Najnovije vesti

FAMOZNO SVETISLAV BASARA: Plačinovosti - pornografske scene u Kontraendorfinu samo su metafora
Foto: Marina Lopičić

kolumna

FAMOZNO SVETISLAV BASARA: Plačinovosti - pornografske scene u Kontraendorfinu samo su metafora

Lični stav

Oj, Srbijo, zemljo predvidivosti. Onoga trenutka kada sam čuo da je „Kontraendorfin“ dobio Ninovu nagradu, smeo sam se opkladiti u ceo novčani iznos da će Večernje novosti pasti u težak amok zbog jedne golicave epizode u koju je umešana Desanka Maksimović, a da će moderator masovnog sabornog ibretenija biti takozvani Bogut, najpoznatiji po tome što kao jaje jajetu liči na - Staljina. Izgled, međutim, nije isto što i ime - omen. Bogut je dobričina. Samo je revnitelj.

Radi što pravovremenijeg i objektivnijeg informisanja, Bogut je javnosti podstro inkriminisani odlomak - naravno istrgnut iz konteksta - i onda stao telefonski da savatava „javne radnike“ da se izjasne šta ko misli o tom skrnavljenju, u čemu je jedva delimično uspeo. Ibretenije nije bilo baš onoliko koliko bi to odgovaralo Novostima, koje, inače, imaju zapaženu ulogu u „Kontraendorfinu“.

Neke pjesnikinje su se doduše malčice usplahirile, Saša pak Jerkov je rekao da sam se ja „izborio za pravo da u romanu kažem sve“, nešto slično je rekao i urednik romana Dejan Mihailović, i to je bilo to, i to je tome tako, i tako mora biti, jer ako se u književnosti ne može reći apsolutno sve, izvan literature se ne može reći ništa. Smisao književnosti se i svodi na oslobađanje jezika i raskivanje lanaca zarobljenog uma. Tačka.

Ali interesantna stvar: mnogo pikantnija seksualna epizoda sa primesama pornografije - a u režiji Udbe - u koju je umešan jedan, Bogu(tu) hvala, još živi Desanka Maksimović, klasik i jaki prijatelj Novosti, nije probola Bogutove ćudroredne oči. Razlog je banalan. Za razliku od epizode s Desankom, koja je čista fikcija, epizoda s klasikom je fakcija, zaista se dogodila, dokumentarna je takoreći.

Desankine, Desankove (i još mnoge) pornografske scene u „Kontraendorfinu“ samo su metafora za suštinski pornografsku prirodu naše društvene stvarnosti. Nije li, recimo, čista duhovna pornografija podići (sjajnoj) pesnikinji za početnike Desanki Maskimović spomenik za života u Valjevu - i otkriti ga u njenom prisustvu - a Ljubu Popovića, slikara svetskog formata, sahraniti u valjevskoj strnjici, a njegov grob i čamov krst prepustiti propadanju i zapišavanju. (O tome sam se obavestio upravo iz Novosti, koje su se, kobajagi, uzibretile i objavile fotografiju sramnog Ljubinog grobog mesta.)

Nije li još pornografskije što je smrt Novice Tadića, uz Vaska Popu najdubljeg srpskog pesnika XX veka, prošla potpuno nezapaženo i nije li turbopornografski što su i Novičin život i Novičina mračna poezija prolazili nezapaženo.

Pa da, zagrajaće sad neprejebivci, pisac hoće da kaže da je umesto Desanki Maksimović spomenik trebalo podići njegovom prijatelju i bratu po peru Novici Tadiću. Pisac je daleko od takve primisli. Desanki Maksimović je trebalo podići spomenik, ali posle smrti - zaslužila ga je - za razliku od spomenika Novici Tadiću, kome će spomenik podići pokolenje (ako ga bude), koje će zaslužiti da Novici podigne spomenik.

Prijavite se na newsletter.

Svakog dana besplatan pregled vesti na vaš e-mail.

* Obavezna polja