Slušaj vest

Let  kompanije Er Indija, koji je trebalo da poveže indijski grad Ahmedabad sa londonskim aerodromom Getvik 12. juna, završio se fatalnom nesrećom ubrzo nakon poletanja.

Poginulo je 260 ljudi, uključujući civile na zemlji. Danas, dok istražitelji polako raspliću šta se dogodilo, sve je jasnije da uzrok nesreće nije bio tehnički kvar, već ljudski faktor. Italijanski dnevnik Korijere dela Sera došao je do audio snimaka iz crne kutije koji sve više podržavaju teoriju o (ne)namernoj grešci pilota.

„Avion je u vašim rukama.“ Ovim rečima, kapetan Sumit Sabharval je poverio prvom oficiru Klajvu Kunderu upravljanje poletanjem aviona kompanije Er Indija iz Ahmedabada za London Getvik. Razgovor je među prvima koje je zabeležila jedna od „crnih kutija“ u 12:39 12. juna. Ovo nije neuobičajena procedura, odlučuje se za svaki let pojedinačno.

Ali veteran Sabharval je to mogao da uradi namerno. U 13:38 i 39 sekundi po lokalnom vremenu, Boing 787 je poleteo sa piste. Tri sekunde kasnije, dok je avion leteo brzinom većom od 330 kilometara na sat, neko u kabini, izgleda da je Sabharval, prekinuo je dovod goriva do oba motora.

Zvuk prekidača, snimljen na crnim kutijama, bio je jasan. Usledio je šokirani glas prvog oficira: „Zašto ste ugasili motore?“ Komandantov odgovor je bio neubedljiv: „Nisam bio ja.“

Pad aviona u Indiji Foto: SIDDHARAJ SOLANKI/EPA

Kunder je pokušao da ponovo pokrene motore i stabilizuje let, dok su automatski sistemi aviona aktivirali pomoćne turbine kako bi održali minimalno električno i hidraulično napajanje. Ali visina i udaljenost su bile preniske, a vreme prekratko. U 13:39 i 5 sekundi poslat je poziv u pomoć . Šest sekundi kasnije, sva komunikacija je prekinuta, a avion se srušio na zgrade nedaleko od aerodroma.

Pao avion u Indiji Foto: Shutterstock, Pritnscreen/X, Nandan Dave / AFP / Profimedia, AA/ABACA / Abaca Press / Profimedia, Nandan Dave / AFP / Profimedia

Sabharval (56) je bio blizu penzije i, prema pisanju lista „Telegraf“, razmišljao je o ranom napuštanju kompanije kako bi se brinuo o ocu nakon smrti majke 2022. godine. Bio je jedan od najcenjenijih pilota kompanije „Er Indija“, bez ikakvih grešaka u karijeri, poznat po svom profesionalizmu. Sabharval je imao više od 15.000 sati leta, uključujući 8.000 sati na avionu „Drimlajner“.

Indijske vlasti pozivaju na oprez i ističu da je istraga u toku i da konačni izveštaj još nije objavljen. Međutim, strani istražitelji i stručnjaci sa kojima sarađuju tvrde da su svi tehnički podaci, audio snimci i redosled događaja kristalno jasni – motori su isključeni ručno, namerno.

(Kurir.rs/Corriere della Sera)