Slušaj vest

Digitalni mediji suočavaju se sa bez presedana promenom koja preobražava čitavu industriju. Umesto tradicionalnih pretraga i klikova, Google četbotovi sada direktno odgovaraju na pitanja korisnika, ostavljajući klasične sajtove bez dragocenog saobraćaja. Portali koji su godinama živeli od poseta sa pretraživača sada se suočavaju sa oštrim padom i neizvesnom budućnošću.

gemini.jpg
Foto: Shutterstock

Kraj ere klikova: Kako AI potpuno menja svet online medija

Podaci iz agencije Similarweb otkrivaju šokantan pad poseta sa Google pretrage na sajtove poput HuffPost-a i Washington Post-a, saobraćaj se prepolovio u samo tri godine. Business Insider, nekada medijski gigant, otpustio je čak petinu zaposlenih, a direktorica Barbara Peng otvoreno priznaje da je uzrok „ekstremni pad organske posete“, trend koji je izmakao svakoj kontroli. Između aprila 2022. i aprila 2025. njihov organski saobraćaj potonuo je za zapanjujućih 55%.

Ovaj šok je poziv na uzbunu za čitavu medijsku industriju. Nicholas Thompson, šef prestižnog magazina The Atlantic, otvoreno je upozorio svoje zaposlene da se pripreme za svet u kojem Google pretraga više neće biti njihov glavni izvor saobraćaja. „Google nije više samo pretraživač. Postao je mašina za odgovore, a to menja pravila igre zauvek,“ rekao je Thompson.

shutterstock_google (2).jpg
Foto: Shutterstock

AI bez klikova, kraj za stare vesti

Nova Google AI funkcija Overviews, koja automatski sumira rezultate pretrage bez potrebe da korisnik klikne na link, već je razorila saobraćaj u ključnim segmentima, od putničkih vodiča do zdravstvenih saveta i recenzija proizvoda. Sa dolaskom AI Mode, koji korisnicima odgovara kao četbot i dodatno smanjuje broj prikazanih linkova, mediji se pripremaju za još oštriji pad.

Washington Post se nalazi među pionirima u prilagođavanju, ubrzano traže nove načine za dosezanje publike, otvaraju alternativne izvore prihoda i planiraju kako da opstanu u „post-pretraživačkoj eri“. New York Times takođe oseća udarac, organski saobraćaj im je pao sa 44% na 36,5% u poslednje tri godine. Čak i Wall Street Journal, iako beleži rast ukupne posete, beleži pad udeo Google saobraćaja.

shutterstock-google-3.jpg
Foto: Shutterstock

Nove bitke i novi frontovi, direktan kontakt i prava

Kako bi preživeli, mnogi mediji ne čekaju da ih pregaze. Ulažu u sopstvene aplikacije, jačaju odnose sa čitaocima kroz newslettere, štampane izdavačke formate i događaje uživo. Dotdash Meredith, izdavač poznatih magazina poput People i Southern Living, smanjio je udeo Google saobraćaja sa 60% na 33%, ali kompenzuje kroz direktne kanale, lične recepte, newslettere i ekskluzivne sadržaje.

Istovremeno, otvara se i pravni front. Medijske kuće podižu tužbe protiv AI kompanija koje koriste njihove sadržaje bez dozvole. New York Times vodi bitku protiv OpenAI i Microsofta, ali je sklopio licencni ugovor sa Amazonom. Wall Street Journal tuži Perplexity, dok News Corp već ima ugovor o saradnji sa OpenAI.

shutterstock_google openai.jpg
Foto: Shutterstock

AI je sada zakon, čak i za Google

Google tvrdi da njegova AI pretraga i dalje donosi saobraćaj i da korisnici ostaju duže na sajtovima, ali činjenice govore drugačije. Čak je i Apple priznao pad broja Google pretraga preko Safarija, prvi put posle dve decenije kontinuiranog rasta.

Digitalna era kakvu smo poznavali polako se zatvara. AI je poslednji, ali možda i najsnažniji udarac starim modelima i tradicionalnom internetu. Oni koji žele da opstanu moraće da prekine zavisnost od Google pretrage i pronađu potpuno nove, kreativne načine da dopru do publike. Revolucija nije budućnost, ona je već sadašnjost.