Slušaj vest

Pre nešto više od mesec dana dogodila se tragedija koja je potresla ceo svet, avion “Er Indije” srušio se samo nekoliko minuta nakon poletanja. Poginulo je 260 ljudi. Sada su konačno objavljeni i zvanični rezultati istrage, a oni donose šokantne detalje.

Ispostavilo se da su prekidači za gorivo motora, inače ključni za let, gotovo u isto vreme prebačeni u položaj “isključeno” samo tri sekunde nakon poletanja. Bez goriva, motori su počeli da gube snagu, a avion je počeo da tone. Na snimku crne kutije čuje se zbunjenost pilota kada je jedan pitao drugog zašto je isključio gorivo, da bi drugi tvrdio da nije to učinio.

Minut kasnije avion je eksplodirao. Struka tvrdi da ovi prekidači nisu nešto što može da se slučajno pritisne, već zahtevaju svesni pokret, što onda baca potpuno novo svetlo na ceo slučaj.

Pad aviona u Indiji Foto: SIDDHARAJ SOLANKI/EPA

Gosti jutarnjeg programa Kurir televizije koji su izneli analizu povodom najnovijih saznanja ovog slučaja bili su Stevan Ignjatović, pilot u penziji, Ljuban Karan, bivši oficir KOS u penziji.

Ignjatović ima ogromno iskustvo u vazduhu, a leteo je i u ratnim zonama, pa je iz svog iskustvao komentarisao šta se desilo na letu "Er Indije":

- Srušio se 39 sekundi nakon poletana. U poslednjih par godina, svaku avionsku nesreću sam kod vas komentarisao, a u 99% slučajeva sam bio u pravu. Za ovu nesreću sam rekao da je u pitanju ljudski faktor, sve vreme ovo pratim, imam četvoricu kolega, a mi zajedno imamo preko 100.000 sati letenja. Moje kolege i ja u ovu priču ne verujemo, takav događaj nije moguć.

Ignjatović je izneo dva razloga svoje tvrdnje:

- Odslušali su sve, a tvrde da ne mogu da prepoznaju ko je koga pitao. Najlogičnije je da znaju, odnosno da prepoznaju da li je pilot pitao kopilota ili obrnuto. To je jedan od pokazatelja svesne radnje jer ovo ne može da se uradi na drugi način jer ti prekidači iliti slavine goriva, to su zaštićeni prekidači koje ne možete stiskom da isključite, morate da učinite pokret. Neki čak imaju dva položaja uključenja i isključenja, on je morao da podigne taj zaštitni gard kako bi isključio dovod goriva, i to oba motora. Oni su pali na visini od 190 metara, tada nije moglo ništa da se uradi, ali to isključenje goriva ne indikuje pad aviona, sa struke je meni bitnije zbog čega nije uvučen stanji trap posle poletanja. Ovo ukazuje na samoubilačku akciju jednog od pilota, a razlozi za to mogu biti mnogobrojni.

Pilot u penziji za Kurir televiziju: Ovo ukazuje na samoubilačku akciju! Izvor: Kurir televizija

Karan je komentarisao ovu situaciju sa pogleda geopolitičkih zbivanja, pa je istakao kakva je trenutna sigurnost putnika u komercijalnim letovima: 

- Problem tog bezbednosnog pitanja jeste koliko su avioni ugroženi od namernog dejstva, recimo nekog PVO sistema ili lovačke avijacije. Problem je što odavno postoji trend zloupotrebe putničkih aviona, a pogotovo u vremenima Hladnog rata, mada i kasnije, kada su jako važni bili obaveštajni podaci snimanjem iz vazduha. Recimo Amerika ima pilote koji isključivo služe za izviđačke letove, a pogotovo prostora Rusije, ali tada su PVO sistemi bili manjeg dometa, nego što je avion mogao da leti. Ta zloupotreba putničke avijacije i ugrožavanje civila se nastavilo i u drugim državama. 

Kurir televizija je dostupna na kanalu broj 109 za korisnike MTS Iris TV, na kanalu 9 za korisnike m:SAT TV, Supernova i Yettel Hipernet TV, na kanalu 9 za korisnike SBB EON, na kanalu 108 za korisnike BeotelNet, na kanalu 8 za korisnike Orion telekoma i na kanalu broj 112 za korisnike Sat-trakt na teritoriji Srbije, u okviru platforme M:tel u Crnoj Gori i Bosni i Hercegovini i MTEL Global u dijaspori, kao i na aplikaciji Arena Cloud.

Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i Zakonom o javnom informisanju i medijima.

Kurir.rs

PAD AVIONA U KINI:

Pad aviona Kina Izvor: Twitter/KaustuvaRGupta