ZAŠTO SE ETIOPIJA KUPUJUĆI RUSKE SU-30 PRIDRUŽILA ALŽIRU I KAZAHSTANU: Odbili francuske lovce Rafal, a bili su najvažniji klijenti
Etiopija je postala petnaesta zemlja koja je dobila ruske teške lovce dvosede Su-30, a državna Etiopska radiodifuzna korporacija je izvestila da je primljen neotkriven broj aviona, potvrđeno je 16. januara.
Najmanje dva aviona se trenutno nalaze u zemlji. Dugo se spekulisalo koju bi klasu lovaca Etiopija nabavila da bi zamenila svoje stare lovce MiG-23 koje je nabavila 1980-ih, a potencijalno čak i neke od njenih Su-27 koji su nabavljeni kasnih 1990-ih i verovatno će takođe biti u poslednjem deceniju u službi. Etiopija je potvrđena kao klijent za kineski laki lovac L-15 početkom 2022. godine, što ukazuje da će ovi lakši avioni zameniti MiG-23, dok će Su-30 zameniti Su-27 kao deo kombinacije “visoko-nisko”. Ali kako piše Military Watch Magazine: “Iako je varijanta nabavljenog Su-30 i dalje nepoznata, verovatno će to biti ili Su-30SM ili Su-30SM2, poslednji koji je poboljšana varijanta sa motorima AL-41F-1S iz lovaca Su-35 koji imaju smanjene potrebe za održavanjem i poboljšanje dometa lovca i performansi leta”.
Ali tu se autor malo zaneo u svojoj proceni. “Etiopija je dobila Su-30K indijskog ratnog vazduhoplovstva. Indija je 2007. godine vratila Rusiji svih 18 aviona Su-30K u zamenu za “čistokrvne” lovce Su-30MKI. U 2011. godini svi avioni su prevezeni iz Indije u Belorusiju u 558. fabriku za remont aviona u Baranovičima, gde su uskladišteni radi dalje preprodaje
Angola je 2013. godine kupila 12 bivših indijskih lovaca Su-30K sa isporukom 2017. godine nakon modifikacija i popravki koje su izvršene u Belorusiji. Propao je pokušaj da se preostalih šest aviona proda istoj Angoli. Ali, sudeći po informacijama koje su se pojavile, ipak ih je kupila Etiopija. Za sada nema informacija o ovom ugovoru, pa se ne može reći kada će Vazduhoplovstvo ove zemlje dobiti preostala četiri aviona”.
Lovcima ove serije za titulu najsposobnijih na afričkom kontinentu, konkurenti su samo najnovija serija Su-30MKA Alžirskog ratnog vazduhoplovstva isporučena 2020. godine – poziciju koju je Etiopija ranije postigla pre tri decenije kada je prvi put nabavila Su-27 od Rusije.
Etiopija se ranije smatrala vodećim klijentom za francuski lovac Rafale, a nakon višestrukih neuspešnih ponuda u afričkim državama, uključujući Maroko, Alžir i Libiju, lokalni mediji su izvestili da Pariz agresivno plasira lovce u Adis Abebu. Izbor Etiopije za Su-30 u odnosu na Rafale posebno je usledio nakon slične odluke koju je 30. novembra 2023. objavilo kazahstansko ministarstvo odbrane, koje je odabralo Su-30SM. Tada je zamenik komandanta PVO i načelnik Glavnog odeljenja za naoružanje Jeržan Nildibajev izjavio da je Su-30 imao bolji odnos „kvalitet-cena” u odnosu na francuski avion. Jedine druge zemlje za koje se zna da su avione Rafale i Su-30 smatrale konkurentima za nabavku, a to su Alžir i Libija, obe su takođe odabrale Su-30.
Iako je Libija bila na udaru više članica NATO i njena vlada je zbačena pre realizacije nabavke aviona. Indijsko vazduhoplovstvo u međuvremenu, iako je nabavilo 36 aviona Rafale, nije odustalo od naknadne porudžbine i nastavilo je da širi svoju flotu Su-30 na 270 lovaca. Kako autor u tekstu dalje navodi: “Su-30SM koji su nabavili Etiopija i Kazahstan usko je povezan sa Su-30MKA koji je nabavio Alžir i Su-30MKI koji je nabavila Indija, pri čemu su sva tri proizvedena u Irkutskoj avio fabrici i smatraju se najsposobnijim varijantama aviona”.
Međutim, autor namerno ili ne, ignoriše činjenicu da je Etiopija dobila lovce Su-30K, bez kanarda i motora sa vektorisanim potiskom, što se jasno uočava na fotografiji. Nije sporno, da će avioni biti dovedeni na neki od naprednih standarda, a o čemu za sad nema govora.
(TV Front, Danko Borojević)
"VERUJEM DA ĆE ONO ŠTO ĆU REĆI, BITI OD VELIKE VAŽNOSTI ZA GRAĐANE SRBIJE" Predsednik Vučić obraća se naciji večeras u 18 časova