ŠOK OTKRIĆE U DUBINAMA VRANSKOG JEZERA: Naučnici pronašli nešto što je VAŽNO za ceo svet
Foto: Youtube

tek je početak

Hrvatska -

U novom istraživanju koje redefiniše naše razumevanje uticaja virusa na okolinu, međunarodni tim istraživača, uključujući naučnike sa Instituta Ruđer Bošković (IRB) u Hrvatskoj, otkrio je ključnu ulogu virusa u ciklusu metana na Zemlji.

Rezultati istraživanja objavljeni su u časopisu Nejčr Komujnikejšns i predstavljaju važan napredak u nauci o okolini, ilustrujući složenu interakciju između mikroorganizama, virusa i efekata staklene bašte.

Zamislite Zemlju kao ogromnu, ugodnu kuću u kojoj svi živimo. Sada zamislite metan kao jedan od onih stvarno učinkovitih gasova za grejanje koji održava toplinu u našoj kući. Kada previše pojačamo grejanje, unutar kuće postaje neprijatno toplo, a takav rast temperature na Zemlji doprinosi onome što nazivamo globalnim zagrevanjem.

U ovoj velikoj kući postoji bezbroj sićušnih organizama, koji pomažu u upravljanju nivoima metana, bilo da ga proizvode ili konzumiraju. Tako mikroorganizmi utiču na nivoe metana u atmosferi. Zbog ovih funkcija, pažnja naučnika donedavno je bila usmerena na bakterije i arheje, ali novo istraživanje u fokus dovodi viruse koji inficiraju mikroorganizme uključene u regulisanje ciklusa metana.

Naime, virusi su odigrali ključnu ulogu u razvoju svih ekoloških, biogeohemijskih i evolucijskih procesa na Zemlji, ali tek je nedavno započelo istraživanje njihove povezanosti s klimatskim promjnama.

Otkriće iz dubina Vranskog jezera

Analizom gotovo 1000 metagenoma iz različitih staništa, poput jezerskih sedimenata pa sve do unutrašnjosti kravljeg želuca, naučnici su otkrili da virusi nose specijalizovane genetske alate, poznate pod nazivom pomoćni metabolički geni.

"Ovi geni omogućuju virusima da utiču na to kako njihovi mikrobni domaćini deluju na ciklus metana, potencijalno menjajući ukupnu ravnotežu efekta staklene bašte u našoj atmosferi" rekao je dr. sc. Sandi Orlić s IRB-a, jedan od glavnih autora na radu s IRB-a.

Jedno od ključnih mesta koje je tim odabrao za svoje istraživanje je Park prirode Vransko jezero. Fokusirali su se na sedimente bogate metanom i otkrili raznoliku zajednicu virusa koji su uglavnom ciljali mikrobe uključene u ciklus metana.

"U jezerskom sedimentu bogatom metanom otkrili smo raznolike zajednice virusa i identifiikovali 13 vrsta pomoćnih metaboličkih gena koji pomažu u regulaciji metabolizma njihovih domaćina. Uprkos ovim otkrićima, nema dokaza da ti virusi izravno kodiraju gene metabolizma metana, što ukazuje na to da potencijalni uticaj virusa na ciklus metana varira zavisno od njihovog staništa" objasnio je dr. sc. Sandi Orlić.

"Ova varijacija naglašava složenost ekoloških sistema i važnost uzimanja u obzir svih bioloških aktera, uključujući viruse, u našim nastojanjima da razumemo i ublažimo klimatske promene" zaključili su naučnici i istakli su kako je ovo istraživanje tek početak u razumevanju sveobuhvatnog uticaja virusa na klimatske promene.

(Kurir.rs/Jutarnji/Preneo: A.N.)