Povratak benzinskih motora u Fiat 500 — posledica slabe potražnje za modelom 500e
Fiatse suočava sa neočekivano slabom potražnjom za električnim modelom 500e (“New 500”) — što je navelo kompaniju da uvođenje benzinskog (mild-hybrid) pogona naznači kao ključni korak u strategiji.
Slaba potražnja za Fiat 500e
U periodu od 2020. do 2025. Fiat je prodao svega oko 200.000 primeraka modela 500e, dok je prethodni, benzinski model iz generacije 2007–2024, prodat u više od 2 miliona jedinica između 2017. i 2020. Prodaja je značajno opala: sa 66.000 primeraka u 2022. na 62.000 u 2023, pa na 29.000 u 2024, i samo oko 7.000 prodatih u periodu januar–maj 2025.
Zvanična strategija: povratak benzinskog pogona
Fiat CEO Olivijer Fransoa je najavio da će novi mild-hybrid model 500 Ibrida, zasnovan na platformi 500e, sa benzinskim FireFly 1.0 motorom i 48‑V sistemom, biti lansiran početkom 2026. u fabrici Mirafiori u Torinu. Fransoa je rekao da će to biti poslednja verzija sa benzinskim motorom, s obzirom na EU zabranu novih ICE vozila od 2035.
Fabrika Mirafiori i investicije
Zbog slabe potražnje za 500e modelom, Stellantis je privremeno zatvorio proizvodnu liniju u Mirafiori fabrici na četiri nedelje u septembru 2024, a planirana je investicija od oko 100 miliona evra za adaptaciju fabrike za proizvodnju hibridnog modela 500 Ibrida.
Razlozi za strategijski zaokret
1. Visoke cene i ograničena autonomija EV modela
2. Porodični kupci i stariji vozači preferiraju vozila sa benzinskim pogonima
3. Regulatorni zahtevi EU – EU General Safety Regulation II od jula 2024. uvodi niz novih tehničkih zahteva koje stari ICE 500 nije mogao ispuniti
Tabela: Poređenje godišnje proizvodnje
Zaključak
Fiatov povratak benzinskih motora u 500 seriju predstavlja pragmatičan odgovor na realnost tržišta. Eksperimentalna električna verzija nije ispunila očekivanja, dok hibridna strategija omogućava pristupačniju ponudu za konzervativnije potrošače. Sa EU trendovima koji idu ka elektrifikaciji, 500 Ibrida će biti poslednja ICE generacija, setovana da završi produkciju najkasnije do evropske zabrane 2035.
Video: Fiat Grande Panda hit na Sajmu automobila