icon-checkicon-closeicon-commentsKurir_icon_fonts_template-38Kurir_icon_fonts_template-37icon-downicon-erroricon-galleryicon-homeicon-infoicon-logouticon-nexticon-passwordicon-plusicon-previcon-reacticon-searchicon-soc-fbicon-soc-gplusicon-soc-insicon-soc-mailicon-soc-rssicon-soc-twittericon-soc-vibericon-soc-wupicon-soc-ytKurir_icon_fonts_template-34Kurir_icon_fonts_template-33icon-totopicon-usericon_reactsoc-viber

Najnovije vesti

Espreso.rs


Adria media

TRGOVINSKI RAT SE SVE VIŠE ZAHUKTAVA: Čini se da Amerika vodi, ali Kina bi uskoro mogla da zada NAJJAČI UDARAC do sada
Foto: Shutterstock

dramatično

TRGOVINSKI RAT SE SVE VIŠE ZAHUKTAVA: Čini se da Amerika vodi, ali Kina bi uskoro mogla da zada NAJJAČI UDARAC do sada

Planeta

Kineski mediji upozoravaju da uspeh "Epla" na kineskom tržištu može da izazove jake nacionalističke porive i osećanja u Kini, ukoliko zakoni koje je nedavno doneo predsednik SAD Donald Tramp zaista osetno udare po kineskim kompanijama.

Ovo upozorenje se pojavljuje samo dan posle objave da Vašington ima nameru da uvede carine u iznosu od 10 odsto, kao i 25 odsto na kinesku robu i usluge, kada se radi o uvozu robe čija ukupna suma iznosi preko dvesta milijardi dolara.

 

Kineski mediji zadaju retoričko pitanje: zašto je kompanija "Epl", čije je sedište u Kaliforniji, toliko uspešna u Kini, dok mnoge kineske kompanije beleže ogromne gubitke u kontekstu sve oštrijih uzajamnih mera u okviru trgovinskog rata koji je započela Amerika. Konflikt na relaciji Peking-Vašington trebalo bi da navede Kinu da dobro razmisli o daljim koracima i možda o kreiranju novih principa kinesko-američke trgovine.

 

Stiče se utisak da američke kompanije koje se bave biznisom u Kini izlaze kao pobednice iz ovog trgovinskog rata.

Kinesko tržište je od vitalnog značaja za mnoge vodeće američke brendove, što daje Pekingu više prostora za manevrisanje u oštroj igri i uslovima trgovačkog konflikta.

 

Još tokom proleća, kada je trgovinski rat tek počinjao, Kina je mnogo puta upozoravala da ima poluge kojima može da odgovori na mere SAD.

 

Jedan od načina - uvođenje carina, odnosno recipročnih mera na uvoz američke robe, već je na snazi.

 

Na redu bi, kako smatraju stručnjaci, mogao biti bojkot američke robe.

Podsetimo da je već bilo bojkota japanske robe i čak pogroma prodavnica koje su prodavale proizvode iz Japana, u vreme konflikta zbog spornih ostrva Senkaku/Djaoju.

 

Posledice napetosti u odnosima Kine i Južne Koreje zbog razmeštanja američkih raketnih sistema THAAD osetili su na svojoj koži vodeći južnokorejski brendovi.

 

Konkretno, velika kompanija "Lot" iz Južne Koreje je i te kako finansijski stradala, kao i veliki broj južnokorejskih turoperatera i avio-prevoznika.

 

Još jedan skorašnji primer kako carine i različite barijere mogu da utiču na određenu branšu jesu vina iz Australije.

Nekoliko australijskih proizvođača se požalilo na problem sa kineskom carinom i smatraju da to posredno ima veze sa napetostima na relaciji Peking-Vašington.

 

Zasad se može samo pretpostaviti da li i kako će se razvijati nacionalistički porivi u Kini povodom zaoštravanja odnosa između Pekina i Vašingtona i nametanja carina.

 

"Želim da naglasim da trgovinski rat između Vašingtona i Pekinga nije rat u pravom smislu te reči. Međutim, kako sada stoje stvari, može se očekivati čak i zamrzavanje i konfiskacija korporativnih aktiva SAD, ali tokom trgovinskog rata, takve mere ne bi trebalo naprečac i nepromišljeno donositi. Kina mora da obezbedi privlačnu poslovnu klimu za investitore iz celog sveta. Ali ako dođe do pojačavanja pritisaka i trgovinski rat poprimi još oštrije forme, Kina će morati da preduzme određene restriktivne mere za kontrolu repatrijacije profita američkih kompanija", rekao je povodom toga ekspert Centra međunarodno trgovačko-ekonomske saradnje u okviru Ministarstva trgovine Narodne Republike Kine Mej Sinju.

Na to da je važno kontrolisati kretanje profita američkih brendova i kompanija u Kini pažnjupažnju su skrenuli i kineski mediji.

 

Kaže se da kineski operateri koji realizuju obradu polugotovih proizvoda za "Epl" dobijaju samo 1,8 odsto od ukupnog profita.

 

"Verovatno je sad došlo ono vreme za jačanje pritiska na Kinu i uvođenja novih trgovačkih carina", tim rečima je Tramp objasnio situaciju.

Da podgreju antiamerička nacionalistička osećanja mogu i krajnje provokativne izjave ministra trgovine SAD Vilbura Rosa.

 

"Prvobitni razlog za uvođenje carina Kinezima bio je pokušaj da ih ubedimo da promene svoje ponašanje. Umesto toga oni su uveli kontramere. Zato sada predsednik smatra da bi verovatno trebalo ojačati pritisak kako bi oni konačno promenili svoje ponašanje", izjavio je ministar.

 

On je dodao da SAD moraju da stvore takvu atmosferu i situaciju u kojoj bi Kini bilo teže da nastavi svoju neefikasnu praksu, nego da je reformiše.

 

Kurir.rs/Sputnjik Srbija

Foto: Shutterstock

 

NOVO! Od sada možete da komentarišete i na Kurir Viberu!
Pridružite nam se, podelite svoje mišljenje!

RAZMENA SADRŽAJA

Inicijalizacija u toku...

Facebook Registracija

Popunite ostala polja kako bi zavrsili registraciju

Prijavi se

ili

Registracija

Promeni lozinku

Upišite email i mi ćemo vam poslati poruku sa linkom za promenu lozinke.

Unesite novo korisničko ime i lozinku

Aktivacioni mail

Upišite email adresu na koju želite da vam se pošalje aktivacioni email.

Promena lozinke

Uspešno ste promenili lozinku.


Promena lozinke

Poslali smo poruku na Vašu email adresu sa linkom za promenu lozinke. Proverite Vaš inboks i kliknite na link u mailu. Ako se poruka na nalazu u inboxu proverite nepoželjne poruke (spam).


Aktivacija profila

Poslali smo poruku na Vašu email adresu sa linkom za aktivaciju Vašeg profila. Proverite Vaš inboks i kliknite na link u mailu. Ako se poruka ne nalazu u inboksu, proverite "nepoželjne poruke" (spam).


Aktivacija profila

Vaš profil je uspesno aktiviran. Hvala što ste se registrovali.