Kako je moguće da avioni tek tako nestaju?
Foto: PR

MISTERIJE

Kako je moguće da avioni tek tako nestaju?

Planeta -
Nestanak aviona Er Azije QZ8501 drugi je zabeležen slučaj iznenadnog nestanka velikog putničkog aviona u 2014. godini

Ovaj članak je preuzet sa sajta National Geographic SrbijaTokom kobnog vikenda, svet je bio zapanjen tragičnim, a opet sablasno poznatim slučajem. U nedelju ujutru, AirAsia QZ8501 avion tipa erbas A320-200 na letu iz Indonezije ka Singapuru nestao je sa radara iznad Javanskog mora, izazvavši hitnu spasilačku akciju u regionu. Na letu je bilo 162 ljudi.Događaj je probudio uspomene na gubitak leta 370 malezijske aviokompanije, koji je takođe nestao sa radara u martu 2014. godine. Iako su se ova dva nesrećna događaja desila relativno blizu u vremenskom periodu, šanse da tako istaknuti avioni nestanu sa radara bez ikakvog upozorenja su ekstremno male - a naročito u istoj godini."Neobično je da, ukoliko su imali bilo kakvo vanredno stanje, piloti nisu poslali poziv u pomoć ili se na bilo koji način javili", rekao je glavni istražitelj Nacionalnog odbora za bezbednost saobraćaja Sjedinjenih Američkih Država i bivši naučnik Federalne vazduhoplovne administracije, Vernon Grus. "Međutim, ukoliko je snaga prirode bila dovoljna da iščupa krila aviona, piloti ne bi imali dovoljno vremena da se jave. Ipak, veoma je retko da imate dva nesrećna slučaja poput ovih u istoj godini."Šta nakon nestanka?Da bi se ustanovila lokacija aviona, kontrolori leta koriste dva tipa radara. Primarni radar se sastoji od elektromagnetnih signala koji se odbijaju od bilo kakvih objekata na koje naiđu, ukazujući gde se avion fizički nalazi na nebu. Sekundarni radar radi tako što šalje signale u transponder aviona, koji potom šalje nazad signale ukazujući gde se nalazi avion i koliko se brzo kreće.Piloti takođe imaju dodira sa kontrolom leta putem radija, a sistem za komunikaciju i izveštavanje letelice (ACARS) može da pošalje veoma kratke poruke putem radio signala ili satelita. Kako je Grus primetio, piloti obično koriste jedan od ovih sistema kako bi ukazali kontroli leta da se nešto loše dešava pre nego što avion nestane. Tik pre nego što je nestao, pilot Er Azije QZ8501 upitao je kontrolu leta da promeni svoju rutu kako bi izbegao oblake, ukazujući da je avion možda naišao na katastrofalne vremenske uslove. Međutim, poziv u pomoć nikada nije poslat.Šta ako izostane poziv pilota?Prema Grusovim rečima, nedostatak poziva znači da šta god da se desilo ovom avionu to se desilo veoma brzo, ili onesposobljavajući električne sisteme aviona ili onesposobljavajući same pilote. Međutim, postoje brojne prilike da komunikacija bude neuspešna pre avionske nesreće."Ukoliko avion pada i sva struja bude raznesena u eksploziji, ostaćete bez komunikacije. Ako je posada onesvešćena ili mrtva, nema komunikacije. Posada takođe može biti prezauzeta pokušajima da ukroti avion ili da ga bezbedno prizemlji da ne koristi komunikaciju", kaže Grus. To se najverovatnije desilo letu Er Fransa 447 koji se srušio 2009. godine u Atlantski okean. "Dakle, postoje brojni razlozi zašto, dok avion pada, nema komunikacije."Postoje i brojni drugi načini kojima piloti moug da izgube komunikaciju sa tlom, uključujući prebacivanje na pogrešnu frekvenciju ili pogrešno podešavanje radio panela aviona. Budući da su piloti uspešno komunicirali sa kontrolom leta pre nestanka, ti scenariji su isključeni.Da li je odgovor - terorizam?Naravno, treba uzeti u obzir i terorizam, kao što se dogodilo sa letom malezijske aviokompanije 370, gde je kapetan osumnjičen za namerno ometanje autopilota aviona (uzrok leta 370 tek treba da bude utvrđen). Međutim, Grus kaže da je on lično isključio terorizam kao faktor nestanka Er Azije, verujući da je glavni krivac loše vreme.Što se tiče bilo koje veze između leta 370 malezijske aviokompanije i Er Azije QZ8501 ,Grus tvrdi da ne postoji i da ljudi ne treba da spekulišu dalje, sve dok se ne otkrije olupina. Ako ništa drugo, tragedija samo dodaje so na ranu malezijskom vazduhoplovstvu: sedišta obe kompanije se nalaze u Maleziji, a malezijska aviokompanija je ove godine izgubila još jedan avion na letu MH17 koji je oboren iznad Ukrajine u julu."To samo govori da je život sam po sebi nepredvidljiv. Tragično je i ironično što su malezijski avioni imali tri tragedija za manje od godinu dana", zaključuje Grus.SA SAJTA NATIONAL GEOGRAPHIC PREPORUČUJEMO VAM JOŠ:Dolazak deteta na svet: 10 zanimljivih običaja s različitih strana svetaZabavna matematika: 111.111.111 x 111.111.111 = 12.345.678.987.654.321 i druge zanimljivostiTA PREDIVNA PRIRODA: Zbog čega lava vulkana na Javi ima plavi odsjaj?ZAJEDNIČKO SVIM VEĆIM RELIGIJAMA: Šta je bibliomantija?Vrane mogu samostalno da zaključuju

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track