Slušaj vest

Avion Antonov An-24 koji se danas srušio u Amurskoj oblasti pripadao je regionalnoj aviokompaniji Angara Airlines, sa sedištem u sibirskom gradu Irkutsku.

Ova kompanija obavlja letove prema aerodromima širom Sibira i ruskog Dalekog istoka.

Prema podacima sa portala RussianPlanes, Angara upravlja flotom od deset aviona tipa An-24, proizvedenih između 1972. i 1976. godine.

Let koji se tragično završio obavljan je upravo jednim od tih aviona, proizvedenim 1976. godine, koji je prvobitno bio deo flote Aeroflota, sovjetske državne aviokompanije, sve do raspada SSSR-a 1991. godine.

Nestanak sa radara tokom prilaska

Let je bio na ruti iz grada Blagoveščenska ka Tindi, malom ali važnom železničkom čvorištu u Amurskoj oblasti, blizu granice sa Kinom.

Avion je nestao sa radara tokom priprema za sletanje.

Prema preliminarnim informacijama koje je objavio guverner oblasti Vasilij Orlov, u avionu se nalazilo 43 putnika, uključujući petoro dece, i šest članova posade. Savezna vlada je kasnije navela broj od 42 putnika.

Produženje veka upotrebe "letećih traktora"

Angara je prošle godine bila jedna od dve sibirske aviokompanije koje su zatražile od ruske vlade da im odobri produženje životnog veka aviona tipa Antonov, od kojih su mnogi stariji od 50 godina.

Nakon povlačenja stranih proizvođača sa ruskog tržišta, domaća industrija nije u mogućnosti da na vreme obezbedi zamenu.

Avion An-24, koji se u ruskoj avijaciji često naziva "leteći traktor", važi za izdržljiv i pouzdan avion prilagođen ekstremnim vremenskim uslovima u Sibiru.

Može da leti na veoma niskim temperaturama i ne zahteva asfaltirane piste. Ipak, njegovo održavanje postaje sve skuplje.

Uticaj sankcija i manjak delova

Avio-kompanije, piloti i stručnjaci iz industrije upozoravaju da su troškovi održavanja An-24 značajno porasli zbog zapadnih sankcija uvedenih nakon početka rata u Ukrajini, što je ograničilo investicije i pristup rezervnim delovima.

Zamena tek od 2027. godine

Iako ruska avio-industrija radi na razvoju zamene za An-24 - novog aviona pod nazivom Ladoga - njegova serijska proizvodnja ne očekuje se pre 2027. godine.

Do tada, regionalne kompanije poput Angare nastoje da zadrže stare avione u saobraćaju, jer, kako navode, "jednostavno nemaju alternativu".

Istraga i reakcija vlasti

Nakon nesreće, ruska savezna vlada formirala je posebnu komisiju za upravljanje posledicama pada, dok je pokrenuta i krivična istraga zbog moguće povrede bezbednosnih propisa. Kremlj je potvrdio da je predsednik Vladimir Putin obavešten o nesreći.

(Kurir.rs/Index.hr/Preneo: V.M.)