KINESKI NAUČNICI UTVRDILI: Žuta reka nastala je još pre 1,25 miliona godina! Istraživanja klisura otkrilo mnogo toga

istraživanja

Formiranje današnje Žute reke počelo je pre 1,25 miliona godina, naveli su kineski istraživači u naučnom članku u časopisu Sajens buletin (Science Bulletin), prenela je agencija Sinhua.

Prema rečima Sin Vanga, profesora Univerziteta Landžu, ispitivanje istorije i glavnih uzroka nastajanja Žute reke može nam pomoći da razumemo kako je interakcija između reljefa i klime oblikovala geografsku sredine Kine.

Vang je objasnio da je, kao poslednja klisura duž glavnog toka Žute reke, Sanmensija od ključnog značaja za istraživanja nastajanja i evolucije rečnog sistema Žute reke.

U saradnji sa Institutom za geologiju i Centrom za nadgledanje i delovanje, koja su oba pri kineskom seizmološkom zavodu (China Earthquake Administration, CEA), sa Univerzitetom Šimane i Kineskim univerzitetom za nauke o Zemlji u Vuhanu, istraživačka grupa sa Univerziteta Landžu napravila je naučno-istraživačke bušotine i sprovela zajednička istraživanja u klisuri Sanmensija.

Huanghe, žuta reka
foto: Profimedia

Podaci o provenijenciji i sedimentološkim i geohronološkim karakteristikama rečnog dna sakupljeni zavaljujući bušotini blizu Sanmensije ukazali su na to da su naslage svojstvene rečnim tokovima – uključujući nanose iz, uzvodnog, bloka Ordos – počele da se talože u Sanmensiji pre 1,25 miliona godina.

Naučnici su takođe izneli pretpostavku da je ubrzano opadanje eustatičnog nivoa mora (nivoa mora merenog od središta Zemlje) tokom Srednjepleistocenske revolucije moglo proizvesti tehtonske sile koje su značajno doprinele nastanku i razvoju današnje Žute reke.

Navedena istraživanja nude nove uvide i novi pristup sagledavanju evolutivne istorije i modela razvoja rečnih sistema velikih reka širom sveta, navodi Sinhua.

Kurir.rs/Beta