UGROŽENA PRAVA KUPACA: Potrošač zadnja rupa na svirali!
Foto: Shutterstock

Koliko se poštuju

UGROŽENA PRAVA KUPACA: Potrošač zadnja rupa na svirali!

InfoBiz -

Neznanje građana o njihovim pravima trgovci koriste da odbiju reklamaciju ili se izvuku od drugih obaveza koje po zakonu moraju da ispoštuju

Neznanje građana trgovci koriste da odbiju reklamaciju i se izvuku od obaveza koje po zakonu imaju, poručuju udruženja za zaštitu potrošača.Ističu da praksa pokazuje da dobro informisan potrošač uspeva da zaštiti svoja prava, pa bi zato i država veću pažnju trebalo da posveti informisanju potrošača.- Građani u Srbiji bi što više trebalo da se obraćaju regionalnim centrima za zaštitu potrošača - u Beogradu, Novom Sadu, Kragujevcu i Nišu, jer će i sam trgovac, kada primeti da potrošača neko drugi štiti i da je dobro informisan, najčešće hteti da ispoštuje svoje obaveze ili makar da se nagodi. U suprotnom, neznanje koriste da odbiju reklamaciju - rekao je Nebojša Lazarević, direktor Centra za evropske politike, povodom Svetskog dana prava potrošača, obeleženog juče.

On je dodao da građani najviše prigovora imaju kad su u pitanju telekomunikacione, finansijske i komunalne usluge (parking-servis, grejanje, vodovod).Međutim, Goran Papović, predsednik NOPS, smatra da bi novčano kažnjavanje trgovaca rešilo mnoge probleme:- Tržišni inspektori trebalo bi da sve prekršaje, naročito one očigledne, poput neisticanja cene, različitih cena na kasi ili rafu ili nepoštovanja roka za odgovor na reklamaciju, kažnjavaju na licu mesta. Sredstva od kazni mogla bi da idu u budžet. Država tog novca ne treba da se odriče, a efekat na trgovce koji ne poštuju zakon odmah bi se osetio.

Rasim LjajićBOLJA INFORMISANOSTMinistar trgovine Rasim Ljajić najavio je da će 2018. biti izdvojeno 20 miliona dinara za organizacije za zaštitu potrošača:- Prošle godine smo imali 16.400 primedbi na nivou cele Srbije, što je za 1.900 više nego godinu dana ranije. To govori da su potrošači bolje informisani.

ČinjeniceKOME I KAKO SE ŽALITI- Obratite se trgovcu- Odgovor prodavca na reklamaciju mora sadržavati odluku o tome da li prihvata reklamaciju i konkretan predlog i rok za rešavanje reklamacije- Ako vas trgovac odbije, obratite se regionalnom centru za zaštitu potrošača ili pošaljite prigovor na internet portal Nacionalnog registra potrošačkih prigovora- Ako i to ne pomogne, obratite se nadležnoj osobi radi vansudskog rešavanja spora. Spisak tih stručnjaka je dostupan na sajtu Ministarstva trgovine- Ukoliko ne rešite problem, predstoji vam sudska zaštita. Za potrošačke sporove vrednosti do 500.000 dinara ne plaća se sudska taksaVAŠA PRAVA U BROJEVIMA2 godine imate pravo na opravku i zamenu robe/usluge iako nemate garanciju (reklamacija)14 dana imate pravo da se predomislite ukoliko ste naručili robu preko interneta, TV prodaje, kataloga, na prezentaciji ili od prodavca koji se pojavio na vašim vratima8 dana je rok u kome prodavac mora da odgovori na reklamaciju15 dana je rok za rešavanje reklamacije (izuzetak su nameštaj i tehnička roba, kad je taj rok 30 dana)30 dana je rok u kome je prodavac dužan da vam isporuči robu (ukoliko nije drugačije ugovoreno)

Dragana Tomić

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja