Supermarketi doneli monopol i skupe namirnice
Foto: Shutterstock

Analiza forum „Hrana za Evropu“

Supermarketi doneli monopol i skupe namirnice

InfoBiz -
Prevara od 2000. do 2012. u Srbiji izniklo mnoštvo hipermarketa, a cena svinjetine povećana za 60%, jabuka i piletine za 83%, a mleka čak za 119%

SUBOTICA - „Supermarket revolucija“ Srbiji nije donela korist, ali ni potrošačima, ni malim poljoprivrednim proizvođačima, već je pojedincima obezbedila monopolske pozicije, zaključeno je juče na poljoprivrednom forumu „Hrana za Evropu“.Umesto povoljnije kupovine i konkurencije, analiza uticaja trgovinske revolucije na cene hrane u Srbiji za period od 2000. do 2012. pokazuje znatan rast maloprodajnih cena svih proizvoda.Tako je za 60 odsto uvećana maloprodajna cena svinjskog mesa, za 83 odsto jabuka i pilećeg mesa, krompira za 87 odsto, pasulja za 106, a mleka za čak 119 odsto, dok su za to vreme domaći poljoprivredni proizvodi dodatno izgubili na vrednosti.Sistem praćenjaDirektor Ekonomskog instituta Dragan Šagovnović izjavio je juče da „hipermarket revolucija“ u Srbiji primarnim proizvođačima nije donela dostupnost potrošača i tržišta, niti je zbog veće koncentracije hipermerketa na tržištu maloprodaje došlo do smanjenja cena u prehrani.- Došli smo u situaciju da su cene primarnih poljoprivrednih proizvoda niže nego u regionu, dok su cene na polici više nego u komšiluku. Ono što je poseban problem to je malo prisustvo naših proizvoda na policama - rekao je on.Zbog navedene situacije Ekonomski institut predložio je Ministarstvu trgovine projekat uspostavljanja sistema praćenja cena poljoprivrednih prehrambenih proizvoda u Srbiji.Goran Tadić, generalni direktor kompanije „Silbo“, smatra da je ekspanzija trgovinskih lanaca u Srbiji, između ostalog, dovela i do disproporcije između srpskih cena i cena u regionu. Upitan ima li na tržištu Srbije kartelskog dogovaranja i monopola u trgovini, Tadić kaže da u Srbiji nije izražen kartelski nastup trgovinskih lanaca jer ne postoji zdrava konkurencija.IntervencijaVesna Kovač, državna sekretarka u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija kaže da se cene u Srbiji slobodno formiraju, da ih određuje tržište, te da država ne može da interveniše jer bi svaka intervencija izazvala kontraefekat. Ona je ipak istakla da postoji prostor za napredak u smislu konkurentnosti.

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track