Slušaj vest

Ako ste planirali da prekinete pretplatu na Netflix, Prime Video ili neku drugu streaming platformu, možda će to uskoro postati mnogo teže nego što mislite. Nedavno je američki savezni apelacioni sud ukinuo pravilo FTC-a koje je omogućavalo da otkazivanje bude jednostavno kao i prijava na uslugu. Ovo znači da se korisnici sada mogu suočiti sa zamršenijim procedurama i brojnim preprekama.

Za sve nas koji volimo da biramo šta gledamo i koliko plaćamo, ova promena može značiti mnogo glavobolja. Sve što je do sada bilo lako i transparentno, sada može postati komplikovano, što streaming kompanijama daje veći prostor za manipulaciju.

netflix
Foto: Shutterstock

Šta je bilo sa pravilom “klikni da otkažeš”?

FTC je predložio pravilo koje je trebalo da streaming platforme natera da olakšaju korisnicima otkazivanje pretplata, čineći ga podjednako lakim kao i prijavu. Ovo je uključivalo i obavezu platformi da jasno obaveste korisnike o kraju promotivnih cena i traže njihovu saglasnost pre nego što besplatni probni period pređe u plaćeni.

Međutim, sud je presudio da FTC nije uradio neophodnu ekonomsku analizu pre donošenja ove odluke, pa je pravilo suspendovano. Zbog toga sada platforme nisu zakonski obavezne da održavaju jednostavan i transparentan proces otkazivanja.

shutterstock_FTC (2).jpg
Foto: Shutterstock

Kako se streaming servisi mogu promeniti?

Bez regulative, postoji realna opasnost da će popularni servisi uvesti komplikovane procedure za otkazivanje. To može uključivati skrivene opcije u dubokim podešavanjima, višestruke potvrde ili čak zahtev da korisnici telefonski kontaktiraju podršku – što je svakako nepraktično.

Već smo videli kako ovo funkcioniše na primeru Amazon Prime Video-a, gde je otkazivanje podrazumevalo šest klikova kroz četiri stranice i čak 15 potvrda. FTC je zbog toga podneo tužbu, ali dok traje pravna bitka, korisnici ostaju u nesigurnosti. 

Amazon Prime Video (1).jpg
Foto: Shutterstock

Zašto indijski pretplatnici treba da budu na oprezu?

Iako je ova odluka donesena u SAD, njeni efekti mogli bi se osetiti globalno, uključujući i u Indiji. U zemlji gde mnogi korisnici prate troškove vrlo pažljivo, mogućnost da lako otkažu i ponovo se pretplate igra ključnu ulogu u kontroli mesečnih izdataka.

Prema Deloitte-u, prosečno američko domaćinstvo troši oko 61 dolar mesečno na streaming, a sličan trend se primećuje i na drugim tržištima. Ako se komplikovane procedure usvoje širom sveta, Indijci bi mogli da se suoče sa višim troškovima i manje fleksibilnosti.

Streaming (2).jpg
Foto: Shutterstock

Kako ostati informisan i zaštititi svoja prava?

U ovom promenljivom digitalnom svetu, važno je da potrošači budu budni i dobro informisani o svojim pravima. Prava zaštita korisnika često zavisi od regulatornih tela i njihove borbe za transparentnost i poštenje.

Savet je da redovno pratite uslove pretplate i budite spremni da reagujete ako primetite da se opcije otkazivanja komplikuju. Takođe, podržavajte inicijative i organizacije koje se bore za prava potrošača u digitalnom okruženju – jer samo informisan korisnik može izbeći nepotrebne troškove i frustracije.

Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i Zakonom o javnom informisanju i medijima.