Slušaj vest

Jutarnja šoljica kafe – trenutak mira pre užurbanog dana, ritual koji povezujemo sa toplinom, neodoljivim mirisom i prvim gutljajem koji nas budi. No, poslednjih meseci, taj ritual postaje sve skuplji. Sigurno ste se pitali zašto trgovci podižu cene, a odgovor je da se iza poskupljenja kafe krije mnogo složenija priča.

Nekad je bilo krajnje jednostavno – cena sirove kafe zavisila je gotovo isključivo od dobre berbe. Danas, međutim, iza cene stoji ceo mozaik globalnih promena koje menjaju način na koji uživamo u ovom napitku. Jasno je da poskupljenje kafe u maloprodaji nije hir trgovaca, već rezultat složenih globalnih promena koje pogađaju ceo lanac snabdevanja – od plantaža u Latinskoj Americi i Aziji, pa sve do polica naših prodavnica, i utiču na svako zrno pre nego što stigne do naše šoljice. Od klimatskih nepogoda koje pogađaju plantaže, preko logističkih izazova, pa sve do finansijskih spekulacija – kafa je postala roba čija se cena ne određuje samo prinosima, već i nizom faktora koji oblikuju njenu tržišnu vrednost.

Kafa skuplja nego ikada – zašto?

Na berzama širom sveta, cena kafe beleži istorijske rekorde. Cena robuste, koja se obično koristi za instant napitke i espreso mešavine, rasla je toliko da je po prvi put u istoriji skuplja od arabike, plemenitije sorte. Šta se dogodilo?

Kafa voli stabilne vremenske uslove, ali klima je postala nepredvidiva. Brazil, koji proizvodi trećinu svetske kafe, zadesile su najveće suše od 1981. godine. U Vijetnamu, najvećem proizvođaču robuste, dugotrajna suša i rekordno niske rezerve smanjile su izvoz. Manja ponuda na tržištu znači više cene – jednostavna ekonomska jednačina koja pogađa ceo svet.

Poskupljenje od 140%

Dok je robusta već iznenadila rekordnim cenama, arabika je doživela još dramatičniji skok. Loši prinosi u Brazilu i Kolumbiji, zbog suše, odnosno kišne sezone, ali i sve veća potražnja arabike, doveli su do toga da je njena cena samo tokom prošle i tri meseca ove godine porasla za dramatičnih 140%. Početkom ove godine cena je prešla 420 centi po funti, što predstavlja dodatnih 30% poskupljenja samo u prva tri meseca ove godine. Imajući u vidu da se arabika koristi za premium kafe i sve je popularnija u Aziji, gde milioni novih potrošača prelaze sa čaja na kafu, ne čudi ovoliko povećanje cene.

Priča koja se krije iza svake šoljice: Da li znate zašto vaša omiljena kafa sada košta više?  Izvor: Promo

Brodovi idu dužim putem – cene idu gore

Ako se kafa i proizvede, ostaje još jedan problem – kako je dopremiti. Napadi Huta na teretne brodove u Crvenom moru primorali su brodove da umesto Sueckog kanala obilaze Afriku, što je transport iz Azije ka Evropi produžilo sa 30 na 90 dana. Duži put znači veće troškove transporta, koji se direktno odražavaju na konačnu cenu kafe.

Finansijske igre velikih igrača

Dok potrošači negoduju zbog poskupljenja, investicioni fondovi vide priliku. Uočivši krizu u proizvodnji i logistici, fondovi su krenuli u ulaganja na berzama u Njujorku i Londonu, dodatno podižući cenu sirove kafe. Kad tržište oseti nestašicu, špekulanti to iskoriste i podignu vrednost robe, što dodatno otežava situaciju.

Kafa postaje hit u Aziji

Još jedan faktor doliva ulje na vatru – promene u navikama potrošača. Azijske zemlje, koje su uvek bile tradicionalno tržište, sve više prelaze na kafu. Zemlje poput Kine, Japana i Indije, gde je konzumacija kafe nekada bila marginalna, danas beleže ekspanziju tržišta. Ovaj trend vrši dodatni pritisak na cenu sirove kafe, što se direktno odražava i na cene koje vidimo u maloprodaji.

Šta to znači za Srbiju?

Iako su se domaće kompanije trudile da akumiliraju sve udarce i da potrošači ne osete poskupljenja u meri u kojoj ih oni osećaju, dugotrajni pritisak rasta cena sirove kafe, troškova transporta i novih akciza učinio je novo povećanje cena na rafovima neminovnim. Izvesno je da ćemo efekte dugotrajnih poskupljenja osećati i u narednom periodu, a sve to pokazuje koliko je tržište kafe globalno osetljivo i povezano.

Ipak, cilj ostaje isti – zadržati kvalitet i kontinuitet snabdevanja, kako bi potrošači mogli da uživaju u svom omiljenom napitku.

Iako proizvođači i dalje prolaze kroz izazove, jedno je sigurno – kafa ostaje deo naše svakodnevice. Možda ćemo je sada ceniti još više, znajući kroz kakvu je avanturu prošlo svako zrno pre nego što je stiglo do naše šoljice. Uživajmo u svakom gutljaju, jer dobra kafa je uvek vredna!

Promo