U BEOGRADU VEĆ 280 RASKRSNICA SA PAMETNIM SEMAFORIMA: Evo kako se do sada pokazalo adaptibilno upravljanje saobraćajem
Foto: Profimedia

napredna tehnologija

U BEOGRADU VEĆ 280 RASKRSNICA SA PAMETNIM SEMAFORIMA: Evo kako se do sada pokazalo adaptibilno upravljanje saobraćajem

Auto -

Hoće li novi semafori smanjiti ili još više povećati gužve? Bilo je glavno pitanje kada su u Beogradu počeli da se instaliraju i koriste takozvani pametni semafori. Posle nešto više od godinu dana broj raskrsnica opremljenih "pametnim semaforima" porastao je na čak 280 širom srpske prestonice, a prve analize ukazuju na to da takva tehnologija daje rezultate.

Grad Beograd je, podsetimo, krajem 2019. godine potpisao ugovor za implementaciju sistema adaptibilnog upravljanja saobraćajem na 322 raskrsnice. Međutim, često se koristi izraz pametni semafori, a da se jako malo zna šta se zapravo krije iza ovog imena, šta je cilj sistema i odakle dolazi ta "pamet".

saobraćajna gužva, špic
foto: Dado Đilas, Ilustracija

Adaptibilno upravljanje je upravljanje saobraćajem u realnom vremenu u skladu sa postavljenim strategijama iz centra za upravljanje saobraćajem, piše eKapija.

Sistem za svaku raskrsnicu u Beogradu izračunava nove signalne programe na osnovu trenutne situacije u saobraćaju i optimizuje parametre kao što su trajanje zelenog svetla za svaki prilaz, davanje prioriteta određenim tokovima i zeleni talas.

Takođe, u slučaju naglog povećanja obima saobraćaja sistem reaguje i menja parametre u realnom vremenu. Na primer, u zoni Ruzveltove ulice, u večernjim časovima kada se održavaju utakmice u hali Aleksandar Nikolić sistem prepoznaje da je iz pravca hale povećan saobraćaj pa produžava trajanje zelenog svetla kako bi što više vozila prošlo.

Saobraćaj, Vožnja, Semafor, Raskrsnica, Crveno
foto: Filip Plavčić

U zoni koju čine Bulevar kralja Aleksandra (od Resavske do Gospodara Vučića) i Beogradska ulica (od Trga Slavija do pešačkog prelaza nakon Pravnog fakulteta, vršeno je poređenje pre i nakon uvođenja pametnih semafora.

Rezultati pokazuju da je vreme putovanja i broj zaustavljanja u jutarnjem špicu u Bulevaru kralja Aleksandra, u smeru od Cvetkove pijace ka Tašmajdanskom parku smanjeno za čak 26 procenata.

Najveća prednost sistema je i ta što prepoznaje da u jutarnjem špicu kod Pravnog fakulteta najviše vozila nailazi iz Beogradske ulice te im daje više zelenog vremena pa je i u Beogradskoj ulici, od Pravnog fakulteta ka Trgu Slavija vreme putovanja smanjeno za 5 odsto, čime se postiže "optimum" na celoj zoni.

Tramvaj, invalid, invalidska kolica
foto: screenshot Video Plus

Sekretarijat za saobraćaj se odlučio i na davanje prioriteta tramvajima kako bi se promovisao javni prevoz i smanjilo zagađenje uzrokovano saobraćajem.

U Ruzveltovoj ulici tramvajima je vreme putovanja skraćeno i do 40 odsto u proseku što će, nadamo se, podstaći Beograđane da biraju ovaj vid prevoza.

Pored Ruzveltove, tramvaji imaju prioritet i u Bulevaru kralja Aleksandra, Bulevaru Milutina Milankovića, ulici Jurija Gagarina.

Interesantna činjenica jeste da su ovi pametni uređaji zapravo spremni i za buduću komunikaciju sa vozilima i infrastrukturom, dok sami semafori predstavljaju najnoviju 1W tehnologiju kojom se ostvaruju značajne uštede električne energije, i do 80 procenata u odnosu na standardnih 230V, a zamenjeno je već 4.300 semaforskih lanterni.

(Kurir.rs/ eKapija)

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track