Slušaj vest

Tejlor Svift, svetski poznata kantautorka, rođena 13. decembra 1989. godine u Vest Ridingen Pensilvaniji stekla je ogromno bogatstvo zahvaljujući uspešnoj muzičkoj karijeri. Ovaj finansijski uspeh omogućio joj je da prevaziđe ulogu obične zabavljačice i postane moćna zagovornica i uticajna figura u raznim društvenim oblastima.

Finansijska nezavisnost omogućava Sviftovoj da se bori za ciljeve kao što su prava umetnika, rodna ravnopravnost i prava LGBTQ+ zajednice. Na primer, njena javna rasprava sa bivšom izdavačkom kućom oko vlasništva nad njenim originalnim snimcima (masterima) skrenula je pažnju na važna pitanja u vezi sa pravima umetnika i kontrolom nad sopstvenim radom. Ova borba je ne samo pokazala njenu posvećenost principima, već je pokrenula širu diskusiju o položaju umetnika u muzičkoj industriji.

U galeriji pogledajte fotografije Tejlor Svift:

Tejlor Svift Foto: Lisa/AFF-USA / Shutterstock Editorial / Profimedia, LXXVI / SplashNews.com / Splash / Profimedia, John Salangsang / Shutterstock Editorial / Profimedia

Pored toga, Tejlor koristi svoje bogatstvo i za filantropiju, donirajući milione za pomoć nakon prirodnih katastrofa, obrazovanje i kulturne institucije. Njene velike donacije dodatno poboljšavaju njen imidž u javnosti, prikazujući je kao saosećajnu i odgovornu javnu ličnost. Ova dvostruka uloga uspešne umetnice i dobrotvorke daje joj značajan uticaj u oblikovanju javnog diskursa i društvenih normi.

Rebeka Harknes: Ekscentrična dobrotvorka umetnosti i idol Tejlor Svift

Rebeka Harknes, naslednica bogatstva kompanije Standard Oil, bila je istaknuta pripadnica visokog društva i mecena umetnosti sredinom 20. veka. Harknesova je rođena u bogatstvu 17. aprila 1915. godine u Sent Luisu, Misuri. Njen otac, Alen T. Vest bio je uspešan berzanski posrednik.

Njeno bogatstvo joj je omogućilo da značajno utiče na kulturni pejzaž, posebno kroz podršku baletu. Osnovala je "Harkness Ballet" i finansirala brojne umetničke projekte, ostavivši trajno nasleđe u svetu umetnosti.

Harknesova je igrala tradicionalnu ulogu bogate dobrotvorke, ali je njen pristup bio obeležen ekstravagancijom i ekscentričnošću. Njeno direktno uplitanje u umetničke procese često je dovodilo do sukoba, jer se njen stil upravljanja kosio sa kreativnim vizijama umetnika koje je podržavala. Ova tenzija pokazuje složenost korišćenja bogatstva za uticaj na kreativne sfere, gde finansijska podrška može biti i blagoslov i izvor konflikta.

Veza: “The Last Great American Dynasty”

Kupovina luksuzne vile "Holiday House" za 17.75 miliona dolara 2013. godine od strane Tejlor Svift povezuje ove dve uticajne žene u istoriji. Vila se nalazi u Rod Ajlendu i nekada je pripadala Rebeki Harknes. Tejlorina pesma „The Last Great American Dynasty“ pripoveda priču o životu Harknesove, slikajući je kao neshvaćenu i nepravedno osuđivanu ženu čije bogatstvo ju je istovremeno osnažilo i izolovalo. Svift peva: „Ko zna, da se nije pojavila, šta bi bilo. Otišla je najbesramnija žena koju je ovaj grad ikada video. Sjajno se provela uništavajući sve.“

Kroz ovu pesmu, Svift povlači paralelu između sebe i Harknesove, istražujući teme bogatstva, osude društva i nasleđa.

- Ko zna, da se ja nisam pojavila, šta bi bilo. Otišla je najglasnija žena koju je ovaj grad ikada video. Sjajno sam se provela uništavajući sve - kazala je Sviftova svojevremeno.

Ispričavši priču Harknesove, Tejlor oživljava sećanje na fascinantnu i kontroverznu ličnost, istovremeno reflektujući sopstveno iskustvo sa bogatstvom i percepcijom javnosti.

Poređenje nasleđa

I Svift i Harknes pokazuju kako bogatstvo može oblikovati nečiju društvenu ulogu i nasleđe, ali na različite načine. Savremeni način na koji Tejlor koristi svoje bogatstvo usmeren je na zastupanje prava i osnaživanje drugih, koristeći svoju platformu za društvene promene i podršku kolegama umetnicima. Nasuprot tome, Harknesovo nasleđe kao dobrotvorke umetnosti bilo je više tradicionalno i u skladu sa normama sredine 20. veka kada su imućni ljudi podržavali kulturne institucije.

Njihovi društveni konteksti se takođe znatno razlikuju. Tejlor živi u digitalnoj eri, gde njene akcije i izjave izazivaju trenutne reakcije širom sveta – od hvale do kritika, sve pojačano društvenim mrežama. Harknesova je, nasuprot tome, delovala u lokalizovanijem okviru, a njen uticaj se uglavnom osećao unutar elitnih krugova i kulturnih ustanova.

Bogatstvo nesumnjivo utiče na nečiju ulogu i percepciju u društvu. Za Svift, ono je sredstvo za zagovaranje i filantropiju, koje pojačava njen uticaj i doprinos društvu. Za Harknes, bogatstvo je omogućilo ulogu mecene umetnosti, iako ne bez kontroverzi i sukoba. Veza između Tejlor Svift i Rebeke Harknes, istaknuta u pesmi „The Last Great American Dynasty“, osvetljava trajni uticaj bogatstva na društvene uloge i nasleđe, otkrivajući i potencijal i izazove koji dolaze sa velikim bogatstvom.

(Kurir.rs/Motifri)

Bonus video: Tejlor Svift doživela kiks na koncertu

Tejlor Svift Izvor: TIKTOK dailymail