Takozvanih pametnih semafora u Beogradu ima sve više. Prema najnovijim podacima, broj raskrsnica u srpskoj prestonici koji ima takve semafore dostigao je broj od 280, a plan je da ih do polovine sledeće godine bude 322.

Pametni semafori su projektovani tako da donesu brojne pogodnosti svim učesnicima u saobraćaju, a da li je tako pokazaće vreme i umeće onih pod čijom ingerencijom se nalaze.

Za nešto više od godinu dana, koliko se koriste u Beogradu, uočeni su pomaci na pojedinim deonicama, ali i brojne pritužbe vozača za neke saobraćajnice.

Šta su to pametni semafori?

Pametni semafor je deo sistema adaptivnog upravljanja. Takav sistem prati i prilagođava semafore trenutnoj situaciji u saobraćaju. Na taj način, smanjuje se gužva i potrošnja goriva.

Za vozače, to znači da će brže doći do porodice i posla, potrošiće manje goriva i samim tim manje zagaditi okolinu.

shutterstock-96058301.jpg
Shutterstock 

Kako piše sajt Polovni automobili, ovaj sistem je razvijen u Karnegijevom Univerzitetu u Pitsburgu. Njihova istraživanja su pokazala da se saobraćaj u gradu može ubrzati do 25 odsto i smanjiti vreme čekanja na raskrsnicama za čak 40 procenata.

U praksi, ovo znači da vam se neće dešavati da pred raskrsnicu zaustavite vozilo tik pred zeleni signal, ili da čekate na praznoj rasksnici ukoliko nema pešaka i drugih vozila.

Kako pametni semafor zna da dolazim?

Sistem koji ćete sresti na našim ulicama je zapravo jednostavan, ali da bismo ga koristili i iz njega izvukli maksimum benefita, moramo da znamo sa čim imamo posla.

Neposredno pred zaustavnu liniju, u podlogu je ugrađena induktivna petlja. Prepoznaćete je po urezanim linijama na kolovozu.

U tim linijama ugrađeni su provodnici koji stvaraju induktivno polje. Kada se vozilo nađe iznad petlje, dolazi do promene induktiviteta. Zatim, tu promenu registruje detektor koji šalje signal pametnom semaforu o prisustvu vozila. Jednostavno rečeno, petlja se zapravo ponaša kao veliki detektor metala.

guzva-u-saobracaju-stockphotomaninsunglassesdriveacar237097663.jpg
Shutterstock 

Na ovaj način, mogu da funkcionišu i parkirališta kako bi vozači imali informaciju o slobodnim mestima, mogu se otvarati kapije i tako dalje. Primena je zaista široka.

Zanimljivo je da zbog različite mase, svako vozilo ima svoj jedinstveni "potpis" u petlji, pa je moguća i klasifikacija vozila.

A pešaci?

Sistem pametnih semafora obuhvata i pešački saobraćaj. Ukoliko na prilazu raskrsnici (ili pešačkom prelazu) ima više vozila, zeleno svetlo za ta vozila će trajati duže, a pešački semafor će ostati crven sve dok neko od pešaka ne pritisne taster na stubu semafora.

Tek nakon toga, u narednom ciklusu će se uključiti zeleno za pešake.

shutterstock-127937540.jpg
Shutterstock 

Što se vozača tiče, oni treba da znaju još nešto.

Naime, pošto prisustvo njihovog automobila ispred pametnog semafora detektuju pomenute induktivne petlje ugrađene u gornji sloj asfalta, u blizini zaustavne linije, to znači da sistem neće moći da prepozna vozilo sve dok ono ne "nagazi" na petlju.

Ukoliko je vaše vozilo prvo na semaforu, a ne zaustavite se dovoljno blizu - zeleno svetlo vam se neće uključiti.

(Kurir.rs/ B92)