AKO OTKRIJEMO ASTEROID UBICU, ZVAĆEMO BRUSA VILISA: Poznata astrofizičarka iz Škotske o tajnama svemira i predstojećim projektima
Foto: Printscreen YT/The Institute of Art and Ideas

prva žena kraljevski astronom

"Uvek se šokiram da je 2021. godina i da još uvek imamo "prve ženske" priče", kaže profesorka Ketrin Hejmans. Ipak, nezaobilazna je činjenica da je imenovanjem pre dve nedelje, poznata astrofizičarka postala ne samo prva žena kraljevski astronom u Škotskoj, već i jedina žena koja je zauzimala bilo koji od kraljevskih položaja astronoma u Velikoj Britaniji.

"Teško je težiti da budeš nešto ako na poslu kojim se baviš ne vidiš nekoga ko liči na tebe“, kaže ona, prisećajući se da je prvog mentora ženu imala tek kada je krenula na doktorske studije.

Jednakost polova nije jedina stvar kojom se treba pozabaviti, dodaje ona, s obzirom na to kojom granom nauke se bavi.

"Ono što je zabavno što radimo u nauci jeste da postavljamo pitanja na koja niko ne zna odgovor, a to su velika pitanja poput: Zašto smo ovde? Odakle smo došli? Kuda idemo? Treba da oslušnete mnogo različitih glasova. Nikada nećete dobiti odgovor ako su jedini ljudi koji ga traže iz potpuno iste kulture i sredine".

Prikladno za ženu koja nije pogledala kroz teleskop dok nije počela da radi kao turistički vodič u Edinburškoj kraljevskoj opservatoriji, prva Hejmansina inicijativa je da svakom detetu omogući pristup svemiru. Nada se da će instalirati teleskope u škotskim rezidencijalnim centrima za učenje na otvorenom, gde deca tradicionalno provode jednu nedelju u završnoj godini osnovne škole.

Kaže da je ideju dobila nakon što su se njena deca vratila sa školskog putovanja.

"Svi centri su na ovim fantastično udaljenim lokacijama, tako da je nebo zaista mračno. To je savršeno mesto za bavljenje astronomijom, a sva naša deca proći će kroz jedan od ovih centara - sjajan način da se dopre do svih".

Većina Škota - njih 85 odsto živi u urbanom pojasu - možda neće moći da ceni "neverovatno mračno nebo" dalje na severu, "ali to ne bi trebalo da zaustavi ljude", kaže Hejmans, čiji je osmeh veliki poput njenog entuzijazma za ovu temu.

Pandemija produbila interesovanje za tajne svemira

Kao počasna predsednica Astronomskog društva Edinburg, primećuje da se njihovo članstvo povećalo za 30 odsto tokom pandemije.

"Ako morate da ostanete u svom mestu, a ja sam se sigurno osećala veoma ograničeno u svom životu, postoji ipak nešto u gledanju "ka gore". Kažete sebi: u redu je, možda neću moći da istražujem ovde dole, ali mogu da istražim tamo gore".

Pandemija je neizbežno imala značajan uticaj na njeno područje koje se oslanja na međunarodnu saradnju i masivnu infrastrukturu. Velike opservatorije u Čileu i na Havajima zatvorene su zbog zaključavanja.

Hejmans je najpoznatija po izradi prve velike mape tamne materije. Ima zavidan kapacitet da nauku učini dostupnom, bilo da opisuje kvantnu fiziku - "što je u osnovi samo magija", ili ogromne praznine u našem znanju.

"Ne razumemo šta čini 95 odsto našeg univerzuma. To je epski neuspeh što se nauke tiče".

Jedan od predstojećih projekata sa opservatorijom Vera Rubin u Čileu je mapiranje svih asteroida u Sunčevom sistemu, a Hejmans je to šaljivo prokomentarisala.

"Za slučaj da se ispostavi da je jedan od njih asteroid ubica koji je na direktnom putu sudara sa Zemljom - onda mobilišemo Brusa Villisa!“.

Kurir.rs/The Guardian