Niko nije verovao dok nije video: Mašina iz 1977. pobedila najmoderniju veštačku inteligenciju!
ChatGPT-4o, najnoviji AI model, izgubio je partiju šaha protiv Atari igre iz 1979. godine. Ovaj bizaran poraz pokazuje koliko su savremeni AI sistemi još uvek ograničeni.
U svetu u kojem AI modeli rešavaju medicinske dijagnoze, programiraju softver i pišu eseje za studente, gotovo je nepojmljivo da nisu u stanju da savladaju - šah program iz 1979. Ipak, upravo se to dogodilo. ChatGPT-4o, najnoviji model kompanije OpenAI, izgubio je partiju protiv Atari Chess, igre stare gotovo pola veka.
Igra je pokrenuta na emuliranom Atari 2600 sistemu, legendarnoj konzoli iz 1977. godine. Iako se radi o igri koja koristi prastari algoritam sposoban da predvidi jedva dva poteza unapred, to je bilo više nego dovoljno da savlada "superinteligentnog" protivnika iz 2025.
Šahovski nokaut: AI pao i pre otvaranja
Citrix inženjer Robert Jr. Caruso odlučio je da testira koliko je zapravo „pametan“ ChatGPT-4o. Uspostavio je minimalne uslove: zamenio je ikone figura jednostavnim oznakama kako bi AI mogao lako da ih prepozna i razume pozicije na tabli. Ipak, rezultat je bio - sramotan.
Umesto logičnog razmišljanja i analize, AI je pravio apsurdne greške. Pomerao je figure u prazno, izlagao kralja napadima i ignorisao očigledne šanse za odbranu. Caruso je opisao igru kao „potezima dostojnim trećeg razreda šahovske sekcije“. AI nije jednom izgubio - izgubio je više puta, a na kraju je čak i “priznao poraz”.
Veštačka inteligencija - sve, samo ne šahista?
Šah je dugo bio simbol intelektualne nadmoći. Još 1997. godine, kada je IBM-ov Deep Blue pobedio svetskog šampiona Garija Kasparova, to je smatrano prekretnicom u razvoju veštačke inteligencije. Danas, AI modeli rešavaju kompleksne matematičke probleme i razgovaraju na desetine jezika - ali, očigledno, zaboravljaju osnovna pravila igre koju je učila cela generacija Commodore i Atari entuzijasta.
Dok čak i najjeftiniji moderni mobilni telefoni mogu bez problema da pokrenu sofisticirane šah aplikacije, ChatGPT-4o se mučio sa “pikselizovanim” protivnikom sa kapacitetom Game Boya. Postavlja se pitanje: da li AI zaista razume ono što radi, ili samo dobro imitira znanje?
Kampanjsko znanje: sjajna fasada, prazna osnova
Ovo šahovsko poniženje savršeno ilustruje ono što AI ekspert Andrej Karpathy naziva „kampanjsko znanje“ - sposobnost modela da briljira u zadacima za koje je obučen, dok potpuno zakazuje čim izađe izvan tog okvira. ChatGPT može da napiše ljubavnu pesmu u stilu Šekspira ili da reši diferencijalnu jednačinu - ali padne kad treba da odigra otvaranje protiv 8-bitnog protivnika.
To nije greška u kodiranju, već ograničenje same arhitekture današnjih AI modela. Oni ne "razumeju" u klasičnom smislu te reči. Oni predviđaju najverovatniji sledeći korak. I kada im se postavi problem van poznatog obrasca, često srljaju u haos.
AI u eri očekivanja: Supermoćan - ali selektivno
Ova bizarna epizoda dolazi u trenutku kada svet ozbiljno razmatra integraciju AI sistema u svakodnevni život - od pravosuđa i zdravstva, do obrazovanja i politike. Očekivanja su ogromna, ali ovakvi incidenti služe kao neophodan reality check.
I dok tech korporacije obećavaju svet u kome će AI „donositi bolje odluke od ljudi“, Atari Chess je podsetio sve da su današnji AI modeli još uvek u pelenama kada se radi o stvarnom razumevanju i snalažljivosti. Dok ne nauče da pobede u najosnovnijim igrama - možda nije vreme da im poverimo vođenje sveta.
7 SATI TERORA! BLOKADERI DANAS PLANIRAJU OPŠTI NAPAD NA SVIH 7 MOSTOVA U BEOGRADU - Policija upozorila da će akcije tretirati kao TERORISTIČKI ČIN!