Eksplozija na tržištu električnih vozila: Kineski BYD u problemima većim nego ikad
Dok globalna automobilska industrija ulazi u novu eru elektrifikacije, kineski div BYD nalazi se na klizavom terenu - usred brutalnog cenovnog rata i rastuće konkurencije, kompanija bilježi milijarde dolara gubitaka na berzi i suočava se sa neizvesnom budućnošću.
Kraj maja obeležen je dramatičnim potresima na kineskim finansijskim tržištima: akcije BYD-a, do juče zlatnog deteta kineske tranzicije ka održivoj mobilnosti, strmoglavile su se više od 12%, obrišavši oko 20 milijardi dolara tržišne vrednosti u samo dve nedelje.
Iako je BYD prošlog meseca isporučio čak 260.000 ekoloških vozila samo u Kini, analitičari upozoravaju da je kompanija ušla u opasnu spiralu - dumping cenama pokušava da uguši konkurenciju, ali zauzvrat gubi profit, gomila zalihe i produbljuje dugove.
Bitka za tržišni opstanak
Na kineskom tržištu trenutno operiše preko 100 proizvođača automobila, među njima domaće kompanije poput Geely, Xpeng, Chery i Li Auto, ali i međunarodni giganti poput Tesle, Toyote i Nissana. Svi oni vode žestoku borbu za kupce - a oružje izbora su agresivni popusti.
BYD je nedavno objavio sniženja i do 34% na čak 22 svoja modela, potez koji je izazvao paniku među konkurentima, ali i zabrinutost investitora. Neki analitičari vide paralele sa zloglasnim građevinskim kolosom Evergrandeom - gigant koji se urušio pod sopstvenom težinom kredita i preambicioznih planova.
Ven Đanđun, izvršni direktor kompanije Great Wall Motors, upozorio je javno da bi se kineska auto-industrija uskoro mogla suočiti sa velikim krahom, jer - kako je rekao - jedan od lidera "već gazi tanku liniju bankrota". Iako nije imenovao kompaniju, poruka je bila jasna: sve oči uprte su u BYD.
Zalihe rastu, vrednost stagnira
Dok potrošači jure najniže cene, prodaja automobila u Kini u aprilu je porasla za 14% u odnosu na prošlu godinu. Međutim, ukupan prihod porastao je jedva 0,7%, što pokazuje da proizvođači prodaju više - ali za manje para.
Situaciju dodatno komplikuje ogroman rast zaliha: u aprilu je širom Kine na lageru bilo čak 3,5 miliona neprodatih vozila, što je najveći nivo od kraja 2023. BYD drži značajan deo tih zaliha - sa vrednošću koja je čak 30% veća nego u istom periodu prošle godine.
Država na potezu
Ekonomisti upozoravaju da bi bez hitne intervencije države moglo doći do talasa konsolidacija, gašenja manjih proizvođača i masovnih otpuštanja. Već sada se iza kulisa vode razgovori o spajanjima i strateškim partnerstvima kako bi se preživela tržišna oluja.
Uprkos svemu, BYD planira da do kraja godine proda 5,5 miliona vozila, uključujući 800.000 na inostranim tržištima. Ambiciozno? Da. Održivо? Sve manje verovatno.
Ako je kineski san o globalnoj dominaciji u električnoj mobilnosti ikad imao simbol, to je bio BYD. Danas, međutim, taj san sve više liči na trku na ivici noža - gde je svaki pogrešan korak potencijalno fatalan.