OVO JE PRETEČA SMARTA IZ SRBIJE: Mališa bio najmanji i najjeftiniji auto tog doba, čitav svet ga iščekivao, ali isprečio se RAT
Foto: Printscreen/Facebook

zaboravljeni projekat

OVO JE PRETEČA SMARTA IZ SRBIJE: Mališa bio najmanji i najjeftiniji auto tog doba, čitav svet ga iščekivao, ali isprečio se RAT

Auto -

Na dohvat ruke bio je posao vredan milione koji bi možda zauvek promenio modernu srpsku auto-industriju, ali su rat i sankcije učinile svoje pa je "mališa" iz Priboja ostao na svega 30 napravljenih primeraka.

Malo ko danas zna da se u Priboju početkom devedesetih spremalo malo "čudo na točkovima" napravljeno od poliestera, koje je trebalo da pokori planetu kao tada verovatno najmanji i najjeftiniji moderni automobil sa cenom od svega 3.900 nemačkih maraka.

Ovaj maleni dizelaš sa automatskim menjačem i japanskim motorom bio je namenjen gradskim uslovima eksploatacije, zakrčenim saobraćajnicama, bez dovoljno parkinga i garaža.

- Baš kad je trebalo da krenemo u proizvodnju malolitražnog automobila "poli 10", kad smo sve složili presekle su nas sankcije. Stopiran je uvoz motora i komponenti iz kooperacije. Uspeli smo da sklopimo 30 automobila i prodamo ih, cena je bila 3.900 maraka - izjavio je svojevremeno za Novosti Dragan Njemčević, rukovodilac tehničke pripreme u fabrici "Faspini" pribojskog "Poliestera".

"Poli 10" su majstori iz fabrike i kupci od milja nazvali "mališa", a rezultat je saradnje sa francuskom firmom.

- Sa francuskom firmom "Erad", iz grada Due, sklopljen je 1988. godine ugovor o proizvodnoj kooperaciji - podseća Njemčević na dane kad je u Priboju, pored čuvenih FAP-ovih kamiona, započela proizvodnja četvorotočkaša.

- Dobili smo dva "Eradova" vozila i sa njih "skinuli" kalupe za izradu delova od poliestera. Naši radnici su tamo išli na obuku, a njima smo isporučivali metalne rešetke, volane, akumulatore i druge delove, koji su im sa prevozom bili jeftiniji nego u Francuskoj - kazao je Njemčević.

Iz pribojske fabrike, poznate po specijalnim nadgradnjama na kamionima za prevoz namirnica, bilo je poručeno 200 motora, a kad su videli šta se sprema, smanjili su na probnu seriju od 30 komada. Ubrzo su u hali, koja nije imala proizvodnu traku, počeli proizvodnju - čamaca.

"Mališa" je početkom devedesetih godina prošlog veka ispunjavao sve standarde za zaštitu životne sredine. Sa redovnom proizvodnjom vozilo je trebalo, kaže Njemčević, da se prilagođava zahtevima kupaca, da menja opremu i dizajn, kao i sada već zastarelu koncepciju, što neodoljivo podseća na nemački "smart" koji je predstavljen 1998. godine.

23:01

Fijat će praviti električne automobile u Kragujevcu

"Poli 10" je pokretao japanski motor "kubota", snage 7,6 kilovata (10 konjskih snaga), sa prosečnom potrošnjom između 2,3 i 3 litre dizela na 100 pređenih kilometara i maksimalnom brzinom od 75 km/h. "Mališa" je bio dugačak samo 2,5 metara (isto kao i "smart"), težak samo 400 kilograma, imao je troja vrata, dva sedišta i veliki prtljažni prostor namenjen za servisne i druge korisnike.

- Sa prvim danom sankcija sve je puklo, nije bilo šanse da bilo šta stigne ni iz bivših jugoslovenskih republika. Brave i pojasevi su pravljeni u Ohridu, košuljica menjača u Makarskoj, upravljač u Nevesinju, kočnice u varaždinskom "Strojoteksu" - podseća Njemčević, pišu Novosti.

(Kurir.rs/ Novosti)

Bonus video:

00:14

Poslednji snimak iz auto Zvezde Granda pre nego što je poginuo

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track