Slušaj vest

Kada bi me neko pitao ko je po mom mišljenju najbolji režiser svih vremena, bilo bi mi teško da dam odgovor, ali bih mogao da se ograničim na 21. vek i dam možda neočekivan odgovor - da je to Mel Gibson. Slavan kao glumac, ali, nažalost, poznat i po periodu neuračunljivog ponašanja, Mel je u ovom veku snimio tri grandiozna remek-dela, "Stradanje Isusovo", "Apokalipto" i "Greben spasa".

Sada je u bioskopima njegova nova režija "Rizičan let". Za razliku od spomenutih, ovo je "mali" niskobudžetni film, sa praktično tri lika na jednoj lokaciji, sa radnjom koja se odvija u realnom vremenu, za oko sat i po. Prve kritike za Melove poštovaoce bile su onespokojavajuće - da film nije ništa naročito, pa i gore od toga.

profimedia-0932458641.jpg
Scena iz filma "Rizičan let" Foto: Profimedia

Zaplet i okruženje liče na film "Turbulencija", samo je avion manji. Mišel Dokeri igra agentkinju koja dolazi na Aljasku da sprovede uhapšenog mafijaškog knjigovođu, koga glumi Tofer Grejs. Putuju avionom čiji je pilot Mark Volberg, čovek za koga se brzo ispostavi da se lažno predstavlja i da je ne samo povezan sa krticom iz službe nego je i sumanuti psihopata i plaćeni ubica.

Sa tri lika, avion je skoro jedina lokacija gde se radnja odvija. Najveći problem, mada ne baš nepodnošljiv, kao što bi se po kritikama dalo naslutiti, jeste scenario. Ove tri osobe kao da ne glume u istom filmu, kamoli u klaustrofobičnom okruženju malog aviona. Mišel je klasična filmska policajka sa problemom iz prošlosti, te neuspeh ne dolazi u obzir. Tofer je mislio da bi njegov lik trebalo da razbija ozbiljnost povremenim pošalicama, ali to radi preterano, a ovo nije komedija.

profimedia-0951311628.jpg
Scena iz filma "Rizičan let" Foto: Profimedia

I na kraju, za neke najlošiji od likova, meni prezabavan na mračan način, Volberg, dobija prostor da se razmahne svojim improvizacijama. Tome bi trebalo pridodati i pilota, koji putem satelitskog telefona pomaže Mišel da upravlja avionom, sa neprekidnim flertovanjem, toliko iritantan da bi nekoj stvarnoj ženi toliko dozlogrdio da bi tražila da joj daju novog ili pokušala da pilotira sama, makar se srušili.

Ali Gibson jeste majstor i, ma koliko "Rizičan let" vrištao da je tezga, ovaj uspeva da ga učini zabavnim i na momente, i pored sve predvidljivosti, napetim. Volberg veći deo filma provodi u drugom planu, uglavnom sputan, ali, u svojoj sumanutosti, gledalac je svestan da ovaj neće stati. Dok ovo dvoje sede u sedištima i brinu svoje brige, od toga da je majka zaštićenog svedoka možda životno ugrožena, pa do truda agentkinje da shvati ko joj je namestio, Volberg u drugom planu neprestano nešto petlja, trudi se da se oslobodi.

Predvidljivost je za film skoro uvek mana, ali ovde dobija jednu drugačiju dimenziju. Gledalac zna da će psihopatski ubica-pilot u nekom trenutku nešto uraditi, a pošto dijalozi ionako nisu bogzna šta, sva pažnja je na njemu. U skučenom prostoru je previše oružja i predmeta koji se mogu kao takvi upotrebiti i Gibson tera gledaoca da razmišlja gde se tačno šta nalazi i da li će u nekom trenutku Volbergu doći podruku.

nikola-popevic-foto-zorana-jevtic-1.jpg
Nikola Popević Foto: Zorana Jevtić

Zamerki se može naći mnogo. Međutim, ne znam stvarno u kom trenutku je kinematografija došla do toga da film mora da bude uverljiv i da nas drži podalje od starih dobrih vremena kada nismo znali šta znači izraz "suspenzija neverice" i kada smo sa uživanjem gledali svakakve ludosti jer... "sve je to samo film". A "mali" film bi trebalo da bude upravo to. Gibson ni u najavama ovog projekta nije insistirao na tome da je išta osim zabave i deo priprema (tačnije, prikupljanja sredstava) za još jedan veliki projekat, nastavak "Stradanja Isusovog".

Jeste, najavljivao je on i onaj nikad nerealizovani film sa vikinzima i rimejk "Divlje horde", sada film o uskrsnuću. Možda bude nešto od toga, možda i ne. Ali ovo što nam sada jeste ponudio, može se gledati kao osveženje, kao odmak od njegovih prethodnih istorijskih spektakala snimanih na mrtvim jezicima, poput aramejskog, latinskog i majanskog. Ovo je filmčić starog kova, za gledanje uz pivo i kokice. A doživećemo valjda i taj neki novi veliki projekat.

TRAMPOVA INAUGURACIJA SE PREMEŠTA UNUTRA IZ BEZBEDNOSNIH RAZLOGA, A NE ZBOG VREMENA? Naš glumac uživo iz Amerike: "Ogroman broj nacionalne garde je na ulicama!" Izvor: Kurir televizija