Slušaj vest

Luka Antverpen-Briž, jedna od najvećih svetskih tačaka za pomorski transport automobila, pretvorila se u ogromno skladište neisporučenih vozila pošto su američke tarife predsednika Donalda Trampa izazvale pad izvoza automobila, kamiona i traktora iz Evrope u Sjedinjene Američke Države, piše Gardijan.

Prema zvaničnim podacima luka, u prvih šest meseci 2025. godine, izvoz putničkih automobila i kombija u SAD smanjen je za 15,9 odsto u poređenju sa istim periodom prošle godine, dok je izvoz teških vozila, uključujući kamione i građevinsku opremu, pao za skoro trećinu, odnosno 31,5 odsto.

vladan04 EPA Jim Lo Scalzo.jpg
Foto: EPA JIM LO SCALZO

Štrajkovi carina obustavljaju isporuke

Nagli pad izvoza počeo je u maju, mesec dana pošto je američki predsednik najavio nove carine od 25 odsto na vozila koja koštaju više od 100.000 dolara. Pre toga, evropski proizvođači su plaćali znatno nižu carinu od 2,5 odsto. Povećane carine su povećale cenu porodičnih automobila u SAD za desetine hiljada dolara.

vladan06 EPA Jim Lo Scalzo.jpg
Foto: EPA JIM LO SCALZO

„Izgledi za drugu polovinu godine ostaju neizvesni. Mnogo toga će zavisiti od toga da li će trgovinski sporazum između EU i SAD biti postignut do 1. avgusta“, saopštila je luka. Među pogođenim proizvođačima su veliki evropski brendovi poput Folksvagena i Volva, koji su se nadali da će postići dogovor sa Vašingtonom do prošle nedelje, kada je istekao i sam Trampov rok za postizanje dogovora.

Luka je pod sve većim pritiskom

Iako tačan broj vozila koja trenutno čekaju u luci nije poznat, potvrđeno je da se radi o hiljadama. Džastin Atkin, predstavnik luke Antverpen-Briž za Veliku Britaniju i Irsku, rekao je da se pored evropskih vozila i kineski automobili gomilaju u luci, što ukazuje na preusmeravanje trgovine iz SAD na druga tržišta zbog trgovinskih barijera.

automobili Foto: EPA JIM LO SCALZO

„Carina je bila trenutni šok. Tokom pandemije, ljudi su naučili da upravljaju krizama, ali sada niko nije bio spreman za ovaj nivo i intenzitet akcije“, rekao je Atkin. Pored carinskih problema, luku opterećuju i globalne nestabilnosti poput krize u Crvenom moru i sve veći brodovi koji ostaju na vezu duže vreme, čak i do osam dana, što smanjuje prostor za nova vozila i kontejnere.

Kurir.rs/Gardijan/Index