NAJČEŠĆI KVAROVI MOTORA AUTOMOBILA: Prepoznajte signale na vreme
Foto: Pexels

NAJČEŠĆI KVAROVI MOTORA AUTOMOBILA: Prepoznajte signale na vreme

Zabava -

Motor je najvažniji i ujedno najskuplji deo svakog automobila. Samim tim, kvar na motoru je ono što najviše plaši svakog vozača.

Posledice su veliki novčani izdaci radi popravke i nemogućnost korišćenja vozila na određeni period.

Simptome kvara motora je potrebno prepoznati na vreme, kako bi se šteta što pre sanirala, a životni vek motora produžio. Verujemo da vas zanima i koji su to najčešći kvarovi motora automobila i koje su njihove posledice.

U nastavku teksta upoznajemo vas sa najčešćim kvarovima automobila i simptomima koji nam omogućavaju da ih primetimo.

Blok motora automobila - kvarovi

Blok motora je njegov najveći i najteži deo, a sa strane izgleda kao velika metalna konstrukcija sa rupama na površini. Njegova glavna uloga je da bude svojevrstan “temelj” sa kojim su povezani svi ostali delovi motora.

Evo kako to izgleda:

-u cilindrima bloka smešteni su klipovi; -U donjem delu su ležišta sa ležajevima kolenastog vratila; -ispod je korito motora; -na vrhu je glava motora;

Kvarovi na bloku motora mogu uticati na performanse automobila i onemogućiti pravilan rad. Ukoliko tokom vožnje ili putovanja imate problema sa normalnom vožnjom, moguće je da je blok motora u pitanju.

Kada se desi da vam zbog ovoga ili nekog drugog kvara put bude onemogućen, šlep služba u Srbiji nekada može biti jedino rešenje, kao i u inostranstvu. Stoga je savet da se dobro informišete o svim opcijama transporta pokvarenog vozila na destinaciji na koju putujete, kako biste smanjili eventualne troškove.

Kada se desi da vam zbog ovoga ili nekog drugog kvara put bude onemogućen, šlep služba u Srbiji nekada može biti jedino rešenje, kao i u inostranstvu. Stoga je savet da se dobro informišete o svim opcijama transporta pokvarenog vozila na destinaciji na koju putujete, kako biste smanjili eventualne troškove.

Blok motora može pretrpeti mnoga oštećenja, a neka od najčešćih su habanje radnih površina cilindara, gnezda ležaja kolenastog vratila i čaura bregastog vratila, pucanje bloka motora na zidovima komore za vodi i pregradam između cilindara.

Pored ovih, javljaju se i druga oštećenja, dok će obrada bloka motora pokazati koliki je stepen kvara.

Popravka bloka motora podrazumeva tehnike kao što su:

-metod remontnih mera - razbušivanje, brušenje (ravnanje bloka motora); -varenje bloka motora - zavarivanje napuklih delova;

U pojedinim slučajevima kvar bloka motora može biti poprilično veliki i skup, pa se onda dovodi u pitanje da li je popravka isplativa. Tada se prodaja starog automobila javlja kao najbolje rešenje.

Danas je otkup svih automobila u Beogradu brz usled dostupnih online usluga, a posebno putem usluga profesionalaca koji procenjuju vozilo i uslužno mogu ponuditi cenu za otkup. U ovakoj situaciji, nemojte očajavati, jer uz realnu cenu možete pripremiti budžet za novu kupovinu.

Najčešći simptomi kvara motora i koji se kvarovi javljaju

Kada primetite učestalije gašenje motora, isprekidan rad, preveliku potrošnju goriva, pregorevanje i slične simptome pri vožnji, najveće su šanse da je problem u radu motora.

Sa prvim simptomima neuobičajenog rada vozila, najbolje je otići u servis i proveriti o čemu se radi. Iako je činjenica da se pojedini automobili više kvare, često problem može biti i u nemarnom ponašanju vlasnika.

Ovde možete pročitati koji su to najčešći simptomi kvarova i uzročnike tih stanja:

-gašenje motora - moguće je da je problem u zapušenoj dizni za prazan hod, izlazu vazduha kod spoja karburatora i odstojnika na usisnom sistemu, nepravilnoj smesi za rad motora na praznom hodu;

-isprekidan rad motora pri većem broju obrtaja - uzročnici mogu biti zapušenost glavne dizne za dovod goriva u karburatoru, loš kontakt na spojevima električnih instalacija, prljava svećica, neispravna membrana pumpe za gorivo;

-pregrevanje motora - najčešće zbog olabavljenog ili pokidanog kaiša za pokretanje ventilatora, neispravnog elektromotora ventilatora, prljavog hladnjaka, neodstatka tečnosti u sistemu za hlađenje;

-veća potrošnja ulja zbog vlaženja i curenja - najčešće zbog istrošenosti karika, dotrajalih dihtunga između bloka i glave motora.

-povećana potrošnja goriva - zaprljane svećice, nepodešenost karburatora, isprljan uložak prečistača za vazduh, curenje goriva na spojevima.

Takođe, obradili smo i pojedinačne delove motora, njihove kvarove i simptome istih. Sve to možete pročitati u nastavku.

Simptomi kvara grejača motora - kako prepoznati kvar na motoru?

U glavi svakog cilindra na motoru se nalaze grejači, koji potpomažu paljenje automobila pri niskim temperaturama. Na grejače motora se dizel automobili veoma oslanjanju, a kada se na njima dogodi kvar motora, startovanje motora dizel vozila je otežano, naročito kod starijih modela.

Možete biti gotovo sigurni da se radi o kvaru grejača motora, onda kada se prilikom startovanja vozila čuje “verglanje”, ali ne dolazi do pokretanja.

Evo i nekoliko simptoma koji ukazuju da je u pitanju kvar grejača motora:

-vrlo grub rad motora, čak i ako dođe do pokretanja vozila;

-iz auspuha izlazi veoma gust beli dim u trenucima kada je motor hladan;

-kvar releja.

Simptomi se mogu javiti zajednički ili pojedinačno, ali se svakako savetuje što brža reakcija vlasnika, kako šteta ne bi bila veća od trenutne.

Simptomi kvara glave motora

Glava motora je njen najkompleksiniji deo, a izložena je visokom toplotnom i dinamičkom naprezanju. Zbog svoje složenosti čak i najmanja oštećenja glave mogu dovesti do kvara motora u celini.

Oštećenje glave motora je u svakom slučaju alarmantno, jer njena neispravnost može dovesti do mešanja rashladne tečnosti i ulja, veće potrošnje goriva i slabljenja performansi automobila.

Simptomi kvara glave motora su sledeći:

-curenje ulja;

-curenje rashladne tečnosti;

-loše performanse motora;

-dim izlazi iz motora.

Simptomi kvara kompjutera motora

Kompjuter motora se još naziva i upravljačka jedinica motora (ECU), a predstavlja električni modul za upravljanje funkcijama motora. Ukoliko mozak motora ne radi kako treba i nema mogućnost adekvatnog vraćanja obrađenih podataka u motor, dešavaju se razne vrste problema pri radu vozila.

Pročitajte koji su to simptomi kvara kompjutera motora:

-upaljena lampica Check Engine - ovo je najlakši način kako ćete primetiti da vam automobil šalje poruku;

-loš rad i gašenje motora;

-povećanje potrošnje goriva - pri kvaru kompjutera, motor neće znati koliko je potrebno goriva poslati u komoru za sagorevanje;

-automobil uopšte neće da se upali.

Prilikom svake vožnje oslušnite svoj automobil, potrudite se da obratite pažnju i na najmanje detalje, jer se upravo ovde možda krije uzročnik problema. Savetuejmo i da pažljivo birate vozilo prilikom kupovine i kontrolišete njegovo stanje tokom upotrebe.

Kako prepoznati loš dizel motor?

Za dizel motore važi da su veoma izdržljivi, kao i da u vozilima sa ovim tipom motora možete bez problema preći i po nekoliko stotina hiljada kilometara. Kada ipak primetite slabije performanse automobila, najčešće je u pitanju problem sa radom brizgaljki, odnosno dizni.

Dizel motor se pokreće pomoću brizgaljki, koje pod visokim pritiskom pumpaju gorivo u cilindre kroz male rupe. Mali otvori i visok pritisak čine da se gorivo ravnomerno rasipa po cilindru za čisto i efikasno sagorevanje.

Vremenom dolazi do taloženja ugljenika na brizgaljkama, što utiče na snagu motora i potrošnju, pa je potrebno čišćenje dizni.

Kako očistiti dizne na dizel motoru?

Prilikom čišćenja dizni na dizel motoru potrebno je odvojiti pumpu za gorivo od dizni. Na mašini za čišćenje dizni se nalazi crevo za ispitivanje pritiska goriva, a njega je potrebno spojiti sa regulatorom pritiska, sa koga se prethodno skida vakuumsko crevo.

Obavezno je da sredstva za čišćenje dizni budu daleko od goriva, jer je ova smesa izuzetno zapaljiva.

Čišćenje dizni će trajati svega 5 do 10 minuta, dok će se motor mašine za čišćenje samostalno isključiti nakon što obavi posao. Nakon toga se sve vraća na mesto i obavlja provera motora automobila.

Ukoliko se i dalje čuju čudni zvukovi i motor loše radi, vreme je da se poseti automehaničar.

Kako proveriti dizel motor?

Postoji nekoliko načina kako se može proveriti stanje dizel motora i utvrditi da li je kod njega problem u radu automobila, a mi smo za vas izdvojili one najvažnije:

-obavite pripremne radove kao što je dodavanje ulja u rezervoar;

-proverite da li je normalan pritisak ulja;

-proverite temperaturu u bočnim poklopcima cilindra;

Benzin u dizel motoru - šta uraditi ako se to desi?

Benzin u dizel motoru može napraviti mnogo više štete nego kada je situacija suprotna. Kao razlozi se navode veća zapaljivost benzina, kao i različita mazivna svojstva ove dve vrste goriva.

Posledice po rad motora automobila mogu biti veoma velike, ali sve zavisi od toga dokle je benzin stigao u unutrašnjosti vozila.

Kada primetite da ste sipali pogrešno gorivo, najbolje je ostaviti automobil ugašenim i time sprečiti mogućnost da benzin ode van rezervoara. Time će i šteta po samo vozilo biti manja.

Bez obzira da li je izbor automobila pao na benzinca, dizelaša ili neku treću opciju, redovno servisiranje i održavanje automobila će svakako biti neophodno. Pored toga, brzo reagujte na sve simptome neuobičajenog ponašanja vozila i pokušajte da sprečite kvar motora većih razmera. Srećno!

(Promo)

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track