AKO TOČKOVI PROKLIZAVAJU PRI KRETANJU OVO OBAVEZNO URADITE! Evo kako bezbedno da vozite po snegu i ledu: Važno i DUGME NA MENJAČU
Sneg od jutros pada u celoj Srbiji i počeo je da pravi haos na putevima, te vozila često izleću sa kolovoza, a dešavaju se i udesi. Vozačima su sneg i led prava noćna mora, pa treba biti poprilično oprezan tokom vožnje.
Ukoliko se desi da upadnete u nevolju na putu, postoje i trikovi koji mogu da posluže kako bi se izbavili.
- Iz dubokog snega ponekad je lakše izaći u drugom stepenu prenosa. Nežno sa gasom i lagano otpuštajte kvačilo
- Ukoliko se zaglavite, pokušajte sa tzv. "ljuljaškom“ – gasom i kvačilom ljuljajte auto napred-nazad sve više i više, dok ne osetite da davanjem oštrijeg gasa možete da se izvučete
- U slučaju zaglavljivanja sa jednim točkom koji se vrti u prazno, pokušajte sa ubacivanjem neke daske, peska ili patosnice ispod njega – možda tako problematičan točak dobije dovoljno trenja da se izvučete
- Neki SUV-ovi sa pogonom na svim točkovima imaju reduktor – uključite ga ukoliko imate problem prilikom kretanja
- Isključite (privremeno) elektronsku kontrolu proklizavanja (trakcije) ili ESP prilikom izvlačenja iz snega. Ovi sistemi "guše" motor ili koče pogonske točkove koji proklizavaju, te vas direktno sprečavaju da se izvučete
- Neki automatski menjači imaju zimski režim – aktivirajte ga
- Dodavanje tereta u prtljažnik pomaže automobilima sa zadnjim pogonom. Naravno, nemaju svi automobili isti raspored mase po osovinama, pa je najbolje da ovaj recept prvo testirate na bezbednom terenu
- Ubrzavajte pažljivo, preporučljivo u jednom stepenu prenosa više nego inače
- Kočite još pažljivije i ne zavaravajte se da ste bezbedniji ukoliko imate ABS – on u mnogim situacijama može drastično da produži put kočenja zato što sprečava da se točkovi blokiraju i tako ukopaju u sneg. Ako vam papučica kočnice pulsira i čujete buku kao da se nešto lomi, ne brinite – to je znak da ABS radi
- Kočite motorom, ali pažljivo sa otpuštanjem kvačila, da se ne biste zaneli
- Kada se spuštate nizbrdo, kočite motorom, u što nižem stepenu prenosa, uz blago doziranje kočnice u slučaju potrebe
- Penjanje uzbrdo može da bude izuzetno komplikovano, naročito u kreni-stani scenariju. Kod automobila sa prednjim pogonom, masa se prebacuje na zadnje točkove, pa prednji još lakše proklizavaju... Stoga je strm uspon ponekad bolje savladati vožnjom u rikverc, ukoliko imate uslova da to izvedete
- Usporavajte na vreme pre krivina i kroz njih prolazite konstantnom brzinom, bez usporavanja i ubrzavanja. Ne dozvolite da vas ostali učesnici u saobraćaju požuruju ukoliko niste sigurni da je bezbedno da vozite brže
- Ako točkovi proklizavaju pri kretanju i po ledu probajte da krenete iz druge "brzine", lagano otpuštajući kvačilo i izbegavajući visoke obrtaje - to će sprečiti proklizavanje točkova.
- Proklizavanje po ledu je najveća briga vozača koji voze po zaleđenom kolovozu. Ako vaše vozilo izgubi prianjanje, sklonite nogu sa gasa i usmerite prednje točkove u pravcu u kom želite da se krećete. To ćete najlakše uraditi tako što ćete pogled usmeriti tamo gde želite da idete i volanom polako usmeavajte vozilo u željenom pravcu.
Kako voziti po ledu?
Za led važe skoro svi saveti za vožnju po snegu, samo što treba voziti još sporije i pažljivije.
Led je posebno problematičan zato što može da se pojavi na malim deonicama, kao što su mostovi ili nadvožnjaci, gde ga vozači ne očekuju. Zato na takvim mestima uvek treba usporiti, čak i ako temperatura nije naročito niska, prenosi sajt Polovni automobili.
(Kurir.rs/Mondo)
"VERUJEM DA ĆE ONO ŠTO ĆU REĆI, BITI OD VELIKE VAŽNOSTI ZA GRAĐANE SRBIJE" Predsednik Vučić obraća se naciji večeras u 18 časova