Crnogorci prodaju poslednje supergalebove

Đetići bez avijacije

Crnogorci prodaju poslednje supergalebove

Planeta -
Vlasti u Podogrici planiraju da do kraja godine preostala četiri „ Supergaleba G-4“ koja su već proglašena vojnim viškom proda na poverljivom tenderu, a osim supergalebova prodaju se i tri školske utve 75 čime crnogorsko vazduhoplovstvo ostaje bez ijedne letelice

PODGORICA – Crna Gora odlučila je da proda i poslednja četiri školsko borbena aviona „ supergaleb G-4“ koji su nasleđeni posle raspada državne zajednice SCG 2006 godine, čime se zvanična Podgorica odrekla mogućnosti da samostalno štiti svoj vazdušni prostor, dok će u budućnosti to za nju obavljati NATO.

Zvanične vlasti u Podogrici planiraju da do kraja godine preostala četiri „ supergaleba G-4“ koja su već proglašena vojnim viškom proda na poverljivom tenderu, a osim supergalebova prodaju se i tri školske utve 75 čime crnogorsko vazduhoplovstvo ostaje bez ijedne letelice.

Posle 2006. godine, u vojnoj bazi u Golubovcima ostalo je u nekadašnjoj 172. eskadrili 17 aviona tipa G4, četiri “utve”, šest helikoptera Mi-8 i isto toliko helikoptera tipa “gazela”.

Šest aviona G4 je vraćeno Srbiji na osnovu međudržavnog sporazuma, dok su ostali prodati u delovima. Od helikoptera crnogorska vojska je zadržala i remontovala samo pet gazela, a ostali su poslednjih pet godina prodati u delovima za simbolične iznose.

Ministarstvo odbrane Crne Gore još 2006.godine saopštilo je da ne planira razvoj borbene avijacije, već će sve snage isključivo ulagati u helikopterske jedinice, a četiri Supergaleba su odolilia svakoj prodaji dok se ne reši sudbina zaštite vazdušnog prostora Crne Gore.

A od NATO besplatna studija

Sve je promenjeno kada je zvanična Podgorica odlučila dato pitanje reši kroz integraciju sa NATO, tj prepušteno je Briselu da oluči o modelu zaštite neba iznad Crne Gore.

Stručnjaci su tvrdili da su supergalebovi su mogli zadovoljiti potrebe samostalne kontrole i zaštite neba za državu veličine Crne Gore.Inače dogovoreno je da će se problem neba rešavati na regionalnom nivou pod pokroviteljstvom NATO a Vlada je prošle godine odobrila učešće Crne Gore u izradi studije za nabavku radara za nadzor vazdušnog prostora u kojoj učestvuju BiH i Makedonija.

I BiH i Makedonija su u sličnoj situaciji kao i Crna Gora, jer od kada su nezavisne države nemaju rešeno pitanje zaštite vazdušnog prostora. BiH uopšte ne posjeduje borbene avione, a Makedonija je svoja preostala četiri “suhoja Su-25”, koja su privremeno čuvala nebo, prizemljili, zato su sve tri države deo inicijative NATO za stvaranje zajedničkog sistema '”pametne odbrane'”, u kojoj će države zajedničkim kapacitetima rešavati problem zaštite vazdušnog prostora, a od NATO će dobiti besplatnu studiju.

Kako su Supergalebovi završili u Hrvatskoj

Ministarstvo odbrane je 2010 godine prodalo pet Supergalebova G-4 za nešto više od 250.000 dolara državnoj kompaniji MDI na povreljivom tenderu za 50.000 dolara po komadu.

Naime reč je bilo o rashodovanim letelicama, na kojima je najveredniji bio motor, ali je letelicama odavno istekli resursi, zatim su ti avioni preko novog vlasnika kompanije MDI posle nekoliko meseci prodati Hrvatskoj.

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track