Slušaj vest

U hrabrom potezu koji bi mogao oblikovati budućnost internet pretrage, Apple planira da prepravi svoj pretraživač Safari, potencijalno integrišući napredne opcije za pretragu zasnovane na veštačkoj inteligenciji, poput Perplexity-ja i ChatGPT-a.

Ovaj korak mogao bi izazvati katastrofu za Google, čija dominacija u pretrazi zavisi uglavnom od ogromne baze korisnika iPhone-a. Appleov plan već je izazvao potrese na tržištu, zbog čega je Googleova matična kompanija, Alphabet, izgubila neverovatnih 7,3% vrednosti akcija, brišući oko 150 milijardi dolara tržišne kapitalizacije.

shutterstock_Apple (1).jpg
Foto: Shutterstock

Apple nova strategija

Apple, dugogodišnji rival Google-u, sada bi mogao da okrene ulogu u svetu tehnologije. Prema izvorima iz industrije, Eddy Cue, viši izvršni direktor Apple-a, potvrdio je tokom svedočenja u tekućoj antimonopolskoj tužbi protiv Google-a da njegova kompanija aktivno razmatra uvođenje opcija za pretragu zasnovanih na veštačkoj inteligenciji u Safari.

Ako Apple odluči da krene tim putem, mogao bi da razbije Googleovu višedecenijsku monopoliju, omogućavajući alternativama zasnovanim na veštačkoj inteligenciji da preuzmu glavnu ulogu. Ovaj potez bi mogao da pokrene veliku konkurenciju na tržištu pretrage i transformiše industriju digitalnog oglašavanja.

Apple intelligence na laptopu i iPhone-u
Foto: Shutterstock

Godišnji gubitak od 20 milijardi dolara

U središtu problema nalazi se unosan dogovor između Apple-a i Google-a. Trenutno, Google plaća Apple-u oko 20 milijardi dolara godišnje kako bi ostao podrazumevani pretraživač na Safariju. Ovaj aranžman je bio temelj Googleove dominacije u pretrazi, osiguravajući da milioni korisnika iPhone-a koriste Google svaki put kada otvore Safari.

Međutim, ako Apple uvede opcije za pretragu zasnovane na veštačkoj inteligenciji, tok oglašivačkih dolara prema Google-u mogao bi da presuši, što bi primoralo ovu tehnološku kompaniju da se prilagodi brzo menjajućem digitalnom pejzažu.

profimedia0545918439-google-nemacka.jpg
Foto: Profimedia

Bitka za budućnost pretrage

Ulog je ogroman, a Ministarstvo pravde SAD već obraća pažnju. Sa sve većim nadzorom nad Googleovom tržišnom moći, antimonopolski regulatorni organi istražuju da li bi ugovori poput onog između Apple-a i Google-a mogli biti smatrani antikonkurentskim.

Ako Apple nastavi sa svojim planovima, vlada bi mogla da traži dodatnu istragu, potencijalno menjajući pravila igre u poslovanju pretraživača. Ova bitka nije samo između dva tehnološka giganta, već se vodi za budućnost digitalnog oglašavanja.

shutterstock-google-apple.jpg
Foto: Shutterstock

Šta je sledeće za Apple?

Svi pogledi sada su uprti u Apple, koji se priprema za svoju godišnju konferenciju u junu. Očekuje se da će kompanija tada dati jasniju sliku svojih planova, što bi moglo da označi seismicne promene u ekosistemu pretrage na internetu.

S obzirom na to da se napredak veštačke inteligencije brzo širi, Appleova odluka mogla bi da otvori vrata novim konkurentima, stavivši pritisak na trenutne lidere pretrage da se prilagode ili rizikuju da zaostanu. Dok digitalni svet čeka na ovu potencijalnu revoluciju, jedno je sigurno: potraga za budućnošću interneta uskoro postaje mnogo uzbudljivija.