Slušaj vest

Evropska komisija je zvanično pokrenula istragu protiv Google-a zbog navodnog snižavanja rangiranja medijskih sajtova, posebno onih koji sadrže komercijalni ili sponzorisani sadržaj. Istraga će detaljno analizirati da li Google zloupotrebljava svoju poziciju na tržištu i ograničava vidljivost izdavača.

Cilj Komisije je da se proveri da li praksa kompanije šteti konkurenciji i nanosi štetu medijima, što bi predstavljalo kršenje pravila iz Digital Markets Act-a. Analiza će se fokusirati na potencijalni uticaj na slobodu poslovanja i mogućnost monetizacije sadržaja.

shutterstock-2150619967.jpg
Foto: Shutterstock

Novinarski sadržaji gube bitku za vidljivost

Komisija upozorava da Google spuštanjem rangiranja ugrožava prihod medijskih kuća, jer partnerstva i sponzorisani članci postaju manje vidljivi korisnicima. Ova praksa može direktno uticati na održivost malih i srednjih izdavača, koji se oslanjaju na digitalni saobraćaj za svoj opstanak.

Pad vidljivosti nije samo tehnički problem, već pitanje ekonomske ravnoteže i prava medija da slobodno sarađuju sa trećim stranama. Evropski regulator smatra da bi ograničavanje ovih aktivnosti moglo destabilizovati tržište vesti u kritičnom trenutku.

google youtube.jpg
Foto: Shutterstock

Google uzvraća udarac u istrazi EU

Google se brani tvrdeći da je politika koju primenjuje neophodna za zaštitu kvaliteta pretrage i sprečavanje manipulacije rangiranjem. Kompanija insistira da ovim merama štiti korisnike i sprečava spamerske i manipulativne sajtove da prevladaju u rezultatima pretrage.

Istovremeno, predstavnici Google-a upozoravaju da bi uklanjanje ovih pravila omogućilo lošijim sajtovima da dominiraju pretragom i ugroze kredibilitet kvalitetnog sadržaja. Kompanija tvrdi da se radi o balansiranju slobode tržišta i zaštite korisničkog iskustva.

shutterstock_google (2).jpg
Foto: Shutterstock

Pravni okvir, zašto je DMA ključan

Digital Markets Act je zakon koji EU koristi da kontroliše moć velikih tehnoloških kompanija i obezbedi fer konkurenciju. Istraga protiv Googlea je primer kako zakon funkcioniše u praksi, jer reguliše načine na koje platforme rangiraju i favorizuju sadržaj.

DMA nalaže da platforme moraju omogućiti fer i nediskriminatorno rangiranje za sve izdavače, bez obzira na komercijalne ili partnerske sadržaje. Ako Google bude osuđen za kršenje, to bi mogao biti snažan signal za čitavu industriju digitalnih medija.

shutterstock-757808038.jpg
Foto: Shutterstock

Uticaj na medije u teškom trenutku

Evropski mediji se već suočavaju sa padom prihoda, rastućim pritiskom AI sažetaka i promenama u modelima oglašavanja. Pokretanje istrage je znak podrške izdavačima i upozorenje platformama da profit ne sme doći po cenu opstanka medija.

Komisarka za konkurenciju Tereza Ribera naglašava da regulator ne sme dozvoliti da velike platforme guše prihode novinara, posebno u trenutku kada čitava industrija prolazi kroz krizne promene. Istraga bi mogla postaviti presedan u zaštiti ekonomske održivosti medijskih kuća.

shutterstock-google-1.jpg
Foto: Shutterstock

Moguće posledice

Ako se utvrdi kršenje DMA, Google može biti suočen sa kaznom do deset odsto globalnih prihoda, a u slučaju ponovljenih prekršaja sankcije bi mogle biti strože, uključujući potencijalno restrukturiranje poslovnih delova kompanije.

Ova istraga može promeniti dinamiku odnosa između velikih platformi i medija u Evropi i postaviti standarde za transparentno i fer rangiranje sadržaja. Svi čekaju da vide kako će Google reagovati i ko će izaći kao pobednik u ovoj digitalnoj borbi.

Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i Zakonom o javnom informisanju i medijima.