NOVA EVROPSKA PRAVILA ZADAĆE GLAVOBOLJE SRPSKIM VOZAČIMA: Cene automobila ponovo SKAČU, a kad vidite koliko, pašćete U OČAJ
Polovni i novi automobili poskupeli su u protekle tri godine za oko 25 odsto, a prognoze su da će se taj trend i dalje nastaviti. Ovaj rast cena krenuo je od pandemije korona virusa i vidimo da i dalje traje. Tokom pandemije korona virusa javili su se prvi problemi u proizvodnji novih automobila. Kako je i uvoz i izvoz bio ograničen, pojedini delovi u ovoj industriji su kasnili ili se nisu uopšte isporučivali, što je sve usporilo isporuku gotovih automobila koji su drastično poskupeli, a sada nova evropska pravila donose i nove cene.
Asocijacija proizvođača automobila Evrope (ACEA), tvrdi da će uz nove, veće cene i udar na potrošače i industriju, biti doneta nova regulativa EU protiv zagađenja okoline, koja fokus stavlja na supstance koje su štetne za ljudsko zdravlje, a ne emisija ugljen-dioksida.
Kako preciziraju, sve to će izazvati povećanje cena proizvodnje automobila, ali i autobusa i kamiona. Asocijacija navodi da će cena proizvodnje automobila porasti za 2.000 evra u proseku, a čak 12.000 evra za autobuse i kamione, a inicijativa standarda "Euro 7" imaće "vrlo mali uticaj na okolinu, po izuzetno visokoj ceni".
"Ova inicijativa će verovatno imati ekstremno nizak povoljni efekat na okolinu, dok će cena biti izuzetno visoka, a to će se odraziti na potrošače kojima će doneti veće cene", rekla je Sigrid de Fris, generalna direktorka ACEA. Studiju su podržali i prošizvođači govoreći da su nova pravila previše skupa za industriju i da bi bilo bolje da se novac usmeri na veću proizvodnju električnih vozila.
Predlog je javnosti predstavljen u novembru prošle godine, a suština je u smanjenju zagađenja životne sredine. Kako se navodi u studiji, najniže vrednosti emisije zagađenja pod prethodnim standardom biće obavezne za automobile i kombije, dok će za autobuse i kamione biti postavljene odvojene granice. S druge strane, Evropska komisija je iznela nešto blažu računicu. Kako je ocenila, automobili će poskupeti za 180 do 450 evra , a za 2.800 evra nova cena biće veća za kamione i autobuse. EU je za rok odredila jul 2025. godine, a u aprilu je nemački "Folksvagen" tražio da se taj datum pomeri za jesen 2026. godine.
Odakle Srbija najviše uvozi?
Najveći broj automobila koji se voze na ulicama Srbije je došlo iz uvoza. Poslednjih godina tražnja za njima neosporno raste. Inostrana tržišta sa kojih uvozimo najviše polovnjaka su brojna, a prema podacima platforme carVertical, 28 odsto polovnih automobila u Srbiji, dolazi iz Italije, koja ima najveći udeo na tržištu, a slede Nemačka(16,7 odsto), Francuska (15,8 odsto), Češka (10,7 odsto) i Belgija (6,5 odsto).
Ako pitate poznavaoce, radnike na autoplacevima ili uvoznike, nezvanično će vam reći da se Italija ne kotira dobro, da je Nemačka ok, ali i da nordijske zemlje nisu dobar izbor ukoliko želite da uvezete automobil.
"Kupci polovnih automobila traže automobile iz Italije ili Nemačke jer veruju da vozači u zapadnoj Evropi brinu o svojim automobilima bolje nego bilo ko drugi. Ljudi misle da vozači u ovim zemljama pre svega ne propuštaju redovne servise, obavljaju kvalitetne popravke i kupuju bolje opremljene automobile", kaže Matas Buzelis, šef za komunikacije kompanije carVertical.
U Srbiji su polovnjaci poskupeli više od 25 odsto. Stabilizacija na tržištu polovih vozila se očekuje tek 2024. U Srbiji se najviše kupuju polovna vozila koja su proizvedena između 2005. i 2010. godine, a 80 odsto prodatih korišćenih vozila je starije od deset godina.
Zbog velikog poskupljenja, često se kaže da su oni postali luksuz. Cene automobila su u stalnom porastu u poslednje dve godine, jer nedostatak delova, posebno kompjuterskih čipova, ima ograničenu ponudu zbog velike potražnje potrošača. Na globalnom nivou, te više cene bile su glavni faktor u ukupnim inflatornim pritiscima budući da otprilike 40 odsto američkih domaćinstava kupuje automobil svake godine.
Nova vest za Srbiju je da da će vlasnici automobila koji koriste dizel gorivo do sledeće godine moći da dobiju subvenciju u iznosu od 2.100 evra za kupovinu novog ili polovnog putničkog automobila evro 6 standarda.
Praktično, od naredne godine svi, koji imaju motore evro 1, evro 2 ili evro 3 u vozilima mogu da ih deregistruju, a ona će potom biti odvožena u reciklažne centre, a njihovi vlasnici će moći da dobiju subvenciju za kupovinu vozila evro 6 standarda. Dakle novo za staro uz subvenciju. Više detalja možete pročitati u odvojenoj vesti.
(Kurir.rs/ Mondo/ Blic)
Bonus video:
"VERUJEM DA ĆE ONO ŠTO ĆU REĆI, BITI OD VELIKE VAŽNOSTI ZA GRAĐANE SRBIJE" Predsednik Vučić obraća se naciji večeras u 18 časova