MIRA TRAILOVIĆ JE BILA ŽENA BULDOŽER, A MUCI STUB ATELJEA 212 I NJENE ENERGIJE: Glumica Gorica Popović o legendama naše kulture
Atelje 212 vodili su mnogi veliki umetnici, ali kao najbolje upravnike glumci pamte Miru Trailović i Ljubomira Mucija Draškića. Za nekoliko dana biće obeleženo 100 godina od rođenja vanserijske umetničke heroine i 20 od smrti čuvenog reditelja.
Atelje ponovo pokreće festival Mucijevi dani, a u saradnji s Bitefom organizuje u ponedeljak u 12 sati izložbu "Pozorište - lepota stvaranja novog. Mira - prvih 100 godina". Na njena dostignuća podsetiće citatima i fotografijama, a možda ponajbliže svedočanstvima njenih savremenika. I Miru i Mucija pamti kao drage kolege glumica Gorica Popović.
- Festival je započet, čini mi se, 2009, imao je tri izdanja i bio je vrlo zanimljiv. Međutim, ta ideja je zamrla. Rešili smo da to obnovimo. Biće igrane predstave koje imaju veze s Mucijem. Pokušavamo da vratimo taj festival. Bez većih sredstava - započela je Gorica za Kurir.
Neponovljivi
Tandem snova, kako su ih svojevremeno zvali, ostavio je veliki trag u Ateljeu, a s kolegama su imali poseban odnos, pun poštovanja i razumevanja.
- Muci je bio stub Ateljea i te energije koju je imala Mira Trailović. Bio je izuzetno sposoban. Mogao si uvek na njega da se osloniš. Bio je živa enciklopedija i jedan renesansni čovek. Radio je i sa Stupicom. Njegov odlazak ostavio je jednu prazninu. Bio je obrazovan re ditelj i sjajno je režirao komedije - otkrila nam je glumica.
Komunistički režim nije uvek bio blagonaklon prema umetnosti, a naročito prema predstavama koje su kritikovale sistem. Ipak, Mira Trailović pokazala je neverovatno pregovaračko umeće i borila se za repertoar Ateljea 212.
- Miru sam upamtila kao ženu buldožer. Imala je veliku moć predviđanja. Umela je da "hendluje" razne događaje oko pozorišta. Znala je kako da se bori protiv zabrana. U to vreme su hteli da ugase neke predstave, a Mira nije dala da se zabrane, i te koje su bile zabranjene znala je kako da vrati na scenu - prisetila se umetnica.
O Miri Trailović, nenadmašnoj upravnici pozorišta sa 212 stolica, moglo bi danima da se priča. Važila je za čudesnu, visokoobrazovanu ženu koja je govorila brojne strane jezike i okupila mudre ljude. Stalno je telefonirala, stalno je bila na vezi i s važnim ljudima po Evropi i svetu, i s članovima svog kolektiva. I to bez interneta. Imala je odlične saradnike, a reditelj Muci Draškić joj je bio desna ruka.
Draškićevi postulati
Ovaj obnovljeni festival, koji je osmišljen kao pozorišno druženje teatara, prvenstveno iz gradova gde je radio i značajan trag ostavio Muci Draškić, održavaće se svakog januara, najavili su iz pozorišta. Mucijevi dani zamišljeni su kao otvoreni prostor dramske igre za prijateljsko upoznavanje s predstavama zasnovanim na osnovnim Draškićevim pozorišnim postulatima - aktivnom odnosu prema vremenu, jakom tekstualnom predlošku, ali s maksimalnom slobodom. Na repertoaru će se naći predstave Ateljea 212, Narodnog pozorišta iz Niša i Sombora koje su režirali dosadašnji dobitnici nagrade za režiju "Ljubomir Muci Draškić": Boris Liješević, Iva Milošević, Alisa Stojanović, Milica Kralj, Aleksandra Milavić Dejvis i Đurđa Tešić. Festival nema takmičarski karakter.
Jubileji u dva teatra Atelje i Bitef otvoriće svoja vrata
Četvrto izdanje festivala biće otvoreno u petak izložbom o Ljubomiru Muciju Draškiću Muzeja pozorišne umetnosti Srbije, a svih dana manifestacije u gornjem foajeu pozorišta prikazivaće se snimci predstava Ateljea 212 u Mucijevoj režiji: "Marija Stjuart", "Bekstvo", "Molijer", "Sveti Georgije ubiva aždahu" i "Kneginja iz Foli Beržera".
Bitef teatar otvoriće svoja vrata posetiocima već u ponedeljak, kada će zvanično biti otvorena izložba "Pozorište - lepota stvaranja novog. Mira - prvih 100 godina". Na ovaj način biće prigodno obeležen jubilej - 100 godina od rođenja Mire Trailović.
Bonus video:
"VERUJEM DA ĆE ONO ŠTO ĆU REĆI, BITI OD VELIKE VAŽNOSTI ZA GRAĐANE SRBIJE" Predsednik Vučić obraća se naciji večeras u 18 časova