ŠTA JE METAVERZUM: Da li je zaista to toliko bitna i velika stvar i zašto je Fejsbuk uključen u sve to?
Foto: Meta / Ferrari / Profimedia

21.vek

ŠTA JE METAVERZUM: Da li je zaista to toliko bitna i velika stvar i zašto je Fejsbuk uključen u sve to?

Planeta -

Fejsbuk, odnosno kompanija s novim imenom Meta, najavio je da će u Evropi zaposliti 10.000 ljudi na razvoju metaverzuma.

Ovo je koncept koji neki smatraju budućnošću interneta, ali o čemu se zapravo radi, pojašnjava BBC.

Šta je metaverzum?

Za neupućene to može da izgleda kao poboljšana verzija virtuelne stvarnosti (VR), ali neki ljudi misle da bi metaverzum mogao biti budućnost interneta.

Zapravo, veruje se da bi za VR to moglo biti ono što je moderni pametni telefon za prve nezgrapne mobilne iz 1980ih godina. Umesto na kompjuteru, u metaverzumu možete koristiti slušalice i naočare za ulazak u virtuelni svet koji povezuje sve vrste digitalnih okruženja.

Za razliku od trenutnog VR-a, koji se uglavnom koristi za igranje, ovaj virtuelni svet mogao bi da se koristi za praktično sve - posao, igru, koncerte, bioskope, izlete - ili samo za druženje.

Većina ljudi zamišlja da će imati 3D avatar, prikaz sebe, dok ga koriste. Ali, budući da je to još uvek samo ideja, ne postoji jedinstvena dogovorena definicija metaverzuma.

Zašto je to odjednom velika stvar?

Interes za digitalne svetove i proširenu stvarnost pojavljuje se svakih nekoliko godina, ali potom obično nestaje. Međutim, među bogatim investitorima i velikim tehnološkim kompanijama postoji veliko uzbuđenje oko metaverzuma, a niko ne želi da ostane po strani ako se pokaže da je to budućnost interneta.

Zašto je Fejsbuk uključen?

Fejsbuk je izgradnju metaverzuma učinio jednim od svojih velikih prioriteta.

Mnogo je uloženo u virtuelnu stvarnost putem kompleta Oculus VR, što ga čini jeftinijim od konkurenata. Neki analitičari čak smatraju da donosi gubitke.

Fejsbuk takođe radi na VR aplikacijama za druženja i za radna mesta, uključujući one koje su u interakciji sa stvarnim svetom.

Uprkos svojoj istoriji preuzimanja konkurenata, Fejsbuk tvrdi da metaverzum ne može da izgradi jedna kompanija preko noći i obećao je saradnju. Nedavno je uložio 50 miliona dolara u finansiranje neprofitnih organizacija kako bi pomogao u odgovornoj izgradnji metaverzuma. Ali u Fejsbuku smatraju da će za pravu ideju metaverzuma biti potrebno još 10 do 15 godina.

Ko je još zainteresovan za metaverzum?

Epic Games (koji je kreirao Fortnite), već neko vreme gaji metaverzalne težnje. Online igre za više igrača imaju zajedničke interaktivne svetove koji sežu decenijama unazad. One nisu metaverzum, ali imaju neke zajedničke ideje.

Poslednjih godina Fortnite je proširio svoj proizvod, organizirajući koncerte, brend evente i još mnogo toga unutar vlastitog digitalnog sveta. To je mnoge impresioniralo i zaintrigiralo za metaverzum.

I druge igre su sve bliže ideji metaverzuma. Roblox je, na primer, platforma za hiljade pojedinačnih igara povezanih u veći ekosistem. U međuvremenu Unity, platforma za 3D razvoj, ulaže u "digitalne blizance", odnosno digitalne kopije stvarnog sveta, a grafička firma Nvidia gradi svoj "Omniverse", koji opisuje kao platformu za povezivanje 3D virtuelnih svetova.

0640433056, meta, metaverzum
foto: Meta / Ferrari / Profimedia

Sve se vrti oko igara?

Ne. Iako postoji mnogo ideja o tome šta bi metaverzum mogao da bude, većina vidi društvenu ljudsku interakciju kao srž.

Fejsbuk na primer, eksperimentiše sa aplikacijom za VR sastanke pod nazivom Workplace i društvenim prostorom nazvanim Horizons, a oba koriste svoje virtuelne sisteme avatara.

Još jedna VR aplikacija, VRChat, u potpunosti je fokusirana na online druženje i čet, bez ikakvog cilja ili svrhe osim istraživanja okruženja i upoznavanja ljudi. I druge aplikacije možda su već spremne za predstavljanje javnosti.

Tim Svini iz Epik gejmsa je nedavno za Vašington post rekao da zamišlja svet u kojem će proizvođač automobila koji želi da reklamira novi model ubaciti svoj automobil u svet u stvarnom vremenu i moći ćete ga voziti unaokolo. Možda ćete pre onlajn kupovine prvo isprobati digitalnu odeću, a zatim to isto naručiti u stvarnom svetu.

Postoji li već ova tehnologija?

VR je prošao dug put poslednjih godina, sa vrhunskim kompletima koji mogu prevariti ljudsko oko da vidi u 3D tehnologiji dok se igrač kreće po virtuelnom svetu. VR je ušao i u mejnstrim - Oculus Quest 2 VR gejming komplet bio je popularan božićni poklon 2020. godine.

Eksplozija interesa za NFT-ove, koji bi mogli da omoguće pouzdano praćenje vlasništva nad digitalnom robom, ukazuje na to kako bi funkcionisala virtuelna ekonomija.

A naprednijim digitalnim svetovima biće potrebna bolja, stabilnija i mobilnija povezanost, nešto što bi se moglo rešiti uvođenjem 5G mreže.

Za sad je, međutim, sve u ranoj fazi. Evolucija metaverzuma, ako se uopšte dogodi, odvijaće se među tehnološkim divovima iduće decenije a možda i duže, zaključuje BBC.

Kurir.rs

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track