Naučnici genetski menjaju izgled lica

Otkrivena nova funkcija otpadnog DNK

Naučnici genetski menjaju izgled lica

Tech -
Tim istraživača iz Kalifornije manipulacijom gena uspeo da utiče na izgled miševa, a uskoro će to isto moći da se radi i na ljudima

LOS ANĐELES - Genetski inženjering.Amerikanac Aksel Visel iz Nacionalne laboratorije „Lorens Berkli“ u Kaliforniji je zajedno sa još nekim kolegama pronašao hiljade „otpadnih“ delova DNK, čijom manipulacijom može da se utiče na izgled lica. Novo otkriće istraživači su primenili na embrionima miševa i uspešno promenili izgled njihovog lica, a tehnički identična procedura moguća je i na ljudima.Veliko otkrićeOčigledno je da geni utiču na izgled našeg lica, pa tako postaje jasno da bi se modifikovanjem pojedinih gena menjale i njegove odlike. Delove DNK odgovorne za naše lice tim iz Kalifornije pronašao je u takozvanom nekodirajućem DNK ili otpadnom DNK, kako ga neki naučnici greškom nazivaju. Gledajući u razvoj embriona miševa, Viselov tim uspeo je da otkrije koji od ovih okidača kako reaguje.Kako bi proverili da li su u pravu, uklonili su tri sekvence gena s tom funkcijom i, zahvaljujući tomografskoj optičkoj projekciji i rendgenskim snimcima, potvrdili očekivane promene. Neki miševi razvili duže lice, neki šire, što je potvrdilo ne samo funkciju pojedinih delova DNK.JednostavnoIako je istraživanje sprovedeno na miševima, princip manipulacije gena odgovornih za lice je isti kod svih životinja, uključujući i ljude.- Pokušavamo da otkrijemo kako su ove instrukcije za izgradnju ljudskog lica usađene u naš DNK. Mora da postoji nekakav plan ili šema koja definiše i određuje kako će nam lice izgledati - rekao je Visel i dodao da je malo verovatno da će se uskoro uspešno vršiti takve ili slične genetske promene na ljudima. (M. J.)

Otpadni DNK nije otpadOtpadni DNK, koji je sad poznat pod nazivom nekodirajući DNK, čini više od 95 odsto našeg genoma i samo se čekalo kad će postati jasno da ovi delovi DNK molekula imaju neku funkciju. Nova istraživanja pokazala su da je skoro 18 odsto našeg DNK uključeno u regulisanje proteinskih kodova i da ima više od četiri miliona okidača.