Kupovina novog ili polovnog automobila u današnje vreme može da se pretvori u pravu agoniju zbog raznih vrsta pogona koji se nude na tržištu, a stavka koja posebno zbunjuje kupce jesu takozvani laki hibridi.

Dešava se i da ih odbije od kupovine ili navede na pogrešnu kupovinu, jer kupac može da se nađe u situaciji da bukvalno ne može da nađe željeni model koji nije laki hibrid. To za njega može da bude vrlo frustrirajuće, zato što možda misli da je reč o pravom hibridu, kao što je npr. "toyota prius", a čvrsto je odlučio da kupi automobil sa klasičnim pogonom.

screenshot-6.jpg
Printscreen YouTube @FordUK 

Stoga je sve važnije za vozače da razumeju razlike između vrsta pogona i raznih sistema, kako bi mogli na vreme da se informišu i da naprave izbor koji im odgovara prilikom kupovine.

Šta je laki hibrid?

Laki hibrid, odnosno "mild hybrid", koji se označava i akronimom MHEV ili mHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle), za razliku od pravog hibrida ne može da se kreće samo na struju, ali zato koristi razne "trikove" kako bi smanjio potrošnju goriva.

Naime, laki hibrid ima tzv. starter-generator koji služi i kao starter (anlaser) i kao alternator. Pritom je veoma važno znati da ovaj starter-generator može da "glumi" elektromotor i da pomogne standardnom benzincu ili dizelašu prilikom kretanja, oštrih ubrzavanja, preticanja...

Električnu energiju dobija iz male litijum-jonske baterije koja se puni tokom vožnje isto kao baterija na klasičnom hibridu.

screenshot-8.jpg
Printscreen YouTube @povelectric 

Dakle, iako je taj starter-generator suviše slab da bi sam pokretao automobil, pri čemu i sama baterija ima suviše mali kapacitet, njihova kombinacija ipak donosi razne prednosti.

Laki hibrid može svoju litijum-jonsku bateriju da koristi na razne načine kako bi smanjio potrošnju goriva. Na primer, baterija omogućava napajanje raznih uređaja i sistema električnom energijom dok je benzinac/dizelaš ugašen, što omogućava npr. da se motor ranije gasi prilikom zaustavljanja na semaforu, kao i da duže ostane ugašen za vreme stajanja ukoliko je aktivno mnogo potrošača, kao što su klima-uređaj, grejači stakala ili retrovizora i slično.

Laki hibridni sistem može da smanji potrošnju goriva od 5 do 15 posto. Međutim, stručnjaci naglašavaju da iako ne donosi baš impresivnu uštedu u potrošnji, on značajno pomaže u gradskoj vožnji, naročito u kreni-stani scenariju kada se motor nebrojeno puta upali i ugasi.

screenshot-7.jpg
Printscreen YouTube @povelectric 

Pritom, ne samo da se smanjuje potrošnja goriva i emisija CO2, već kod nekih lakih hibrida zahvaljujući pomoći ovog sistema emisija azotnih oksida može da se smanji za čak 50 do 60 posto.

Kako prepoznati da li je neki automobil laki hibrid?

Ne postoji univerzalan odgovor na ovo pitanje. Kod nekih modela se dodaje npr. slovo "e" u oznaci motora/pogona, mnogi nemaju nikakvu dodatnu oznaku, a neki čak imaju u nazivu verzije modela reč Hybrid (bez reči "mild") iako je u stvari u pitanju laki hibrid, tj. "mild hybrid".

Stoga se na vreme informišite, bez obzira da li je u pitanju nov ili polovan automobil.

(Kurir.rs/ Polovni automobili)