Italijanski hibrid "Alfa Romeo Tonale" Stigao u Srbiju
Foto: Stefan Nedeljković

Italijanski hibrid "Alfa Romeo Tonale" Stigao u Srbiju

Auto -

Prvi kompaktni SUV iz italijanske fabrike stigao je u Srbiju, a redakcija Kurira imala je priliku da još jednom nakon svetske premijere kraj jezera Komo u Italiji, provoza “Alfin” prvi automobil na hibridni pogon, ovog puta na stazi centra NAVAK.

"Tonale" je prvi elektrifikovani i prvi kompaktni SUV model italijanske fabrike, lansiran samo kao hibrid, a potpuno električni model dolazi 2025. godine.

Vrh klase

“Tonale” je takođe i najbitniji model za Alfa Romo u ovom trenutku jer od njega očekiuju da pomogne u udvostručavanju prodaje automobila već 2023. godine. Iako pripada kompaktnom SUV segmentu “tonale” i nije mali, karoserija je duga 4.53 metra, široka 1.84 metara, i visoka 1.6 metara, što znači da su mu konkurenti u klasi “audi q3” i “BMW x1”.

Alfa Romeo tvrdi da je ovo pravi "vozački automobil" i da ne odstupa od dugogodišnje tradicije koju ova fabrika neguje, što je i istina jer mu pažljiva raspodela težine i najdirektnije upravljanje u svom segmentu osiguravaju savršeno ponašanje modela na putu, smeštajući ga u sam vrh klase po pitanju dinamike vožnje. “Tonale-u” u tome pomaže “McPherson” oslanjanje napred, ali i pozadi, što često nije slučaj u ovoj klasi automobila, sa ogibljenjem koje ima selektivnu amortizaciju neravnina, ali i uz raspored mase vozila koji je 56:44 odsto među osovinama, kod verzije sa pogonom samo na prednjoj osovini.

Alfa Romeo, Alfa Romeo Tonale, Tonale, Test Vožnja, test drive, tonale test drive
foto: Stefan Nedeljković

“Tonale” se takođe može pohvaliti integrisanim sistemom kočenja (IBS) koji je jedinstven u njegovoj klasi i predstavlja inovativan elektromehanički „Brake-by-wire“ kočioni sistem razvijen u saradnji sa Brembom. Standardni kočioni sistem dolazi sa Brembo čeljustima, sa 4 klipa, samo ventilirajućim diskovima napred i punim diskovima pozadi. Ovaj sistem kombinuje kontrolu stabilnosti sa konvencionalnim servo kočnicama. Kako kažu u Alfa Romeu, sistem garantuje momentalnu reakciju kočnica zahvaljujući integraciji elektronike i mehanike.

Najdirektnije upravljanje u klasi automobil daje osećaj da se svaka krvina na stazi može proći još brže i još agresivnije, ipak je dosta pojačano elektkričnim servo motorom, što pomalo kvari zabavu jer se u kabini stiče utisak ušuškanosti od spoljašnosti, a ni benzinski motor zapremine 1, 5 litara nije napravljen za stazu jer je podešen tako da svoju maksimalnu snagu i obrtni moment isporučuje u niskim obrtajima, u kojima će “tonale” najviše i boraviti, to jest u gradskoj vožnji. Na kraju krajeva “tonale” i nije napravljen da obara rekorde staze, mada se ni na stazi ne može posramiti svojim voznim karakteristikama, već rekorde prodaje, pa ga ovakva kombinacija upravljanja čini savršenim za grad i magistralne puteve pune krivina.

1 / 12 Foto: Stefan Nedeljković

Dizajn

Dizajn je verovatno najbolji na svetu, što i nije novost za jedan "alfa romeo", po tri kockice u farovima, levo i desno čine oči modela između kojih je smešten veliki “štit” i na njemu dobro prepoznatljivi motovi Milana, rodnog grada “Alfe”. Upravo ovaj dizajn čini jedan veliki omaž čuvenom modelu “SZ Zagato”, zadnja svetla poprimila su iste dizajnerske naznake kao i prednja svetla i formiraju krivu koja se u potpunosti obavija oko zadnjeg dela automobila, čineći ga zaista jedinstvenim i prepoznatljivim, naravno tu je i animacija farova i stop svetala koja se aktivira kada se automobil otključava i zaključava. Ovaj dizajn nagoveštava novi pravac u kome će svi budući modeli ići iz “Alfe” ići a najavljeno je buduće osveženje “stelvija” i “đulije” kako bi i oni pratili korak sa “tonaleom”.

1 / 4 Foto: Promo

Alfa Romeo ima cilj da pravi najkvalitetnija vozila na svetu, fabrika je uložila veliki napor da kvalitet bude najbolji, pa je i enterijer "prležao" sve dečije bolesti "stelvija". Ovde su ugrađeni kvalitetni materijali, kabina je odlično organizovana, vozač je u glavnoj ulozi ispred njega se nalazi mali volan koji veoma dobro leži u ruci sa dobro organizovanim fizičkim tasterima, ovo rešenje možda izgleda zastarelo, ali se zato sve komande mogu vrlo lako pronaći zatvorenih očiju, a tu je i veliko Start/stop dugme sa leve strane kao u “đuliji” i “stelviju”.

1 / 4 Foto: Stefan Nedeljković
Alfa Romeo, Alfa Romeo Tonale, Tonale, Test Vožnja, test drive, tonale test drive
foto: Promo

Međutim Alfa Romeo se i tu pripremio pa grafika ekrana pokazuje dva veilka “sata”, dok je središnji deo zadužen za prikaz najbitnijih informacija. A zaljubljenici u ovaj brend će zapaziti i jedan zanimljiv detalj na instrumet tabli, a to je da brojevi koji označavaju brzinu i broj obrtaja menjaju svoju orijentaciju, u zavisnosti od položaja na satu.

Alfa Romeo, Alfa Romeo Tonale, Tonale, Test Vožnja, test drive, tonale test drive
foto: Promo

Tako su, recimo, brojevi 20 i 40 na brzinomjeru okrenuti na jednu stranu, dok su oni od 60 do 200 postavljenu drugačije, da bi se orijentacija ponovo promijenila kada se dođe do kraja skale i brojeva 220, 240 i 260. Ovakav dizajn instrumenata daje omaž klasičnim modelima iz istorije Alfa Romea.

U sredini centralne konzole smešten je još jedan TFT ekran zadužen za “infotejment” od 10 inča, nekima može izgledati kao da su dizajneri oklevali da isti ubace u auto jer izgleda kao tablet koji je tu samo zato što tržište zahteva, a takođe postoji opcija da se isti ugasi tokom vožnje u koliko nekome smeta, on je ipak savršeno pozicioniran u visini pogleda vozača, te je gledanje u isti vrlo prijatno jer nema prevelikog skretanja pogleda u odnosu na put, a za njegov rad zadužen je Android sistem dizajniran da ponudi bežična („Over-The-Air“) ažuriranja i integraciju sa “Amazon Alexa” pomoćnikom (“Amazon Alexa” trenutno ne pruža usluge svog servisa na teritoriji Republike Srbije).

Alfa Romeo, Alfa Romeo Tonale, Tonale, Test Vožnja, test drive, tonale test drive
foto: Promo

Ispod ekrana se fizički dugmići za kontrolu klimatizacije, iako se ista može podesiti putem određenog menija preko ekrana, oni za razliku od “tableta” izgledaju kao da je cela sredšnja konzola napravljena prema njima, vrlo su jasno i jednostvano postavljena te je njihovo korišćenje vrlo prijatno. U nastavku se nalzi veliko DNA (Dinamik, Natural, All wheather) dugme za izbor moda vožnje, ostava za danas neizbežni pametni telefon uz mogućnost bežičnog punjenja i ručicia automatskog menjača jer na žalost “tonale” ne dolazi sa manuelnim menjačem.

Alfa Romeo, Alfa Romeo Tonale, Tonale, Test Vožnja, test drive, tonale test drive
foto: Promo

Sedišta su udobna materijali su i na njima kao i na ostatku auta kvalitetni na dodir, elektronski podesiva, bočna potpora u leđnom delu je izvanredna, ali ljudi nešto sitnije građe mogu se naći u problemu jer bočna potpora sedalnog dela nije toliko sportski orjentisana kao što bi očekivali od jedne “alfe”. Na zadnjoj klupi ima sasvim dovoljno mesta za smeštaj odraslih osoba i preko 180 cm visine a prtljažnik od 500 litara je pravilnog oblika, sasvim zadovoljavajuće zapremine uz mogućnost da se zadnji red sedišta preklopi.

Alfa Romeo, Alfa Romeo Tonale, Tonale, Test Vožnja, test drive, tonale test drive
foto: Promo

Tehnologija je takođe na usluzi bezbednosti i komfora jer „tonale“ poseduje sistem autonomne vožnje nivoa 2, sa novim naprednim sistemima za asistenciju pri vožnji (ADAS) koji funkcionišu u skladu s Alfa Romeo filozofijom. Ovde se ponovo vidi da je softver na usluzi DNK brenda, a fokus ostaje na vozaču. Svi sistemi zato funkcionišu ne ometajući iskustvo vozača, pri čemu kontrola i emocija vožnje ostaju netaknuti.

Tonale dolazi sa četiri nivoa opreme Super, Sprint, Ti i Veloće, i 3 motora:

-Dizel od 1, 6 litara 130 konjski snaga

-Benzinski 1, 5 litara kao „laki“ hibrid u konfiguraciji sa 130 KS ili sa 160 KS i ugrađenim elektromotorom od 48 volti 15-kV i 55-Nm

-Benzinski 1, 3 litira motor od 121 KS u Plug-in hibrid varijanti sa Sus motorom napred i elektro motorom pozadi a zajedno daju 275 "konja".

-Svi modeli su upareni sa novim automatksim TCT mjenjačem sa dvostrukim kvačilom

Moramo napomenuti da „laki“ hibrid (MHEV) može da pokreće točkove čak i kada je motor sa unutrašnjim sagorijevanjem isključen, te ga fabrika suštinski svrstava u klasičan hibridni pogonski sistem (full hybrid), ipak, to nije bilo dovoljno da prilikom homologacije u Srbiji bude sertifikovan kao „full hibrid“, već samo kao „laki“, pa kupci na žalost ne mogu da računaju na državnu subvenciju od 2.500 evra.

Ali dobra vest je ta da do kraja godine bi u prodaji trebalo da se nađe i najsnažniji, plug-in hibridni “tonale” (PHEV). Italijanski proizvođač navodi da će ovaj model imati Q4 pogon na sva četiri točka, dok će ukupna snaga hibridnog pogona iznositi 275 „konja“. Mjenjač je automatski sa šest stepeni prenosa, Q4 će od 0 do 100 km/h ubrzavati za 6,2 sekunde, a imaće autonomiju u čisto električnom režimu od 80 kilometara u gradskim uslovima, odnosno 60 kilometara u kombinovanom režimu vožnje.

Tonale “EDIZIONE SPECIALE” dostupan je u hibridnoj konfiguraciji:

- sa 1,5-litarskim 4-cilindričnim motorom od 130 KS

- automatskim menjačem sa dvostrukim kvačilom i 7 stepeni prenosa

- 20-inčnim felnama

- crvenim kočionim čeljustima

- kompletna Matrix LED svetla sa adaptivnim sistemom

- zatamnjenim prozorima

- aluminijumskim papučicama za promenu stepena prenosa

- ulazak bez ključa

- hendsfri električna vrata prtljažnika

- 10,25-inčni radiom sa ekranom osetljivim na dodir sa prepoznavanjem glasa i navigacijom - CarPlay / Android Auto + platforma za bežično punjenje

- sportskim kožnim volanom

- adaptivnim tempomatom

- prednjiim i zadnjim senzorima za parkiranje + zadnja kamera

- sistem za prepoznavanje saobraćajnih znakova.

Prodaja modela "tonale" u Srbiji je počela, a zahvaljujući finansijskoj ponudi i u saradnji sa bankom moguće je uskočiti u novu "alfu" sa učešćem i ratom od 389 evra mesečno za " EDIZIONE SPECIALE " (specijalno dizajniranom za lansiranje modela) i motorom od 130 KS, uz podsećanje da fabrička garancija za Tonale iznosi 5 godina ili 200 hiljada kilometara i obuhvaćena širom Evrope, dok je garancija na baterije u hibridnim verzijama sada 8 godina ili 150.000 pređenih kilometara.

Alfa Romeo tvrdi da neće biti dugih čekanja na isporuke jer su pripremili zalihe a i kupcima su ponuđena 5 paketa opreme. Startna cena iznosi 35.500 evra za dizel verziju, dok je početna cena za hibrid sa 130 ks 36.500, dok je 160KS Veloce verzija oko 42.000 evra.

Na kraju možemo samo reći da je “tonale” dosledan istorije Alfa Romea, te da su predviđanja fabrike da ovaj model osvoji premijum tržište kompaktnih SUV-ova vrlo realna jer osim sajnog dizajna sada kvalitet garantuje i Stelantis, pa su šale na račun Alfista koje su se odomoćile na našim prostorima sada samo prošlost, naročito kada pogledamo vremenski period garancije koju proizvođač nudi sa “tonaleom”.

Svetska ekskluziva

Tehnologija NFT („Non-Fungible Token“ - nefungibilni token) debituje u "tonaleu". To je potpuno nova karakteristika u automobilskom sektoru, a Alfa Romeo je prvi proizvođač koji povezuje NFT digitalni sertifikat sa vozilom. Tehnologija je zasnovana na konceptu blokčejn kartice, poverljivog i nepromenljivog digitalnog registra u koji se beleže glavne informacije o svakom vozilu. Ova održiva i prepoznatljiva karakteristika odmah spremna za upotrebu naglašava sposobnost Alfa Romea za inovacije van vozila. Na osnovu izbora kupca, NFT generiše sertifikat u koji se beleže podaci o životnom veku vozila. Ovaj sertifikat se može koristiti kao garancija da vozilu nije vraćana kilometraža, i da se vozilo dobro održavalo, stoga kao podrška njegovoj rezidualnoj vrednosti. NFT verifikacija se na tržištu polovnih automobila smatra dodatnim izvorom kredibiliteta koji pomaže vlasniku/preprodavcu, ali i uverava kupca u sigurnost izbora pri kupovini polovnog vozila.

Stefan Nedeljković

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja