Citirao horor igru usred protesta: Da li Mask sebe vidi kao spasitelja Amerike?
Ilon Mask izazvao buru objavom citata iz igre Bioshock, dok se SAD suočava sa masovnim protestima protiv Trampa. Da li je u pitanju politička kritika, samorefleksija ili još jedna provokacija?
Dok se širom SAD-a rasplamsavaju protesti protiv kontroverzne parade Donalda Trampa, Ilon Mask je u kasnim satima objavio enigmatičnu poruku: „No Gods or Kings. Only Man.“ – citat iz horor video igre Bioshock. Ova objava usledila je u trenutku masovnih nemira i političkih tenzija koje su dodatno pojačane time što je parada održana upravo na Trampov rođendan.
Mask je snimak iz igre podelio bez dodatnog konteksta, uz kratak komentar: „Je l' se još neko setio ovoga juče?“ Time je još jednom poslao poruku koja balansira između filozofske refleksije i političke provokacije. No, kome je poruka zaista bila namenjena – javnosti, Trampu ili samom sebi?
Ima li života ispod površine demokratije?
U igri Bioshock, grad Rapture predstavlja propalu utopiju industrijalca Endrjua Rajana, izgrađenu daleko od društvenih i političkih pravila. Maskovo pozivanje na ovaj imaginarni svet nije slučajno – posebno u trenutku kada i sam biva optuživan da podriva demokratske procese, dok istovremeno bogati još više.
Slično kao Rajan, i Mask i Tramp su poznati po želji da „ponište sistem“ i naprave „svoju“ verziju društva, često zanemarujući posledice. Korisnici društvenih mreža odmah su počeli da spekulišu: da li se Mask identifikuje s likovima iz igre? Ili je u pitanju kritika samog Trampa, koji je pre nekoliko dana rekao: „Ne osećam se kao kralj“ – i to dok je objavljivao AI-generisanu sliku sebe kao monarha?
Maskova fikcija ili samokritika?
Ovo nije prvi put da je Mask pogrešno interpretirao ili zloupotrebio simboliku iz popularne kulture. Njegovo pozivanje na Bioshock može biti znak unutrašnjeg sukoba, pokušaj distance od Trampa, ili pak pokušaj da se pozicionira kao „herojski pojedinac“ u priči koju i sam kreira.
Zanimljivo je da je ranije citirao i Daglasa Adamsa kao „najdražeg filozofa“, iako je Adams u svojim delima, poput Autostoperskog vodiča kroz galaksiju, otvoreno ismevao upravo ideologije koje Mask često promoviše. Istoričarka Džil Lepor čak je primetila: „Zašto ovi milijarderi čitaju distopije kao da su korisnička uputstva?“
Mask u sukobu sa političkom realnošću
Maskov sukob s Trampom dobija sve ozbiljnije razmere – od meme ratova do otvorenih pretnji i ličnih uvreda. Iako je pre nekoliko dana javno priznao da je „otišao predaleko“, njegova nova objava sugeriše da se emotivno još nije oporavio.
Ali sukob više nije samo ličan. Mask je uspeo da istovremeno otuđi demokrate i republikance, što je već počelo da ugrožava njegove poslovne interese. Pad popularnosti među biračima, ali i političarima, mogao bi da mu zatvori vrata brojnih državnih ugovora koji su dosad činili temelj njegovih kompanija kao što su SpaceX i Tesla.
Igra simbolike ili politička poruka?
Na kraju, ostaje pitanje: šta je Mask hteo da kaže? Da upozori da se SAD pretvara u distopiju poput Rapture-a? Ili želi da ubrza taj proces? Njegovo oslanjanje na simboliku iz igara sve češće zbunjuje javnost i analitičare, koji pokušavaju da dokuče gde prestaje Mask kao provokator, a počinje Mask kao ideolog.
U vremenu kada se politička scena raspada, a socijalna nejednakost buja, njegovi potezi izazivaju više zabrinutosti nego inspiracije. I dok se ulični protesti šire, čini se da čak ni najmoćniji milijarderi više ne mogu da ignorišu realnost – pa makar je tumačili kroz video igre.