KAKO JE NASTAO TAKSI? Ovo su bila PRVA uslužna vozila u istoriji, a nećete verovati u kom GRADU ih ima najviše, a nije Njujork!
Svi smo u nekom trenutku poželeli da izgovorimo čuvenu rečenicu "Prati vozilo ispred"! koja se često koristi u filmovima od strane glavnog junaka.
Taksi vozila su jedno od najkorisnijih usluga modernog sveta, jer ne morate da se brinete o tome da li ćete naći parking, možete pritom da stignete na bilo koju lokaciju u gradu i u bilo koje doba dana ili noći.
Međutim, taksi vozila nisu uvek bila tako moderna kao što se čini. Ova usluga zapravo postoji već par stotina godina u Evropi i prošla je dugačak put od zaprežnih kola do modernog taksija.
Prvi začeci taksi vozila
U Londonu su se još sa početka 17.veka pojavili kočijaši koji su nudili uslužan prevoz pešacima u gusto naseljenim gradovima.
Godine 1635., zakonom su doneti propisi o ovim vozilima, a par decenija nakon toga donet je zakon koji nalaže kočijaši moraju imati dozvolu da bi se bavili tim poslom.
Novo vozilo koje je bilo dizajnirano početkom 19.veka bilo je manje, brže i lakše za upravljanje. Ovo je bila neka vrsta prvog kabrioleta, a ubrzo je dobio nadimak "kabi", a većina Engleza ga i dan danas tako zove. Znamo svi da legendarni detektiv Šerlok Holms često koriti "kabi" kako bi što pre stigao do mesta zločina!
Ovo su bili prvi začeci taksija, a izum taksimetra je olakšao naplatu ove usluge. Početkom 20. veka pojavljuju se taksi vozila koja su opremljena taksimetrom i od tada se sve menja.
Taksi kakav danas poznajemo
Dok su mušterije bile oduševljene izumom taksimetra, vozači su se bunili jer više nisu mogli da naplaćuju onoliko koliko su želeli. Četrdesetih godina prošlog veka, radio je olakšao poslovanje taksi prevoza.
Zahvaljujući ovom novom izumu, vozač i centrala su mogli da komuniciraju i posao je mnogo lakše obavljan jer su mogli da organizuju vozila u velikim gradovima. U isto vreme, otprilike, na ulicama Beograda su mogla takođe da se primete prva moderna taksi vozila.
Zahvaljujući kompanijama koja su unapređivala svoja vozila, vožnja je postajala sve udobnija i lepša.
Neki gradovi poput Njujorka imaju prepoznatljivu boju taksija. U američkim filmovima često je prikazan dobro poznati žuti taksi, a 1967. godine donet je zakon da sva taksi vozila moraju biti žute boje, kako bi ih klijenti što lakše prepoznali na ulicama grada.
Još jedan zakon je donet, a to je da se u međuvremenu smanje "divljaci", odnosno taksisti koji samostalno obavljaju svoj posao, a da nisu zaposleni u nekoj kompaniji.
U tom periodu, bilo je jako skupo ofarbati lični auto u žutu boju.
Iako žuti taksi predstavlja na jedan načinh simboliku Njujorka, ovaj grad je tek treći po redu po brojnosti ovih vozila, a ispred njega su London i Lima, glavni grad Perua.
Šta nam donosi budućnost?
Poslednjih nekoliko godina industrija taksi prevoza je jako uznapredovala pojavom kompanija koje su omogućile poziv taksi vozila putem mobilne aplikacije.
Pojavom Uber i Yandex prevoznika, poziv taksija nikada nije bio lakši. Ovi prevoznici su postali omiljeni turistima, jer pomoću njih mogu vrlo lako da se snađu u novom gradu.
Preko aplikacije možete tačno videti rutu koju ćete preći, kao i cenu prevoza.
Ovakav način poslovanja sprečava prevare koje su česte na ulicama našeg glavnog grada.
Ono što je najbitnije je to da ovakve kompanije vode računa o iskustvima svojih korisnika.
Ova aplikacija vam pruža vrlo dobre usluge poput one da možete oceniti vozača i koliko je vožnja bila prijatna.
Tako da, ako dođe do neprijatnih situacija, imaćete kome da se obratite!
Kakav će taksi biti u budućnosti?
Preko ovih aplikacija možete takođe poslati paket ili hranu. A kakva nas to budućnost sa taksi vozilima čeka?
Možda to budu bili neki automatizovani električni automobili koji se kreću bez vozača, a možda ćemo ih samo ipak gledati u naučno-fantastičnim filmovima.
Ono što je svakako sigurno je to da taksi bez sumnje u velikoj meri olakšava naš život, a jedno opušteno ćaskanje sa taksistom nikada nije na odmet.
Sigurno su i oni puni čudnih priča kada im mušterija izađe iz vozila, ali na kraju ipak je takva priroda tog posla.
(Kurir.rs/ DDL.rs)
Bonus video:
VUČIĆ NA SVEČANOSTI POVODOM OBELEŽAVANJA 30 GODINA SAVEZA VOJVOĐANSKIH MAĐARA: Danas nemamo veće prijatelje! Srbija je druga najbrže rastuća ekonomija