SISTEM AUTOMATSKOG KOČENJA PAO NA TESTOVIMA PRI VEĆIM BRZINAMA: Trebao bi da sačuva živote, a zakazao u najrizičnijim situacijama
Foto: Shutterstock

vozač je i dalje najvažniji

SISTEM AUTOMATSKOG KOČENJA PAO NA TESTOVIMA PRI VEĆIM BRZINAMA: Trebao bi da sačuva živote, a zakazao u najrizičnijim situacijama

Auto -

Nova vozila se praktično više ne mogu zamisliti bez sistema automatskog kočenja u slučaju opasnosti (AEB). Zapravo, većina novih vozila koja se prodaju u Evropi standardno su opremljena tim sistemom koji za cilj ima da u značajnoj meri spreči ili barem ublaži posledice sudara.

Ipak, ova tehnologija pati od jedne ozbiljne boljke. Iako je ovaj sistem, koji koristi radar, kamere ili LIDAR za uočavanje opasnih situacija na putu, dokazao svoju vrednost u pogledu smanjenja sile udara jednog vozila u zadnji deo drugog pri manjim brzinama, problemi nastaju pri većim brzinama, frontalnim sudarima i na T raskrsnicama.

Američki auto-klub (AAA) želeo je da sazna kako ti sistemi rade u scenarijima većih brzina, gde bi trebalo da budu i najkorisniji. Ono što su otkrili nakon niza testova sudara je da ovi sistemi ne uspevaju da pomognu vozaču u svim saobraćajnim situacijama.

sistem automatskog kočenja, AEB
foto: Shutterstock

AAA je testirao sisteme četiri vozila (marki Ford, Honda, Chevrolet i Toyota) pri većim brzinama da bi saznao mogu li oni da spreče nalet vozila otpozadi, a takođe je sproveo testove kako bi utvrdio mogu li AEB sistemi da spreče sudar na T raskrsnici.

Auto-klub je testirao sisteme u dva scenarija na T raskrsnicama: sa vozilima koja idu pravo kroz raskrsnicu nailazeći na vozilo koje im seče put, kao i kada vozilo koje skreće ulevo ulazi u putanju nadolazećeg vozila.

Ovo su inače najsmrtonosnije vrste nesreća u Americi i čine 39,2 odsto ukupnih smrtnih slučajeva u nesrećama u kojima su učestvovala dva putnička vozila.

Rezultati su skromni. Pri brzini 46 km/h, AEB je sprečio sudar otpozadi u 17 od 20 testnih vožnji, ili 85 odsto. Za testne vožnje koje su kao posledicu imale sudar, brzina pri sudaru smanjena je za 86 procenata.

sudar, saobraćajna nesreća
foto: Profimedia / jedsadabodin wichai

Pri 62 km/h, AEB je sprečio sudar sa zadnje strane u samo 6 od 20 testnih vožnji, ili svega 30 odsto. Za testne vožnje koje su rezultirale sudarom, brzina sudara smanjena je za 62 procenta.

U testovima na T raskrsnicama sudari su se dogodili u 100 odsto slučajeva. AEB nije uspeo da upozori vozača, smanji brzinu vozila i izbegne sudar.

Kao rezultat testiranja, AAA preporučuje da se proizvođači automobila fokusiraju na projektovanje sistema koji bi bolje upravljali sudarima u kojima je najveća verovatnoća da dođe do povreda i smrtnih slučajeva.

Vozači takođe treba da budu svesni ograničenja svojih vozila, odnosno trebalo bi da znaju da, uprkos svim bezbednosnim sistemima, moraju biti maksimalno fokusirani na saobraćaj i reagovati na vreme.

(Kurir.rs/ B92)

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track