Slušaj vest

Danas su savremena vozila opremljena sofisticiranim sistemima vazdušnih jastuka i sveobuhvatnim skupom bezbednosnih funkcija za pomoć vozaču, što nam omogućava da se fokusiramo na vožnju sa rukama na volanu. Ipak, koliko god to danas zvučalo neverovatno, nekada su bezbednosni aspekti kod automobila bili u drugom planu.

Revolucionarna ideja se rađa

Britanski automobilski sajt "Arnold Klark" osvrnuo se na ono što je danas univerzalni standard u modernim automobilima — sigurnosni pojas, koji je 1959. godine osmislio inženjer kompanije "Volvo", Nils Bolin. U to vreme, sigurnosni pojasevi su bili jednostavni dvo-tačkasti pojasevi oko struka, a u nesrećama su često nanosili više štete nego koristi.

Nils Bolin, izumeo Volvo sigurnosni pojas.jpg
Nils Bolin, izumeo Volvo sigurnosni pojas Foto: JEFF KOWALSKY / AFP / Profimedia

Bolin, koji je ranije bio vazduhoplovni inženjer u kompaniji Sab i radio na izbacivim sedištima, izumeo je pojas koji se stavlja preko grudnog koša i struka. Dizajn je prvi put predstavljen na tržištu nordijskih zemalja 1959. godine, u modelima Volvo Amazon i Volvo PV544. Dana 13. avgusta 1959. godine, kompanija Volvo je ušla u istoriju automobilizma kada je prodala prvi automobil opremljen današnjim tro tačkastim sigurnosnim pojasem kupcu u Švedskoj.

Volvo je ustupio svoj patent za sigurnosni pojas kako bi spasio živote

To je bilo revolucionarno otkriće koje je moglo doneti ogromnu zaradu kompaniji Volvo putem patenata. Ali Volvo to nije uradio — oni su poklonili patent, jer su smatrali da je previše važan da bi ga zadržali za sebe

Razlog zbog kog je trome tačkasti sigurnosni pojas danas široko rasprostranjen jeste taj što je Volvo otvorio svoj patent, kako bi svaki proizvođač automobila mogao da ga koristi u svojoj proizvodnji. Oni su odlučili da je izum toliko značajan da ima veću vrednost kao besplatan alat za spasavanje života nego kao izvor profita.

- Odluka da se oslobodi prava na patent za trome tačkasti sigurnosni pojas bila je vizionarska i u skladu sa osnovnim principima bezbednosti koje Volvo zagovara -  rekao je tadašnji generalni direktor Volvo-a, Alan Desel.

Bolin je nastavio da radi u kompaniji Volvo sve do 1985. godine, zagovarajući dodatna poboljšanja bezbednosti, kao što su zaštita pri bočnim udarima i zadnji sigurnosni pojasevi. Preminuo je 2002. godine, nekoliko godina nakon što je dobio zlatnu medalju od Kraljevske švedske akademije tehničkih nauka i bio primljen u Kuću slavnih automobilskog sveta. Pre četiri godine, Volvo je objavio da je više od milion ljudi širom sveta spašeno zahvaljujući njegovom dizajnu sigurnosnog pojasa.

Dakle, ako vam je ikada život bio spašen zahvaljujući sigurnosnom pojasu, imate Bolina, a možda i Volvo, da zahvalite što su ljudske živote stavili ispred profita.

Ne razmišljamo o tome — ali treba

To uzimamo zdravo za gotovo. Navika je toliko ukorenjena da verovatno ni ne razmišljamo o tome. Uđemo u auto, zakopčamo Volvo sigurnosni pojas i krenemo — ne pitajući se: ko je izmislio sigurnosni pojas?

Osnovni tro tačkasti pojas, koji se nalazi u svakom modernom automobilu, toliko je uobičajen da ga mnogi proizvođači više ni ne pominju među standardnim bezbednosnim funkcijama. Zašto bi? Podrazumeva se da svaki novi automobil dolazi sa pojasem. Svakako, svi novi Volvo automobili u ponudi imaju Volvo sigurnosni pojas — i to s razlogom. Volvo Cars je 1959. godine prodao prvi automobil sa sigurnosnim pojasem. Ako se pitate koji proizvođač je uveo tro tačkasti pojas — odgovor je: Volvo Cars.

Vintidž Volvo.jpg
Vintidž Volvo Foto: Michael Nguyen/NurPhoto/Shutters / Shutterstock Editorial / Profimedia

Kada su sigurnosni pojasevi postali obavezni?

Iako je Volvo izumeo sigurnosni pojas 1959. godine, tek 1968. godine pojasevi su postali obavezni u svim automobilima koji se prodaju u Sjedinjenim Američkim Državama. Patent za Volvo sigurnosni pojas slobodno je dostupan svima, upravo zbog broja života koje može spasiti. Godine 2019. Volvo sigurnosni pojas proslavio je 60 godina, a procenjuje se da je spasao više od milion života.

Koliko često treba menjati sigurnosne pojaseve?

Pošto ne postoji jednostavan način da se utvrdi kako će stariji sigurnosni pojas funkcionisati prilikom sudara, preporučuje se da se sigurnosni pojasevi pregledaju svakih 10 do 15 godina, a potom po potrebi zamene

Pojas automobil vezivanje pojasa
Foto: Shutterstock

Koliko života spasavaju sigurnosni pojasevi?

U 2019. godini, gotovo polovina svih poginulih u saobraćajnim nesrećama u putničkim vozilima nije koristila pojas. Od izuma Volvo sigurnosnog pojasa 1959. godine, tro tačkasti pojas je zaslužan za više od milion spašenih života tokom poslednjih 60 godina — a taj broj i dalje raste. Od 1975. do 2017. godine, pojasevi su spasili procenjenih 374.196 života.

(Kurir.rs/OsteenVolvoCarsOfJacksonville)

Bonus video: Volvo EX30 premijerno u Srbiji

Volvo EX30 premijerno u Srbiji Izvor: produkcija auto