o mogućnostima novog aviona.
S obzirom da će da zameni Rafale (Francuska) i Eurofighter (Nemačka), koji oba imaju dva motora, očekuje se da će i novi avion imati dva motora.
Nadalje, trebao bi imati i takozvane stealth karakteristike, to jest smanjenu vidljivost za radare, a budući da će zbog toga naoružanje biti "skriveno" u unutrašnjosti aviona, očekuje se da će biti i većih dimenzija nego što su to Rafale i Eurofighter.
Novi avion imaće i napredni radar i moćni kompjuter koji će mu omogućiti brzo deljenje podataka s drugim platformama.
Među ostalim, pilot bi trebalo da ima mogućnost da iz svog aviona upravlja "jatom" dronova kojima će napadati neprijateljske ciljeve.
Avion će biti višenamenski, osposobljen za borbu u vazduhu s drugim avionima, ali i gađanje ciljeva na zemlji.
U tu svrhu imaće projektile vazduh-vazduh (verovatno neka modernija verzija Meteora), te projektile vazduh-zemlja i bombe s mogućnošću navođenja.
Zbog zahteva Francuske, avioni će imati mogućnost da nose i projektile s nuklearnim bojnim glavama.
Ono što još nije sigurno je eventualna mogućnost aviona da poleće i sleće s nosac aviona, kojeg u ovom trenutku ima samo Francuska.
Avion neće biti u operativnoj službi pre 2040. godine, pogotovo kad se uzme u obzir vreme koje je bilo potrebno da se razviju usporedivi avioni pete generacije u SAD.
Dodatni razlog za duži razvoj biće svakako i finansije - Francuska će sledeće godine za vojsku iz budžeta izdvojiti 39,7 milijardi dolara, dok će Nemačka potrošiti nešto više, 43,5 milijardi dolara.
Sam razvoj trebalo bi da počne kasnije ove godine, s izradom prvih studija o novom avionu.
Kurir.rs/ Tanjug
Foto: Profimedia/ Ilustracija