TO SU BILE DRUŠTVENE ŽIVOTINJE: U Patagoniji otkriveni fosili koji dokazuju da su neki dinosaurusi živeli u krdu FOTO, VIDEO
Foto: Printscreen YT/CONICET Documental

strategija za opstanak

Mnogi fosili otkriveni u južnom argentinskom regionu Patagoniji nude najstariji dokaz da su neki dinosaurusi živeli u složenoj i dobro organizovanoj strukturi krda, a odrasli su se brinuli o mladima i delili gnezdilište.

Naučnici su juče objavili da fosili obuhvataju više od 100 jaja dinosaurusa i kosti oko 80 mladih i odraslih jedinki vrste Musaurus patagonikus, koje su se hranile biljkama u periodu jure, uključujući 20 kompletnih skeleta.

"Dramatična scena zamrznuta u vremenu"

Životinje su iznenada uginule, verovatno zbog suše, a leševi su im bili prekriveni prašinom koju je naneo vetar, rekli su naučnici.

"To je prilično dramatična scena od pre 193 miliona godina koja je bila zamrznuta u vremenu“, rekao je paleontolog Dijego Pol iz Paleontološkog muzeja Egidio Feruglio u Treleu, Argentina, koji je vodio istraživanje objavljeno u časopisu Scientific Reports.

Musaurus, koji je rastao do oko 6 metara dužine i težio oko 1,5 tona, imao je dug vrat i rep i malu glavu.

Kao odrasla jedinka životinja je bila dvonožna, ali su mladunčad bila četvoronožna.

Musaurus je živeo rano u juri, drugom od tri perioda koji obuhvataju doba dinosaurusa.

To je bila relativno velika zver za svoje vreme - mnogo veća od dinosaurusa koji su jeli meso.

Dinosaurusi su kasnije u juri postali pravi divovi.

"Lokacija je jedinstvena", rekao je Pol.

"To su bile društvene životinje"

"Očuvano je gnezdilište dinosaurusa, uključujući delikatne i sitne skelete dinosaurusa, kao i jaja sa embrionima unutra. Uzorci koje smo pronašli pokazali su da je ponašanje krda bilo prisutno kod dugovratih dinosaurusa od njihove rane istorije. Bili su društvene životinje i mislimo da to može biti važan faktor u objašnjavanju njihovog uspeha".

Utvrđeno je da su životinje grupisane prema starosti u trenutku smrti, sa mladuncima i jajima u jednom području, dok su kosturi mladih jedinki grupisani u blizini.

Jaja su raspoređena unutar rovova. Odrasle jedinke pronađene su same ili u parovima.

Ovaj fenomen, nazvan "starosna segregacija", signalizuje složenu društvenu strukturu, rekli su naučnici, uključujući odrasle koji su tražili hranu i brinuli se za mlade.

Naučnici veruju da su se članovi krda sezonski vraćali na isto mesto kako bi formirali kolonije za reprodukciju.

"Mladi su ostali sa odraslima barem do odrasle dobi. Moguće je da su, čak i nakon što su odrasli, ostali u istom krdu, ali nemamo podatke koji bi potvrdili ovu hipotezu", rekao je paleontolog i koautor studije Vinsent Fernandez iz Prirodnjačkog muzeja u Londonu..

Jaja su veličine kokošjih, a odrasli su bili teški kao nilski konji

Ponašanje krda takođe može zaštititi mlade i ranjive jedinke od napada predatora.

"To je strategija za opstanak vrste", rekao je Fernandez.

Najstariji prethodni dokaz krda dinosaurusa star je oko 150 miliona godina.

Gnezdilište se nalazilo na suvim ivicama jezera sa paprati i četinarima u toploj klimi sa sezonskim promenama.

0639103184, dinosaurusi, jaje, Patagonija
foto: Vincent Fernandez / AFP / Profimedia

Jaja su otprilike veličine kokošjih, a skelet mladunčeta stane na dlan ljudske ruke. Odrasli su dostzali težinu nilskog konja.

Rendgenska kompjuterska tomografija visoke rezolucije potvrdila je da su embrioni unutar jajašca zaista Musaurusovi.

Kurir.rs/Index.hr