Slušaj vest

Mercedes-Benz je uspeo ono što se do juče smatralo dalekom budućnošću. U testnoj vožnji, modifikovani električni model EQS, opremljen čvrsto-stanjskom litijum-metalnom baterijom, prešao je čak 1.205 kilometara bez zaustavljanja na punjenje, na ruti od Štutgarta do Malmea. Još impresivnije, po dolasku je ostalo dodatnih 137 km dometa u rezervi.

Ovaj rekord nije samo demonstracija dometa, već i dokaz koliko brzo se razvija tehnologija baterija. Mercedes je ovim rezultatom poslao jasnu poruku konkurenciji: električna mobilnost više nije ograničena kilometrima, već otvara novo poglavlje dugih i neprekinutih vožnji. 

Mercedes EQS (1).jpg
Foto: Shutterstock

Tiha revolucija u automobilizmu

Za razliku od klasičnih litijum-jonskih baterija, čvrsto-stanjske baterije koriste čvrst elektrolit umesto tečnog, što donosi niz ključnih prednosti, veću sigurnost, manju težinu i daleko veću gustinu energije. Mercedesov testni EQS je upravo to dokazao, omogućivši domet koji do sada nije bio moguć bez kompromisa.

U ovom slučaju, čvrsto-stanjska baterija donosi čak 25% više upotrebljive energije u poređenju sa standardnom baterijom u EQS modelu, i to bez povećanja mase ili dimenzija baterijskog paketa. Praktično, to znači dužu vožnju bez dodatnog prostora i težine.

Mercedes EQS Foto: Shutterstock

Putovanje bez punjenja, od Nemačke do Švedske

Testni automobil je prešao put od centra nemačke automobilske industrije, Štutgarta, do Malmea u Švedskoj bez ijednog stajanja radi dopune energije. Ova ruta je pažljivo odabrana jer kombinuje autoputeve, gradske zone i zahtevne vremenske uslove, savršen teren za proveru izdržljivosti i efikasnosti nove tehnologije.

Vozilo je pokazalo stabilnost i konzistentnost potrošnje energije tokom čitavog puta, što dodatno potvrđuje da se ne radi o teorijskom dometu postignutom u laboratorijskim uslovima, već o realnoj upotrebi u stvarnom svetu. To ovaj test čini posebno relevantnim.

Više dometa, manje stresa za vozače

Jedna od glavnih prepreka za širu prihvaćenost električnih vozila je takozvana "anksioznost dometa", strah da će se baterija isprazniti pre nego što se dosegne sledeća stanica za punjenje. Mercedes je ovim podvigom pokazao da budućnost električnog transporta može izgledati mnogo opuštenije.

Sa dometom većim od 1.200 km, električni automobil može konkurisati, pa čak i nadmašiti, prosečne performanse vozila sa unutrašnjim sagorevanjem. Duža putovanja postaju jednostavnija, a vozači više ne moraju da planiraju svaku stanicu za punjenje do detalja.

Korak ka električnoj budućnosti bez kompromisa

Iako se radi o prototipu, jasno je da Mercedes nije daleko od toga da ovu tehnologiju implementira u serijsku proizvodnju. Fokus na čvrsto-stanjskim baterijama postaje ključna tačka u trci za energetsku efikasnost, brže punjenje i manju ekološku štetu.

Ova demonstracija nije samo još jedan test, to je signal o promeni paradigme. Mercedes pokazuje da električna vozila više ne moraju da žrtvuju performanse ili praktičnost zarad ekologije. Budućnost je električna i stiže brže nego što smo mislili.

Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i Zakonom o javnom informisanju i medijima.