icon-checkicon-closeicon-commentsKurir_icon_fonts_template-38Kurir_icon_fonts_template-37icon-downicon-erroricon-galleryicon-homeicon-infoicon-logouticon-nexticon-passwordicon-plusicon-previcon-reacticon-searchicon-soc-fbicon-soc-gplusicon-soc-insicon-soc-mailicon-soc-rssicon-soc-twittericon-soc-vibericon-soc-wupicon-soc-ytKurir_icon_fonts_template-34Kurir_icon_fonts_template-33icon-totopicon-usericon_reactsoc-viber

Najnovije vesti

Espreso.rs


Adria media

MORATE DA GAZITE DUŽNIKE: Ispovest Đorđa M. koji je radio kao uterivač dugova
Foto: Citaoc Kurira

Prete, maltertiraju...

MORATE DA GAZITE DUŽNIKE: Ispovest Đorđa M. koji je radio kao uterivač dugova

Biznis

Đorđe M., nekadašnji radnik jedne privatne agencije za naplatu potraživanja, podneo je krivične prijave protiv bivšeg poslodavca i 14 banaka kojima ih optužuje da su nezakonito iznuđivali novac od građana.

- U agenciji sam počeo da radim maja ove godine. Izdržao sam do septembra. Prvo sam prošao obuku od nekoliko sati: kako da pritiskam građane koji duguju novac bankama koje su angažovale agenciju. Govorili su nam: "Morate da gazite dužnike!" Rečeno nam je tačno koje laži da govorimo, kako da pretimo i pritiskamo. Pravnik sam i znam da to nije po zakonu i zato sam podneo prijave - priča Đorđe.

 

Ilustracija, Foto: Stefan Jokić
Ilustracija, Foto: Stefan Jokić

Nismo bili jedini

 

Dodaje da im je bilo strogo zabranjeno da kažu da zovu iz agencije, već su govorili: "Zovemo iz banke" ili "Zovemo u ime banke".

 

- Rekli su nam da ćemo dobiti otkaz ako građanima kažemo da zovemo iz agencije. S druge strane, operateri koji su najviše zlostavljali građane dobijali su bonuse i mogućnost da napreduju i postanu tim lideri - kaže Đorđe.
Obratio sam se, posle nekog vremena, poslodavcu i ukazao mu na nepravilnosti i nezakonitosti u obuci i radu. To nije imalo nikakvog efekta, jer sam shvatio da je to sistem rada cele firme, a ne samo mog nadređenog. Kasnije sam otkrio da je to praksa brojnih privatnih agencija koje banke angažuju za naplatu potraživanja - priča Đorđe.

 

Registar podataka

 

On kaže da su zaposleni u agenciji imali pristup tajnoj računarskoj bazi podataka gde su bila imena svih građana koji duguju banci, i to sa različitim podacima o njima samima, ali i o članovima njihove porodice, prijateljima, kolegama sa posla, komšijama, imovinskom stanju, porodičnim prilikama, zdravlju...

 

Ilustracija, Foto: FoNet
Ilustracija, Foto: FoNet

- To je jedinstvena baza podataka koju koriste i druge agencije za naplatu potraživanja. Tu je bilo popisane imovine onih koji duguju, ali i njihovih prijatelja, članova porodice i kolega. Svi operateri koji zovu klijente bili su zaduženi da prikupljaju podatke. Na primer, od čega je neko bolestan i gde se leči. Svi podaci se koriste za pritisak ne samo direktno na dužnika već i na njegovu porodicu, prijatelje, kolege, komšije... Podaci koji se prikupe se centralizuju i koriste se i za nove slučajeve. Sve te podatke smo predavali bankama. U agenciji gde sam radio ima oko 80 zaposlenih. Svaki zaposleni sa ukucavanjem imena i prezimena dužnika može da pristupi svim podacima prikupljenim o njemu. Tako je i u svim drugim privatnim agencijama za naplatu potraživanja - navodi Đorđe.

 

On kaže da uterivači varaju dužnike kada im kažu da će im banka oprostiti deo duga ako odmah uplate nešto.

 

- Banka o tome odlučuje tek kada se uplati i često odbije da umanji dug - navodi Đorđe i dodaje da je u praksi bilo da se klijenti gone za dugovanja koja su već platili, kao i da su dugovanja znatno uvećana od stvarnih.

 

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

On ističe i da su imali i poseban računarski program koji je kontrolisao učestalost poziva građana koji duguju novac bankama.

 

- Osim pretnjama, klijenti su zlostavljani učestalim pozivima. Maksimalni razmak između dva poziva je bio pet dana. Nadređeni su zahtevali da bude tri dana, a jako često i jedan dan. Neke dužnike smo zvali i više puta dnevno. Kada se neko slomi i počne da plače, imali smo posebno uputstvo da pojačamo pritisak. Pravilo je bilo da se zove najviše sedam puta dnevno, ali je i to kršeno, pa su neki pozivani i više od toga. Pritiskan je ne samo dužnik nego i njegova porodica, prijatelji, kolege, komšije. Tamo gde se proceni da je najosetljiviji. Kada operater ne može da stupi u kontakt sa dužnikom, pozivaju se susedi, rodbina, prijatelji, kolege na poslu, bilo ko. Oni se isto zlostavljaju, sa pretnjama da će se to nastaviti ako ne daju dužnikov broj telefona i ne kažu gde je i traže da mu prenesu pretnje - navodi Đorđe i dodaje da se svi razgovori snimaju, a da se pozvani građani o tome ne obaveštavaju.

 

Foto: FoNet
Foto: FoNet

On objašnjava da je agencija imala veliki broj mobilnih brojeva da klijenti ne bi prepoznavali brojeve sa kojih ih zovu i da bi se javljali na nepoznat poziv.

 

Najbolja odbrana od pretnji

 

- Ukoliko klijent napravi veliku gužvu i pobuni se i podnese prijavu za uznemiravanje, on se briše iz jedinstvenog sistema - objašnjava Đorđe M.

 

On dodaje da je najbolje odmah tako reagovati jer vas u tajni računarski sistem dužnika upisuju i ako kasnite jedan dan u otplati. On kaže da on nije pristao da preti dužnicima i da sada želi da pomogne svakome ko je ugrožen.

 

- Kao pravnik, želim da pružim besplatnu pravnu pomoć svakome ko želi da podnese prijavu protiv agencije ili banke. Neka pišu na mejl: tvoja.prava@gmail.com - kaže Đorđe.

 

NOVO! Od sada možete da komentarišete i na Kurir Viberu!
Pridružite nam se, podelite svoje mišljenje!

RAZMENA SADRŽAJA

Inicijalizacija u toku...

Facebook Registracija

Popunite ostala polja kako bi zavrsili registraciju

Prijavi se

ili

Registracija

Promeni lozinku

Upišite email i mi ćemo vam poslati poruku sa linkom za promenu lozinke.

Unesite novo korisničko ime i lozinku

Aktivacioni mail

Upišite email adresu na koju želite da vam se pošalje aktivacioni email.

Promena lozinke

Uspešno ste promenili lozinku.


Promena lozinke

Poslali smo poruku na Vašu email adresu sa linkom za promenu lozinke. Proverite Vaš inboks i kliknite na link u mailu. Ako se poruka na nalazu u inboxu proverite nepoželjne poruke (spam).


Aktivacija profila

Poslali smo poruku na Vašu email adresu sa linkom za aktivaciju Vašeg profila. Proverite Vaš inboks i kliknite na link u mailu. Ako se poruka ne nalazu u inboksu, proverite "nepoželjne poruke" (spam).


Aktivacija profila

Vaš profil je uspesno aktiviran. Hvala što ste se registrovali.