"UKRAJINCI, JESTE LI SVESNI ŠTA VAS ČEKA?" Kijev željno čeka do sada NAJJAČE POJAČANJE, američki pilot poručio: TO JE OPAKA ZVER
Foto: Youtube/UNITED24/The Afterburn Podcast

"UKRAJINCI, JESTE LI SVESNI ŠTA VAS ČEKA?" Kijev željno čeka do sada NAJJAČE POJAČANJE, američki pilot poručio: TO JE OPAKA ZVER

Planeta -

Ukrajina se ubrzano priprema za dolazak borbenih aviona F-16 Fajting Falkon u narednim mesecima, ali uključivanje ovog jednomotornog nadzvučnog lovca u flotu zahtevaće mnogo više od obuke pilota.

Norveška, Danska, Holandija i Belgija nude više od 60 F-16, dok u isto vreme multinacionalna koalicija trenutno obučava pilote i posade. Avioni su odgovor na molbe Kijeva da im saveznici pomognu da izjednače šanse protiv ruskog vazduhoplovstva na nebu iznad Ukrajine.

Ali podići te lovce u vazduh biće veoma težak izazov. Baze u kojima će se nalaziti biće glavne mete ruskih napada, same letelice će pomno pratiti ruski sistemi protivvazdušne odbrane, njihova popravka i održavanje biće veliki izazov, a čak i korišćenje neodgovarajućih pista moglo bi onesposobiti ove osetljive aviona.

Tom Rihter, bivši pilot američkih marinaca koji je upravljao F-16 dok je bio u Nacionalnoj gardi, kaže da je ova letelica "osetljiva zver" u poređenju sa MiG-ovima i Suhojima iz sovjetske ere kojima su Ukrajinci navikli da lete i održavaju ih.

ukrajinski avion, F-16
foto: Printscreen Twitter

- Ako ste ikada prošetali aeromitingom i stavili ruke na MiG-29, a zatim prišli i stavili ruke na F-16, već ste spolja mogli da osetite koliko je F-16 visokotehnološka mašina. To je primadona, veoma brzo reaguje i zahteva mnogo održavanja - rekao je Rihter, koji je kao pilot F-16 nosio kodno ime T-Boun. Sovjetski avioni su, s druge strane, grublji i "sirovi" i mogu da polete sa loše održavanih aerodroma i zahtevaju manje održavanja.

Naglasak na održavanju piste

U drugačijoj situaciji od ove u kojoj je sada, Ukrajina bi gradila moderne baze i piste za smeštaj aviona, ali to nije moguće tokom rata.

- "Sokolima" je zaista potrebna neka adaptacija, a to je priprema piste jer je stajni trap osetljiviji, točkovi su mali, otvori za vazduh nisko na trupu, može da postoji opasnost od upadanja raznih predmeta. Ali sve ovo se može rešiti - rekao je za Politiko Jurij Ihnat, portparol ukrajinskog vazduhoplovstva.

To će biti još veći izazov sa timovima koji se šalju da krpe rupe i pukotine na pistama bliže liniji fronta kako bi se izbeglo stvaranje očiglednih meta sa samo nekoliko dobro održavanih lokacija, objašnjava Džastin Bronk iz londonskog istraživačkog centra Rojal Junajted Servises Institjut (RUSI).

- Za početak, piste za više poletno sletnih staza će morati da budu glatke i da se stalno proverava da li ima krhotina, s obzirom na to koliko su jednomotorni F-16 ranjivi na krhotine u poređenju sa MiG-ovima 29“, dodaje on.

Ovo je drastična promena u odnosu na borbene avione kojima Ukrajinci trenutno lete. Početkom 2022. godine, neposredno pre ruske invazije, Ukrajina je imala 71 primerak lovaca Su-27 i MiG-29, 14 bombardera Su-24M i 31 podzvučni Su-25, navodi se u godišnjem izveštaju o vojnom bilansu Međunarodnog instituta za Studije strateških studija (IISS). U izveštaju za 2024. godinu navodi se da Ukrajina ima 78 borbeno sposobnih aviona, dok Rusija ima čak 1.169.

Od početka invazije, Slovačka i Poljska su Kijevu isporučile oko 33 borbena aviona MiG-29, od kojih su mnogi nadograđeni avionikom i naoružanjem kako bi ispunili standarde NATO-a. S druge strane, avioni F-16, koji su u službi zapadnih vazduhoplovnih snaga već 45 godina, značajno će ojačati ukrajinsko vazduhoplovstvo i obezbediti mu mnogo jače sposobnosti protiv Rusa.

- F-16 će ​​značajno poboljšati efikasnost naše avijacije. Pilot će moći da kontroliše rakete iz vazduha, određujući cilj. On može da prima obaveštajne podatke u realnom vremenu u borbenom okruženju i donosi odgovarajuće odluke prilikom gađanja ciljeva. Osim toga, biće moguće koristiti i rakete vazduh-vazduh, koje mogu da lete do 180 kilometara - ističe Ihnat. A ovo će se pokazati ključnim na ratištima gde su ukrajinski vojnici mete ruskih bombi sa krilcima i raketa vazduh-vazduh.

Izrael, F-16
foto: Youtube/Figher jet news

Prvi avion F-16 trebalo bi da stigne u Ukrajinu do leta, saopštilo je dansko Ministarstvo odbrane.

- Teško je odrediti fiksan raspored za donaciju borbenih aviona F-16 jer postoji nekoliko uslova koji moraju biti ispunjeni da bi Ukrajina koristila donirane letelice - rekao je ministar odbrane Troels Lund Poulsen, napominjući prilagođavanje koje treba napraviti pre nego što avioni polete sa ukrajinskih pista.

Kijev ih smatra lakim za održavanje

Postoji svakodnevna potreba da se obezbedi da sve, od kompleta alata do rezervnih delova i opreme, bude na mestu, zajedno sa opremom za bezbedno rukovanje hidrazinom, veoma zapaljivom tečnošću koja se koristi za napajanje rezervnog sistema za hitne slučajeve F-16.

Dok ukrajinski piloti i posade prolaze obuku za letenje i održavanje, gotovo je izvesno da će i visoko specijalizovani zapadni stručnjaci takođe morati da budu prisutni da bi nadgledali celu stvar, ističe Bronk.

Ukrajinske snage moraju da nauče kako da popravljaju, održavaju i sakrivaju "sokolove" od ruskih radara, špijuna i satelita.

- Naši tehničari i aeronautički inženjeri trenutno se takođe obučavaju na Zapadu zajedno sa našim pilotima. Oni su osnova našeg zemaljskog osoblja - kaže Ihnat.

Ihnat je odgovorio i na komentare da su F-16 osetljiviji, moderniji i automatizovaniji od MiG-ova.

- To je kao konstruktorski avion. Možete samo izvaditi jedan pokvareni element i poslati ga na popravku - rekao je on.

- To je najčešći borbeni avion na svetu. Prvo, lak je za održavanje. Drugo, može da obavlja zadatke koji su Ukrajini potrebni u ovoj fazi rata.

To tvrde i oni koji se trenutno obučavaju na ovim letelicama. Nedavno je Inicijativa Ujedinjenih 24 ukrajinskog predsednika Volodimira Zelenskog objavila video snimak ukrajinskih pilota i inženjera koji završavaju obuku u Danskoj.

- U početku, kada smo se prvi put upoznali sa sistemom, delovalo je neshvatljivo i nerealno da ga integrišemo u ukrajinsku realnost. Ali sada shvatam da to u velikoj meri pojednostavljuje rad, štedi vreme i vredi da idemo dalje. Ako želimo da se razvijamo kao država, kao vazduhoplovstvo - rekao je ukrajinski tehničar identifikovan kao Ihor.

Piloti su, pak, željni da lete na njima.

- Zaista je super zabavan avion za letenje. F-16 je agilniji. Čini se kao da želi da njime letite agresivnije - zaključio je ukrajinski pilot kodnog imena Munfiš.

(Kurir.rs/Jutarnji list/Preneo: Đ. M.)

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track