"Predstava je izvanredna i potresna" Gorica Popović za Kurir nakon premijere komada o njenom deda-ujaku koji je streljan 1944. godine i ne zna gde mu je grob
Predstava "Centrala za humor", po tekstu Đorđa Kosića i u režiji Olje Đorđević, premijerno je u subotu veče izvedena na sceni "Raša Plaović" Narodnog pozorišta u Beogradu. Dugo je trajao aplauz oduševljene publike glumačkoj i autorskoj ekipi.
Scene iz predstave koja će verovatno biti novi hit u Beogradu
Najnoviji tekst višestruko nagrađivanog mladog pisca i dramaturga Đorđa Kosića, nastao na osnovu dokumentarne građe, bavi se stvarnim događajima i ličnostima u okupiranom Beogradu tokom Drugog svetskog rata. Glavni junaci ove tragikomedije su popularni glumci Narodnog pozorišta tog vremena Aleksandar Cvetković, Jovan Tanić, Ljubinka Bobić, Žanka Stokić, Nikola Popović i Mirko Milisavljević. Neki od njih paralelno su igrali i u "Centrali za humor", pozorišnoj trupi koja je izvodila vodvilje, skečeve, humorističke i vokalne numere za puku zabavu publike u periodu pre i tokom okupacije Beograda u Drugom svetskom ratu, a zbog tih angažmana suđeno im je u novembru 1944. godine.
- Istorijska priča o tim ljudima, odnosno o položaju glumca u vremenu krize, sama po sebi je uzbudljiva i tiče nas se svih; ona je naše istorijsko nasleđe iz jednog od najmračnijih perioda na ovim prostorima. Nisam želeo da namećem bilo kakvu eksplicitnu poruku. Publika nije neuka i ne dolazi u pozorište da dobije moju ili bilo čiju lekciju. Čvrstog sam uverenja da je ono što ljude vraća pozorištu prvenstveno potreba za pričom - za ljudskim sudbinama i razumevanjem mehanizama koji ih pokreću, bilo da su oni lični, društveni ili istorijski. Kritičko mišljenje se razvija kroz postavljanje pitanja, a ne nametanje odgovora - poručio je Đorđe Kosić.
U publici je predstavu gledala i glumica Gorica Popović, koja je prva dala ideju da nastane ovaj komad.
- U nekom trenutku počela sam da pišem tekst, ali ga nikad nisam dovršila. Veoma sam se radovala kad sam čula da su u Narodnom pozorištu odlučili da urade ovu priču. Predstava je izvanredna i potresna. Ona postavlja pitanje koliko igrati, kako igrati, da li igrati u teškim vremenima. Mislim da je to neko pitanje koje i danas nije razrešeno. I vi u ovoj predstavi često ste na jednom ili drugoj strani, gde je to negde i logično - kaže Gorica za Kurir.
Ona je unuka Aleksandra Cvetkovića (bio joj je deda-ujak, op. aut.), jednog od aktera ovog komada.
- Mislim da su ovom predstavom i Aca i Jovan Tanić rehabilitovani, jer Žanka već jeste. Tužno je što se ne zna gde im je grob - zaključuje glumica.
Rediteljka Olja Đorđević posle sjajne komedije "Hajduci" u Pozorištu mladih u Novom Sadu ponovo nije razočarala publiku.
- I danas se može voditi polemika o tome da li je bilo ispravno igrati predstave za vreme okupacije. I danas nas isključivosti sa svih strana i uverenje u sopstvenu pravičnost do te mere zaslepljuju da se bez ikakvih problema lako okrećemo protiv onih koji su nam do juče bili bliski. Vreme je za rehabilitaciju Cvetkovića i Tanića, ali vreme je i za kompletnu rehabilitaciju naše svesti - poručila je rediteljka.
Dramaturg komada je Jefimija Sekulović, kostimograf Marija Marković Milojev, scenograf Ljubica Petrović / asistent scenografa Jasna Saramandić, kompozitor Irena Popović, koreograf Andreja Kulešević i Ljiljana Mrkić Popović, koja je oblikovala scenski govor, potpisuju se kao umetnički tim ovog pozorišnog dela u kojem su uloge dodeljene Radovanu Vujoviću (Aleksandar Cvetković), Milošu Đorđeviću (Jovan Tanić), Jovanu Jovanoviću (Nikola Popović), Vanji Milačić (Žanka Stokić), Pavlu Jeriniću (Mirko Milisavljević) i Suzani Lukić (Ljubinka Bobić).
Oni su prvi došli da pogledaju sjajnu predstavu
Premijeru nisu propustili Vida Ognjenović, Dragan Velikić, reditelj Milan Karadžić, kao ni glumice Milena Radulović, Vaja Dujović i njihov kolega Stevan Piale. Nova izvođenja su planirana 28. marta i 2. aprila.