Američki AI gigant stiže u Evropu: Anthropic i Dust razvijaju agente koji rade umesto vas
Američka kompanija za veštačku inteligenciju Anthropic, tvorac velikog jezičkog modela Claude, udružila je snage s pariskim startup-om Dust, specijalizovanim za razvoj AI agenata. Partnerstvo je najavljeno u četvrtak, a detalje je za Euronews Next otkrila uprava dveju kompanija.
Tim potezom Anthropic širi prisutnost u Evropi i ulazi u rastuću trku tehnoloških kompanija koje razvijaju tzv. AI agente – alate koji ne samo da obrađuju informacije, nego i samostalno rešavaju probleme, izrađuju planove i obavljaju zadatke.
To ih razlikuje od AI chatbotova poput ChatGPT-a, koji su prvenstveno osmišljeni za razgovore s ljudima i funkcionišu isključivo kao AI alati, a ne kao samostalni akteri.
Otvoreni standardi i "operativni sistem" za kompanije
U novom partnerstvu Dust će pomagati kompanijama da kreiraju AI agente koristeći Claude i Anthropic’s Model Context Protocol (MCP) – otvoreni standard koji povezuje spoljne izvore podataka s AI alatima. MCP se opisuje kao svojevrsni USB-C utor za AI aplikacije koji omogućuje povezivanje različitih sistema.
Kompanije navode da će ovaj sistem delovati kao centralni operativni sistem u kom AI agenti mogu da pristupaju znanju organizacije i preduzimaju akcije nezavisno od zaposlenih, a pritom osiguraju bezbednost podataka.
"Kompanije imaju razne AI alate po odeljenjima koja deluju izolovano i ne mogu da komuniciraju jedni s drugima", rekao je Gabrijel Hubert, suosnivač i direktor Dust-a za Euronews Next. "Naš cilj je da povežemo te alate tako da AI agenti mogu da sarađuju na različitim zadacima."
AI na poslu: Pomoć, ali i nove dileme
Hubert kaže da AI agente koristi u sopstvenom radu za pisanje oglasa za posao, analizu prijava kandidata i recenzija kupaca – na takvim zadacima štedi vreme. "Sada možemo da radimo stvari za koje inače ne bismo imali vremena. Naravno, svako pismo ponude za posao i dalje potpisujem lično", dodao je.
Međutim, i sam priznaje da AI alati još uvek greše. U nedavnom eksperimentu Anthropic-a, chatbot zadužen za vođenje male trgovine gubio je novac i izmišljao podatke. "Claudius, naš AI trgovac, bio je odličan u pronalasku nišnih dobavljača, ali loš u generisanju profita. Mnogo smo naučili i radujemo se sledećoj fazi", rekao je Guljaume Prinsen, čelnik Anthropic-a za Evropu, Bliski istok i Afriku.
Ko je odgovoran ako AI pogreši?
Prinsen naglašava da ovakav projekat nosi i "veliku moć i veliku odgovornost", a jedno od ključnih pitanja je – ko snosi odgovornost ako AI agent učini nešto pogrešno: AI kompanija ili korisnik?
"Na površini izgleda jednostavno, ali pitanje odgovornosti postaje sve nejasnije", rekao je Prinsen, dodajući da AI agenti mogu da deluju kao "digitalni blizanac" korisnika ili kao delegirani predstavnik cele kompanije. "Radimo s vrlo agilnim kompanijama, ali čak i njima je potrebno dodatno obrazovanje o ovim pitanjima", zaključio je.
(Kurir.rs/ Tportal)
Video: "ChatGPT oglupljuje narod, čovekov mozak se više ne razvija"