DONJECK I LUGANSK U SVEMIRU: NASA osudila potez ruskih kosmonauta na MSS kao antiukrajinsku propagandu! FOTO
Foto: Telegram/Roskosmosa

neočekivano

NASA je u četvrtak izdala saopštenje u kojem oštro osuđuje postupke trojice ruskih kosmonauta na Međunarodnoj svemirskoj stanici, koji su nedavno pozirali sa zastavama koje se smatraju antiukrajinskom propagandom.

Na slikama koje je objavila ruska državna svemirska korporacija Roskosmos vide se kosmonauti kako drže zastave Luganske Narodne Republike i Donjecke Narodne Republike — dva separatistička regiona na istoku Ukrajine koja podržava Rusija.

„NASA snažno zamera Rusiju da koristi Međunarodnu svemirsku stanicu u političke svrhe da podrži svoj rat protiv Ukrajine, što je suštinski u suprotnosti sa primarnom funkcijom stanice među 15 međunarodnih zemalja učesnica da unapređuje nauku i razvija tehnologiju u miroljubive svrhe“, rekao je sekretar za štampu NASA Džeki Mekginis.

To je retka zamerka NASA Rusiji, koja je glavni partner svemirske agencije na Međunarodnoj svemirskoj stanici. Uprkos tekućim tenzijama između Sjedinjenih Država i Rusije zbog potonje invazije na Ukrajinu, NASA i Roskosmos su nastavili da rade zajedno na održavanju kontinuiranih operacija na MSS-u, na kojem stalno rade i američki astronauti i ruski kosmonauti. Odnos je opstao tokom celog rata, čak i kada je šef Roskosmosa otvoreno pretio potencijalnim povlačenjem iz partnerstva sa MSS, a Rusija se šalila o potencijalnom napuštanju američkog astronauta u svemiru. Ovo je prvi put da je NASA otvoreno osudila akcije Rusije i njenog partnera, Roskosmosa, u svemiru usred invazije Ukrajine.

Roskosmos je objavio fotografije 4. jula na Telegram kanalu korporacije. Slike prikazuju tri kosmonauta koji se trenutno nalaze na stanici. Na slikama Oleg Artemjev, Denis Matvejev i Sergej Korsakov drže dve zastave Luganske Narodne Republike i Donjecke Narodne Republike. Naslov posta glasi „Dan oslobođenja Luganske Narodne Republike!“. „Mi slavimo i na Zemlji i u svemiru. Ovo mesto je usledilo nakon zauzimanja grada Lisičanska 3. jula, poslednjeg velikog grada koji je Ukrajina držala u Lugansku. Luganska Narodna Republika i Donjecka Narodna Republika su obe separatističke države u Ukrajini koje podržava Rusija", prenosi Verdž

Pre ove političke izjave kosmonauta, spekulisalo se da je ista ruska posada dala izjavu kada je prvi put stigla na MSS u martu. Trojka je stigla u jarko žutim kombinezonima plavih boja, što su mnogi protumačili kao podršku Ukrajini, čija zastava sadrži jarko žutu i ​​plavu. Međutim, Roskosmos je negirao da su kombinezoni predstavljali političku izjavu, tvrdeći da predstavljaju boje univerziteta koji su pohađala sva tri kosmonauta.

Čak i uz sva previranja između SAD i Rusije, zvaničnici NASA su bili čvrsti da su odnosi američke svemirske agencije i Roskosmosa i dalje jaki. „Uprkos svemu tome, gore u svemiru, možemo da sarađujemo sa našim ruskim prijateljima, našim kolegama. Profesionalni odnos između astronauta i kosmonauta nije izostao“, rekao je administrator NASA Bil Nelson za Asošijeted pres u martu. „Ovo je saradnja koju imamo u civilnom svemirskom programu".

U stvari, NASA je rekla da Rusija još uvek razmatra proširenje svog partnerstva na ISS-u, a NASA i Roskosmos su nastavili da rade na predstojećoj razmeni posade ovog septembra, kada će se ruski kosmonaut dovesti na Spejs eksovoj letelici Kru Dragonu do MSS-a, dok će američki astronaut doći na kapsuli Sojuz.

Kurir.rs