UKRAJINCI NEMAJU REŠENJE ZA SU-57: Najmoderniji ruski avioni mogu oboriti neprijateljsku letelicu sa daljine i od 300 KILOMETARA!
Foto: Printscreen

izuzetno opasni

UKRAJINCI NEMAJU REŠENJE ZA SU-57: Najmoderniji ruski avioni mogu oboriti neprijateljsku letelicu sa daljine i od 300 KILOMETARA!

Planeta -

Rusija je u akcijama protiv Ukrajine „gotovo sigurno koristila“ svoj lovac nove generacije Su-57 Felon, procena je britanskog Ministarstva odbrane (MOD). Iako ova tvrdnja nije potkrepljena nikakvim nepobitnim javno dostupnim dokazima, to nije prvi put da se tvrdi da je najnapredniji ruski borbeni avion igrao neku ulogu u ratu, piše portal The War Zone.

U svom najnovijem ažuriranom izveštaju svoje obaveštajne službe, Ministarstvo odbrane Velike Britanije se fokusira isključivo na Su-57 kao deo svog redovnog izveštaja o situaciji o ratu u Ukrajini.

Izvori na kojima se zasniva procena Ministarstva odbrane Velike Britanije nisu otkriveni, ali ministarstvo navodi da je Su-57 vrlo verovatno bio korišćen u borbama „najmanje od juna 2022. godine“.

„Ove misije su verovatno bile ograničene na letenje iznad ruske teritorije, lansiranje raketa dugog dometa vazduh-zemlja ili vazduh-vazduh u Ukrajinu“,

Su57
foto: Printscreen Twitter

Ovo bi u velikoj meri objasnilo zašto trenutno ne postoji potvrda da Su-57 lete iznad same Ukrajine. To bi se takođe uklopilo u one vrste misija koje su obavljali i drugi ruski lovci sa dalekometnim naoružanjem, a to su Su-35S Flanker i MiG-31BM Fokhound.

„Veoma je verovatno da Rusija daje prioritet izbegavanju štete po reputaciju aviona,i pazi da ne smanji izglede za krađu osetljive tehnologije koji bi proizašao iz bilo kakvog gubitka Felona u Ukrajini“, kaže se u izveštaju.

Ova razmatranja bi gotovo sigurno došla u obzir da je Su-57 zaista korišćen u sukobu. Na kraju krajeva, to je najnapredniji ruski lovac i uključuje značajnu količinu visoko osetljive tehnologije. S druge strane, veoma veliki domet oružja i senzora Su-57 (posebno u poređenju sa ukrajinskim borbenim avionima) znači da bi oni i dalje mogli da igraju korisnu ulogu u sukobu, a da zapravo ne lete unutar ukrajinske teritorije).

Opet, korišćenje ovih aviona na veoma konzervativan način unutar ruskog vazdušnog prostora ima nekog smisla. Zašto rizikovati Su-57 u veoma opasnom ukrajinskom vazdušnom prostoru kada je moguće postići efekte van njega?

U slučaju Felona, raketa vazduh-vazduh dometa 124 milje R-37M je od posebne važnosti. Ovo je oružje koje jedan ukrajinski pilot borbenog aviona opisuje kao „j..... opasno“ i koje je očigledno prvi put počelo da se pojavljuje u borbi prošlog leta. Verzija sa kompresovanim lagerom se takođe razvija za Su-57 , iako je njen status nejasan. Međutim, čak i R-77-1 (AA-12 Adder), sa svojim dometom od 68 milja, bi u nekim scenarijima bio u stanju da pogodi ukrajinske avione 'preko granice'. U međuvremenu, izveštava se da K-77M koji se takođe razvija za Su-57 ima dvostruko veći domet od osnovnog R-77; to bi značilo domet do 100 milja za novo oružje.

Osim toga, Su-57 bi mogao da koristi nevidljivu krstareću raketu Kh-69 , namenjenu za uništavanje malih, ojačanih ciljeva na udaljenosti od preko 180 milja, i raketu Kh-58UShK sa maksimalnim dometom od oko 150 milja, u zavisnosti od parametara lansiranja.

Opet, iako je pojava Su-57 u najnovijem ažuriranju britanske odbrambene obaveštajne službe u ovom trenutku donekle iznenađujuća, to nikako nije prvi takav spomen njegove upotrebe u borbi u Ukrajini.

U oktobru je general Sergej Surovikin takođe pomenuo borbenu upotrebu Felon. On je istakao da Su-57, „sa širokim spektrom naoružanja, u svakom naletu rešava višestruke zadatke uništavanja vazdušnih i kopnenih ciljeva“.

Trenutno je dostupna samo veoma mala flota Su-57, koja se sastoji od osam do devet primeraka iz serijske proizvodnju, kao i 10 probnih primeraka, od kojih neki možda nisu ni potpuno opremljeni za borbena dejstva.

Imajući to na umu, teško da će ovaj avion imati odlučujuću odluku u ukrajinskom ratu, iako bi borbeno raspoređivanje, čak i na eksperimentalnoj osnovi, dalo veoma vredne rezultate u pogledu procene performansi aviona i njegovih senzora i oružja, od kojih su neka i nova.

Pored dokazivanja sposobnosti Su-57 u stvarnom borbenom okruženju, učešće u ratu u Ukrajini takođe može pomoći da se poveća izvozni potencijal ovog lovca. Prethodni plan za ko-proizvodnju derivata Su-57 sa Indijom propao je zbog zabrinutosti oko napretka projekta i sposobnosti aviona, a od tada je inostrani interes za lovac u najboljem slučaju bio mlak.

Su57
foto: Printscreen

U međuvremenu, s obzirom na to da je Kremlj do sada naručio samo 76 serijskih Su-57, moglo bi se čak dogoditi da dobar borbeni učinak u Ukrajini može pomoći da se obezbedi budućnost lovca u smislu domaćih ugovora. Ovo je trenutno posebna briga, jer su planovi za potpuno modernizovan Su-57M sa novim motorima odloženi, a u međuvremenu, mnogo skromnija serija poboljšanja se sada testira na jednom od prototipova.

U ovom trenutku se ne može sa sigurnošću potvrditi da je Su-57 zaista bio korišćen ratu u Ukrajini, u bilo kom svojstvu, ali nema sumnje da je to moguće. Ako se zaista koristi kako je opisalo Ministarstvo odbrane Ujedinjenog Kraljevstva, to takođe podvlači da Rusija nije postigla vazdušnu nadmoć nad Ukrajinom. Čak se i njen ponos Su-57 drži svog dvorišta.

(Kurir.rs/The War Zone)

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track