ZA NAJJEFTINIJI AUTOMOBIL U JUGOSLAVIJI SE RADILO 19 MESECI: Evo kakvo je stanje danas i koliko plata treba za pristojna kola
Svakodnevno slušamo o drastičnom poskupljenju automobila, ali i o tome kako se nekad bolje živelo. Sudeći po podacima, statistika i utisak nisu nikad bili različitiji.
Za početak se vraćamo u zadnje trenutke bivše države kad je novi automobil još uvek bio luksuz koji se kupovao na metre. Zastavina vozila su na tadašnjim jugoslovenskim putevima bila u apsolutnoj većini, a samo retki mogli su da dođu do nekog novog automobila sa Zapada.
Najjeftiniji Zastavin model bio je Yugo 45 Koral, a na tržištu je bio drugi najjeftiniji model. Za Yugo je trebalo izdvojiti tadašnjih 30 prosečnih plata, a pritom je kupac na svoj primerak čekao mesecima. Naravnom ako je hteo određenu boju, to se plaćalo ispod pulta s bar 100 nemačkih maraka.
Spomenimo i najjeftiniji auto na jugoslovenskom tržištu. Bio je to Fiat 126 poznatiji kod nas kao "peglica“. Za ovaj automobilčić morali ste izdvojiti 19 plata.
Novi milenijum i novi standardi
Pomaknemo li se na vremenskoj skali za petnaestak godina, dolazimo u vreme velikih prodajnih akcija. Priču je započeo Reno s otkupom starih automobila, a tada je Klio bio apsolutni hit. Vratimo li se u 2004. godinu, kad je Auto klub istraživao tržište novih automobila, bestseler je bio upravo Klio.
Neuporedivo napredniji od spomenutog Yuga, ali još uvek bez danas uobičajene opreme poput klima-uređaja koštao je oko 9200 evra. Prevedeno u tadašnje prosečne plaće, to ispada da se za Klio moralo izdvojiti 17 prosečnih plata, gotovo dvostruko "manje“ nego pred kraj 1980-th za spomenutu 45-icu.
Današnja situacija
U poslednje dve godine automobili su drastično poskupeli. Dovoljno je pogledati aktuelne cenovnike i videti da na prste jedne ruke možete izbrojati automobile jeftinije od 15.000 evra.
Pogledamo li novi Klio koji je u međuvremenu narastao na nivo koji može biti sasvim solidan porodični automobil, sada startuje cenom od 16.790 evra. Međutim, to je u izvedbi sa 65 KS koja je slabija čak i od malog Klija od pre 15-ak godina za kog se radilo godinu i po.
Stoga ćemo izabrati Klio TCE 90 Evolution, čija je cena 17.790 evra, što je dvostruko više u odnosu na recimo spomenutu 2004. godinu.
Stavimo li u odnos prosečnu mesečnu isplaćenu platu po zaposlenom, ispada da je danas za jedan solidan automobil potrebno izdvojiti 15.5 prosečnih plata.
Naravno, mogli smo izabrati i jeftini automobil poput Dacije Sandero koja stoji 14.850 evra, a s kojom bi mnogi bili itekako zadovoljni. U tom slučaju govorimo o manje od 13 prosečnih plata.
I za kraj stavimo li u odnos platu od 991 evra, rezultat je u slučaju kupovine Klija 18 plata, a za najnižu prosečnu neto platu (proizvodnja odeće) od 742 evra, rezultat je 24 plate ili tačno dve godine.
Stoga vas nakon svih ovih podataka pitamo jesu li nam danas novi automobili doista dostupniji ili to vredi samo za uži krug onih koji mogu "dohvatiti" pristojan iznos plate.
(Kurir.rs/Index.hr)
Bonus video:
VUČIĆ NA SVEČANOSTI POVODOM OBELEŽAVANJA 30 GODINA SAVEZA VOJVOĐANSKIH MAĐARA: Danas nemamo veće prijatelje! Srbija je druga najbrže rastuća ekonomija