Ilon Mask u problemu, gubi milijarde: Tesla "tone" u Evropi!
Ako postoji svetlo na kraju tunela za Teslu, možda je to samo reflektor Modela Y koji juri kroz Maskovu bizarno osvetljenu Vegas Loop cev. Dok tržište električnih vozila u Evropi cveta, Tesla ide u potpuno suprotnom pravcu - nizbrdo, i to velikom brzinom.
Evropa se okreće od Tesle
U aprilu, prodaja Teslinih automobila u nekim od najvažnijih evropskih zemalja pala je više nego dramatično. U Švedskoj, prodaja je potonula neverovatnih 81%, dostigavši najniži nivo u poslednje dve i po godine. Holandija je zabeležila pad od 74%, Francuska 59%, Danska 67%, dok je u Portugalu pad bio blaži - oko 33%.
Zabrinjavajuće je to što Tesla ne samo da beleži pad, već se suprotstavlja ukupnom trendu na tržištu. Dok su se evropske EV prodaje povećale za 28%, Tesla je u prvom kvartalu 2025. zabeležila pad od 37% u prodaji. Prošle godine su prodali 86.000 automobila u tom periodu - ove godine jedva 54.000.
Maskovo ponašanje tera kupce
Iako je Ilon Mask nekada slovio za vizionara, u očima mnogih evropskih potrošača pretvorio se u simbol kontroverze. Njegova otvorena podrška krajnjoj desnici, bliskost sa Trampovom administracijom i povremeni nacistički komentari učinili su ga izuzetno nepoželjnim.
Protesti protiv Tesle širom Evrope - razbijeni izlozi i natpisi sa antinacističkim porukama - samo su posledica sve veće frustracije. U anketi sprovedenoj od strane sajta Electrifying.com, 59% ispitanika je izjavilo da ih Mask odvraća od kupovine Tesle.
Zastarela ponuda i nelegalni Cybertruck
Pored imidža, Tesla ima i problem sa proizvodom. Vozni park gotovo da se nije menjao, a njihov navodno revolucionarni Cybertruck - još uvek nije ni legalan u Evropi.
„Tehnološka prednost Tesle je gotovo nestala,“ izjavio je Endi Lejland iz SC Insights. „Konkurenti iz tradicionalne auto-industrije i novi kineski brendovi ozbiljno ugrožavaju Tesline pozicije.“
Finansijski brodolom na vidiku
Ako 2024. godina bude ličila na prethodnu, Tesla će se suočiti sa još jednim velikim padom. Prošle godine im je neto profit prepolovljen - sa 15 na 7 milijardi dolara. Prihod od prodaje automobila opao je za preko 5 milijardi, a broj isporuka prvi put je pao na godišnjem nivou.
U prvom kvartalu 2025, zabeležen je pad prodaje od 13%, dok je profit opao za šokantnih 71%. Ukupan prihod smanjen je za 9% - znatno gore nego što su analitičari predviđali. Uz sve to, ako Donald Tramp povuče klimatske regulative iz Bajdenove ere, Tesla bi mogla izgubiti i stotine miliona dolara od prodaje emisijskih kredita.
U celoj toj konfuziji, investitori se drže poslednje nade - dugo najavljivanog "narodnog EV modela" za 25.000 dolara. Ali datum kada će to vozilo ugledati svetlost dana ostaje misterija.